Af Peter Engholm 25@mail.dk

Der er tilsyneladende færre cross platform kampagner. Således lyder i hvert fald et af buddene på, at antallet af indsendelser er faldet til Advertising i CCA.

Awardshowet for CCA den 8. maj bliver givetvis en stor omgang, men jurydagen i slutningen af marts bliver en mere overskuelig affære, for antallet af indsendelser er gået lidt tilbage.

Op til årets CCA sanerede Creative Circle sine kategorier – og er blevet belønnet med lidt færre indsendelser.

Samlet set har man modtaget 655 arbejder mod 775 sidste år, et fald på godt 14 pct. – men en tilbagegang, som en enkelt kategori tager ansvaret for. For mens håndværks-kategorien går frem, og Design og Digital holder skansen, så går Advertising tilbage.

Det er især Radio, Outdoor, Print og Events, der leverer faldet.

Creative Circle giver selv et bud på herpå: I de foregående år har man set nogle meget store kampagner, som har stået for et stort antal tvær-indsendelser. Denne type kampagner har vi ikke set i samme omfang i år. Så når man taler om cross-platform kampagner, så er der meget få, der tydeligvis reelt er det.

Desuden er Print B2B lagt sammen med Print B2C, lige som det gælder for Film Series og Film Singles. Altså færre kategorier og færre tværgående kampagner.

De 655 indsendelser til årets Creative Circle Award fordeler sig således:

  • Advertising: 291
  • Design: 96
  • Digital: 121
  • Craft: 147

Anders Wik, næstformand i Creative Circle og ansvarlig for de digitale kategorier ser positivt på niveauet af indsendelser:

”Den digitale verden ændrer sig løbende, men med de nye kategorier, der fokuserer på indhold i stedet for platform, er vi i forhold til andre awardshows bedre gearet til fremtiden. Det lader til, at det er blevet godt modtaget, og indsendelserne i de specifikke kategorier viser, at justeringerne ikke har skabt forvirring, tværtimod har vi stort set ikke haft fejl indsendelser eller spørgsmål til kategorierne i digital i år”.

I design glæder Jesper von Wieding, næstformand i Creative Circle og ansvarlig for designkategorierne, sig bl.a. over, at poster design nu kan blive bedømt af design juryen:

”Med tilføjelsen af poster design er der nu en tydelig differentiering mellem Art Direction og design. De tidligere år har posters, som jo ofte i udtryk ligger på grænsen mellem design og kunst, været i direkte konkurence med de traditionelle reklamefokuserede posters. Med den nye kategori kan vi i CC hylde det flotte design og kunsthåndværk, der i kreativitet og æstetik, er en stor inspiration i gadebilledet.”

Oven på det høje niveau, hvad angår antallet af indsendte arbejder, er juryansvarlig David Asmussen ikke overrasket over, at man nu ligger på godt 85 pct. sammenlignet med sidste år.

”Det glæder os altid at få mange indsendelser, men det er for tidligt til at spå om niveauet. CCA er ubetinget den vigtigste pris for de kreative, og det viser antallet af indsendelser, at vi stadig er. Vi glæder os til at hylde de gode ideer, den kreativitet og innovation, der er på bureuerne – det er trods alt det, der driver branchen fremad.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club