Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Festivalen er en aflægger fra Cannes-festivalen og skal for første gang foregå i Stockholm.

Ejerne af Cannes-festivalen står også bag Eurobest, og de har ikke lagt skjul på, at Stockholm kan blive den nye base for festivalen, hvis det går godt, når den for første gang afholdes d. 1-3. december i den svenske hovedstad.

Tanken er at skabe en ren europæisk festival, mens Cannes er en global festival, men opbygningen bærer sit tydelige præg af Cannes – både i seminarer og prisuddeling.

Der uddeles således priser i mere eller mindre de samme kategorier.

Tilmeldinger nu slut, og i alt er der indsendt 124 danske arbejder fra 25 forskellige selskaber i de 10 forskellige kategorier. Kun Integrated har ikke trukket nogen danske arbejder.

Ialt er der indsendt 5895 arbejder – en vækst på 11 pct. – med Press som den største efterfulgt af Outdoor og Tv/bio. Antallet af deltagere faldt i sidstnævnte, mens dens tørste fremgang findes i Promotions og Integrated. Design er ny.

For Danmark ser tilmeldingerne således ud (i parentes det samlede antal deltagere i kategorien):

  • Print – 29 (1677)
  • Outdoor – 25 (1149)
  • Tv/bio – 31(976)
  • Radio – 3 (243)
  • Interactive – 12 (589)
  • Direct – 7 (250)
  • Integrated – 0 (108)
  • Media – 9 (425)
  • Promotions – 2 (159)
  • Design – 6 (319)

Der er danske jurymedlemmer i tre af seks juryen:

  • Thomas Hoffmann fra &Co skal være med til at finde vindere i Tv/bio, Print, Outdoor og Radio.
  • Jan Køhler skal deltage i voteringen omkring Direct og Promotions.
  • Rasmus Ibfelt fra e-Types skal deltage i Design-juryen.

Herdover er der en jury for henholdsvis Integrated, Interactive og Media.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club