Dong Energy har afsluttet en bureaukonkurrence om sit online-budget, og der har været tale om en omfattende proces. Resultatet er blevet, at i alt 11 bureauer er blevet udvalgt til shortlisten, som fremover vil ligge til grund for udvælgelsen af bureauer.
Udgangspunktet har været, at Dong Energy har en ganske stor intern it-afdeling, men at man ønskede at udvælge en gruppe af bureauer til at hjælpe med specifikke kompetencer.
“I udbuddet har vi arbejdet med 8 hovedområder som udgangspunkt. Men samtidig har vi på hvert område også arbejdet med BtB, BtC, corporate web og intranet, så det har været en meget omfattende proces,” siger Contract Manager, Claus Nielsen fra Dong Energy og fortsætter:
“Jeg har holdt processen i hånden hele vejen og været ret hård over for både budgiverne og vores egne folk. Bureauerne er blevet indskærpet kun at byde ind, hvor de virkelig mener at have en spidskompetence, og internt er folk blevet indskærpet at være præcise i evalueringerne. Vi har ikke lovet bureauerne nogen omsætning, men der skal ikke stå nogen bureauer på listen, som ikke klart markerede sig som en potentiel samarbejdspartner, og som derfor også må forventes at kunne få del i opgaverne.”
Realiteten er dog, at for de 11 bureauer begynder konkurrencen reelt først nu, fordi opgaver herefter kommer ud i miniudbud. Her bliver der tale om miniudbud blandt de bureauer, der står på det område, hvorunder opgaven hører. Det er således ikke 11 bureauer, der skal byde hver gang.
Claus Nielsen medgiver, at den omfattende proces og de mange bureauer skal stå i et rimeligt forhold til mængden af arbejde.
“Budgetterne er ikke lagt endeligt endnu, men der bliver tale om et tocifret millionbeløb. Hvis ikke vores behov matchede indsatsen, så ville vi jo spilde både vores egen og bureauernes tid,” siger Claus Nielsen.
Listen rummer både online-bureauer og mere traditionelle reklamebureauer, men skal man udpege en overordnet vinder må det dog blive Zupa, som optræder inden for alle 8 hovedområder.
Listen ser således ud:
Frontend design og Grafik
- Deducta
- OgilvyOne
- Verticportals
- Kunde & Co
- Make
- Zupa
- Gorm Larsen
Online Strategi
- Deducta
- Fatdux
- OgilvyOne
- Wemind
- Make
- Zupa
- Gorm Larsen
Online kampagner
- Deducta
- OgilvyOne
- Kunde & Co
- Zupa
- Gorm Larsen
Online branding
- Kunde & Co
- Make
- Zupa
Sociale medier/New media
- Wemind
- Socialsquare
- Zupa
Web governance
- Make
- Zupa
Informationsarkitektur/interaktionsdesign
- Deducta
- OgilvyOne
- Verticportas
- Make
- Zupa
Mobile
- Mediaworks
- Zupa