Design skal helst tage afsæt i produktet, og på den led har Zleep Hotels kæden gjort tingene i den helt rigtige rækkefølge.
Igennem flere år har man arbejdet på en markant modernisering og transformation af værelser og hoteller, men det betød, at virksomhedens kommunikation og branding ikke længere stemte overens med det fysiske produkt.
Derfor var det blevet tid til en simplificering, oprydning og modernisering af de gamle designelementer og det visuelle udtryk i kommunikationen.
Det er sket i samarbejde med det digitale reklamebureau Heyday. Det er blevet til en oprydning i alt fra logo og materialer til præsentationer og website. De grundlæggende præmisser bag konceptet – enkelthed og renlighed – skulle styre udviklingsprocessen.
”Da jeg i 2015 begyndte i Zleep, ankom jeg til en virksomhed, der var ekstremt fokuseret på drift og hotelrenoveringer, men hvor kommunikationen var forældet. De mange hotelrenoveringer betyder, at det i dag er en helt anden oplevelse, du får hos Zleep, end for blot to år siden,” siger marketingchef, Maria Thomsen og fortsætter:
“Opgraderingen af det fysiske produkt affødte større krav til den visuelle identitet, som med 13 år på bagen skreg efter nyt liv. Det overordnede mål var at skabe en større sammenhæng mellem kommunikation og produkt, så vores gæsters oplevelse altid er den samme, hvor end de støder på os.”
Maria Thomsen fremhæver konkret brandets nye logo som et renere, mere enkelt og mere fleksibelt logo end tidligere.
Den gule farve er stadig i centrum, men i stedet for den overlappende anvendelse af farven i diverse materialer, fremstår den nu som et mere strategisk og fremtrædende element for at styrke læsevenligheden af virksomhedens budskaber.
Zleeps design før – og efter.
Hos Heyday glæder man sig specifikt over, at man fik helt frie hænder til arbejdet.
”Zleep havde modet til at revurdere hele brandingen, hvilket gjorde, at vi fik lov til at pille ved alle elementer. Der var ingen hellig ko. På den måde har vi haft frie hænder til at skabe den identitet, som vi mener, Zleep fortjener. Det var derfor muligt at skabe et sammenhængende udtryk på tværs af kanaler”, siger Thomas Smith, Senior UX designer hos Heyday.
Zleep Hotels mål er at operere 20 hoteller i 2020. For at kunne realisere dette mål skal Zleep Hotels ikke bare fremstå som et godt og prisvenligt produkt, men også som en attraktiv arbejdsgiver, franchisegiver, samarbejdspartner og investering.