11 bureauer delte 8 priser i Årets Rambuk

Peter Engholm
25@mail.dk

IUM kom ud som den store vinder med Grand Prix’en for et væsentligt emne. For et enkelt bureau var aftenens award-gevinst bittersød: Man har siden kampagnen mistet kunden.

Rambukken formåede at belønne både stort og bredt, i betragtning af at mediabureau-prisen omfatter beherskede 7 kategorier og 1 hovedpris.

Den store vinder blev IUM, som var det eneste bureau, der formåede at vinde flere priser ved awardshowet torsdag aften i Store Vega i København.

Bureauet vandt både Medieidé-prisen (sammen med McCann Copenhagen) med Happy Flag for Coca-Cola – en case, der også blev shortlistet i Direct Lions i Cannes – og Mediestrategi-prisen med Vidunderlivet for Kræftens Bekæmpelse.

Sidstnævnte arbejde fik i sidste ende også aftenens Grand Prix i form af Årets Rambuk. Jurymedlemmet Mona Juul, adm. direktør i Envision, kaldte mediestrategien for årets bedste, smukkeste og mest velfunderede:

“Der er cases, der bare trumfer – nemlig når det handler om liv og død. Når dét, vi laver, gør en forskel. Når dét, vi laver, redder liv. Her er ingen løftede pegefingre, men masser af empati og omsorg – og forståelse for kvindernes fællesskab har vist sig at være vejen frem. Hver 3. dag året rundt dør en kvinde i Danmark p.g.a. livmoderhalskræft. Med en vaccinationsproces kan tallet reduceres markant, og med kampagnen er det indtil videre lykkedes at få 7 ud af 10 kvinder i målgruppen vaccineret mod HPV.”

Med IUM som eneste flerdobbelte vinder var resten af vinderfeltet i sagens natur spredt pænt: 8 bureauer delte de resterende 5 priser (se både Vinderliste og Bureauliste forneden) – tillykke til alle, om end tillykket og gevinsten til DDB må siges at have en bittersød kant.

Bureauet vandt – sammen med Mindshare og Nodes – Involverings-prisen med Spark Bold for Faxe Kondi. Men DDB er ikke længere involveret i Faxe Kondi. Kunden, Royal Unibrew, opsagde for lidt under et år siden samarbejdet, der – målt på bl.a. awards og evnen til at holde konkurrenter stangen – ellers fremstod stærkt.

Siden er der kommet ny brand manager på Faxe Kondi, ny marketingdirektør til Royal Bureau – og Faxe Kondi skal tilmed have et nyt reklamebureau, efter at DDBs afløser – Openminded, der både fik Faxe Kondi- og Faxe Kondi Booster-budgettet – for nylig gik konkurs.

Aftenen havde også “en utraditionel vinder”, som juryen noterede sig, idet digitial- og dialogbureauet Magnetix var ene-modtager – uden mediabureau – af Indsigts-prisen for eServices for Brdr. Dahl. Og der er big data i Danmarks største VVS-grossist;

“Magnetix hjalp os indledningsvist med at analysere 31 mio. kundekontakter, og det har givet os et indblik i vores kunder, som vi aldrig har haft før,” fortalte en særdeles tilfreds marketingdirektør Anita Eckardt fra Brdr. Dahls ejer, Saint-Gobain Building Distribution. 

Rambukken, der arrangeres af Huset Markedsføring, satte i år indsendelsesrekord med 125 arbejder. 37 arbejder blev nomineret, fordelt på 29 bureauer – heraf kan flertallet, som noget nyt i awardens ni-årige historie, ikke betegnes som et mediabureau.

Men da priserne skulle fordeles, blev de fleste lagt i mediabureauernes skål: 6 ud af aftenens 10 vinder-bureauer er således mediabureauer.

Søren Fauli var aftenens konferencier – gemytlig, underfundig og højtlæsende af Sven Wernströms 40 år gamle bog om Peter Fidus. Faulis diametrale modsætning, hvad angår scene-energi og fremskudt brystkasse, afrundede selve awardshowet – i form af Clemens med en pumpende showcase.

Rambuk 2013 – vinderliste 

(Bureau og annoncør, produkt, kampagne)

  • Årets Rambuk – Grand Prix
  • IUM og We Love People for Kræftens Bekæmpelse

    HPV Vaccine mod livmoderhalskræft

    Vidunderlivet
  • Medieidé-prisen
  • IUM og McCann Copenhagen for Coca-Cola

    Happy Flag

    Happy Flag
  • Mediestrategi-prisen
  • IUM og We Love People for Kræftens Bekæmpelse

    HPV Vaccine mod livmoderhalskræft

    Vidunderlivet
  • Digital-prisen
  • Vizeum og Isobar for Danske Licensspil

    Oddset

    Oddset Mobilstrategi
  • Involverings-prisen
  • Mindshare, DDB og Nodes for Royal Unibrew

    Faxe Kondi

    Spark Bold
  • Den taktiske pris
  • Carat for SCA

    Libero

    Libero Klubben – Et stærkt fællesskab med stor effekt på bundlinien
  • Kampagne-prisen
  • Mediabroker for Electronic Arts

    FIFA13

    FIFA13
  • Indsigts-prisen
  • Magnetix for Brdr. Dahl

    eServices

    eServices

Rambuk 2013 – bureauliste

Bureaubiz giver 1 point for en shortliste, 5 point for en pris + 5 point for Grand Prix

  • 21  IUM
  • 13  Vizeum
  • 12  DDB
  • 7   Isobar
  • 7   Mindshare
  • 7   Nodes
  • 6   Carat
  • 6   Magnetix
  • 6   McCann Copenhagen
  • 6   Mediabroker
  • 5   OMD
  • 4   ZenithOptimedia
  • 4   Starcom
  • 3   Jens Og Berger
  • 3   Mediacom
  • 3   UncleGrey
  • 2   Ogilvy
  • 2   Public
  • 2   RelationshusetGekko
  • 2   Starfighters
  • 2   Umwelt
  • 1   Agenda Group
  • 1   Bates Y&R
  • 1   BBDO
  • 1   BPN
  • 1   Essencius
  • 1   In-Mind
  • 1   MEC
  • 1   Subsero