15 bureauer og 12 annoncører vandt ved årets Rambuk

Peter Engholm,
journalist

Der var mange vindere, og der var tre store vindere, da de bedste arbejder inden for mediestrategi og rådgivning blev hyldet ved Rambukken 2021. Se hele vinderlisten og bureaulisten her.

Rambukken er en usædvanlig award, for den holder sig forbilledligt koncentreret til blot 9 kategorier, 2 specialpriser og 1 Grand Prix. I dét lys var der faktisk mange vindere på scenen torsdag aften i Villa Copenhagen i Kbh. K.

Og trods de mange vindere – 12 annoncører og 15 bureauer – var alligevel plads til, at OMD, DDB og McDonald’s tog ekstraordinært godt fra: Indsatsen med Paul Cunninghams Homestyle Bearnaise-burger vandt både to kategorier og årets Grand Prix. Dertil vandt de to bureauer og annoncøren også Media strategi prisen.

Da OMD også, sammen Twenty Agency og Volkswagen, vandt den ene af showets to effekt-kategorier, var det let at udpege Rambukkens absolut mest succesfulde bureau. Dermed tager OMD sit første skridt til at generobre posten som det mest prisvindende mediabureau herhjemme.

Også Nord DDB Copenhagen fik en slags comeback: Det kreative bureau har i en periode ikke markeret så kraftigt på awardscenen som tidligere, men denne aften var man det mest vindende reklamebureau med et stykke ned til Hjaltelin Stahl, der ellers godt kunne se sig selv i øjnene: Det eneste bureau ud over OMD og DDB, som formåede at vinde flere priser ved årets Rambuk.

Royal Unibrew var aftenens eneste annoncør, der vandt uden bureau-bistand. Det skete i kategorien Branded Content, og dermed kunne bryggeriet genbruge en del af  sin takketale fra DDA, hvor det også blev til gevinst i Branded Content. 

Anderledes kreativ var bordplanlæggerne, der havde placeret samme Royal Unibrew ved siden af Alkohol og Samfund.

Særlig ros til Eva Lundgren for aftenens mest personlige jurymotivation. Group marketing directoren fra Spies argumenterede varmt og bullshitforladt for, hvorfor Visit Denmark havde fortjent prisen for at få danskerne til at blive hjemme. 

Klaus Bundgaard (Kasper Nielsen) og Allan Sindberg (Brian Lykke) fra r8Dio var showets konferenciers – et anderledes, men ikke noget ringe valg af arrangøren Dansk Markedsføring. Showet blev mere jysk end Årets Brøl i Aalborg, og det er første gang, at der fra en award-scene kom tre stavelser ind i data.

Rambukken 2021 – vinderliste
Kampagne (produkt), bureau og annoncør

Grand Prix

  • Homestyle x Paul Cunningham (Homestyle Bearnaise)
    OMD Danmark og Nord DDB Copenhagen
    McDonald’s Danmark

Branded Content Prisen

  • Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning (Craft Makers Collective)
    Royal Unibrew
    Royal Unibrew

Content Activation Prisen

  • Homestyle x Paul Cunningham (Homestyle Bearnaise)
    OMD Danmark og Nord DDB Copenhagen
    McDonald’s Danmark

Effekt Prisen (a.) <1.000.000

  • Visit The Road (Volkswagen California)
    OMD Danmark og Twenty Agency
    Volkswagen Danmark

Effekt Prisen (b.) >1.000.000

  • Flere end du tror (Uge 40 – Alkoholkampagnen)
    Drum CPH, TV 2 Branded Content og PHD
    Alkohol og Samfund & Trygfonden

Experimental Prisen

  • Big Danish Bacon Pre-Roll (Danish Crown Pork)
    Hjaltelin Stahl
    Danish Crown Global

Indsigts Prisen

  • Mere End #BareDanmark (DK Turisme kampagne 2020)
    Hjaltelin Stahl og MediaCom
    VisitDenmark

Kampagne Prisen

  • Homestyle x Paul Cunningham (Homestyle Bearnaise)
    OMD Danmark og Nord DDB Copenhagen
    McDonald’s Danmark

Marketing Automation Prisen

  • Fra retail til omni-channel gennem et fuldt automatiseret marketing-program (Cross-category)
    iProspect og dentsuX
    Ikea

Media Strategi Prisen

  • Et mediestrategisk skifte mod vedvarende vækst
    OMD Danmark og Nord DDB Copenhagen
    McDonald’s Danmark

Not For Profit Prisen

  • 10 uger kan ændre alt (Fundraising og rebranding af Julemærkehjemmene)
    Advice, Orchestra og InboundCPH
    Julemærkehjemmene

Out Of Home Media Challenge

  • Fernet-Branca Bitter Bus
    Pong
    Fernet-Branca

Schibsted Bæredygtighedsprisen

  • Gør Verdensmål til vores mål
    Geelmuyden Kiese
    Danmarks Statistik og 2030-panelet

Bureauliste
Rambukken 2021
Bureaubiz giver 10 point til Grand Prix-vindere, 5 point til kategori-vindere og 1 point pr. nominering.

  • 41  OMD Danmark
  • 31  Nord DDB Copenhagen
  • 18  Hjaltelin Stahl
  • 9  MediaCom
  • 9  Orchestra
  • 8  Drum CPH
  • 8  TV 2 Branded Content
  • 8  PHD
  • 8  Twenty Agency
  • 7  dentsu X
  • 7  Advice
  • 6  iProspect
  • 6  Inbound CPH
  •  5  Carat
  • 3  Wavemaker
  • 3  Robert/Boisen & Like-minded
  • 3  Publicis Groupe Danmark
  • 3  Merkle
  • 3  m/SIX
  • 2  Holm Kommunikation
  • 2  Brandheroes
  • 2  Sunrise
  • 2  &Co
  • 1  The Barn (Arla)
  • 1  Boye & Spellerberg
  • 1  Business Science
  • 1  Ambtion
  • 1  Essencius
  • 1  Story House
  • 1  The Story Laboratory
  • 1  Geelmuyden Kiese
  • 1  Gorilla Agency

Kategorien Out Of Home Media Challenge er en særpris forbeholdt annoncører, som outdoor-medieselskabet har inviteret. Bureaubiz omtaler naturligvis vinderne og de shortlistede, men de indgår ikke i bureaulistens pointregnskab.