11 film udgør Danmarks bedste filmkreativitet

Peter Engholm
25@mail.dk

11 arbejder er shortlistet i CCA’s filmkategorier. De 6 i Internet folder sig ud i alle retninger, mens de 5 i Cinema & TV er mere klassiske. Se dem her.

Efter at have set næsten 90 film har juryen i Creative Circle Award ikke kun skudt sig ind på niveauet for 2015, men også nomineret et felt på 11 film, fordelt på 2 kategorier.

Flere af filmene har allerede gjort sig gældende i andre awardshows, bl.a. Interfloras Odd Love, Spies’ Do It For Mom og batteri-filmen ‘Jeg troede vi sad og hyggede os’, som i forrige uge (under titlen Fucker med grundvandet) vandt TV 2’s brugerpris, Adwars.

”Vores opgave er at identificere det bedste fra året – ikke om det er nyt i awardsammenhæng. Shortlisten er et historisk dokument – så når vi om 50 år kigger tilbage, kan vi se, hvad der var repræsentativt for det bedste i 2015,” siger Anne Glad.

Eksperimentering

Hun er juryformand i CCA-kategorierne Film – Cinema & TV og Film – Internet, og på sidstnævnte træder flere tendenser frem:

”Internettet er velegnet til at brede eksperimenter ud. Det udnytter ikke kun Anton Berg, men også CBB, til ikke bare at bringe en film. CBB-kampagnen tager afsæt i at rekruttere mennesker, og castingen er en del af kampagnen,” siger Anne Glad, som ser en tendens i, at engageringen af medier bliver en del af den kreative løsning.

Følelser og relationer mellem mennesker er ikke kun udtalt i de to nævnte film, men også hos afsendere, der for år tilbage kunne have haft deres plads i en OBS-blok:

”Både Efterskolerne og Elretur viser fornyelse – Elretur med et nyt take på løftet pegefinger-kategorien. Efterskolerne er for så vidt en klassisk humoristisk fortælling, men som også berører følelser og modning – ikke kun hos barnet, men også forældrene,” siger Anne Glad.

Ukendt og usædvanlig

Internet-shortlisten rummer en – i awardsammenhæng – mindre kendt film, og en mildt sagt usædvanlig kunde: Sjællands Amatør Bokse Union.

Stig Lauritzen, der delte juryformand-tjansen med Anne Glad, siger om det dokumentaristiske indslag fra boksemiljøets rødder:

”Bokse-unionen har ikke 5 øre til at lave klassisk reklamefilm, men takket være lav pris på teknologi kan man tage et kamera på nakken – og få en fantastisk indsigt i denne verden. Det er en stil, der er kommet frem de senere år.”

  • Anthon Berg

    
The Valentine Experiment


    Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack

  • CBB

    Genoptage kontakten

    
&Co

  • Efterskolerne i Danmark

    
Dine forældre vil savne dig

    
Kommunikationsbureauet København
  • Elretur


    Jeg troede vi sad og hyggede os

    
Circus Alphaville og Sunrise
  • Sjællands Amatør Bokse Union


    Tag Kampen ind i Ringen


    WeMakeColors

  • Spies Travels

    
Do it for Mom

    Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack

FILM – CINEMA AND TV

  • Den Kongelige Ballet


    Svanesøen


    New Land

  • Interflora


    Odd love

    
Brandhouse

  • Interflora


    Bedsteforældre

    
Brandhouse

  • Puzzible


    Puzzible disease

    
Fosbury

  • TV 2

    
Danish Music Award – Diller spot

    
TV 2 Marketing