16 bureauer blev gazeller

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Opdateret: PR-bureauet Kompas topper listen med det digitale In2Media på 2. pladsen blandt de 16 bureauer på Børsens Gazelle-liste.

Man finder 16 bureauer blandt de 1055 virksomheder, som netop er blevet kåret som Gazeller af Dagbladet Børsen – d.v.s. at de er vokset med mere end 100 pct. de sidste fire år.

Det er Bureaubiz, der har spottet de 16 bureauer ved manuelt at gennemgå den samlede liste i dagens udgave af Børsen. Så har vi overset nogen, så hermed undskyld – også til 2+1 Idébureau, som vi missede i første omgang. 

Den højest placerede bureau-gazelle finder man på 47. pladsen i form af Kompas Kommunikation, mens In2Media kommer ind på 2. pladsen.

Når Børsen kårer de hurtigstvoksende gazeller inden for regioner, så er det dog kun virksomheder med mere end 10 ansatte, der kommer i betragtning, og da Kompas “kun” har ni, topper In2Media, hvis man anskuer det på den led.

Det slår dog ikke skår i glæden hos Kompas’ adm. dir. Bo Falsig.

“Uanset hvad så er vi glade for at være vokset med over 600 pct.,” siger han.

Kompas kalder sig selv for et full-service bureau, men fremtræder dog mest som et PR-bureau.

“Det er rigtigt, at vi er startet som PR-bureau. Men vi er blevet gode til at tænke bredere og skabe synergi mellem PR og den øvrige kommunikation. Vi har f.eks. kunder, hvor vi håndterer hele markedsføringsbudgettet. Vi tænker PR meget mere salgsorienteret frem for awareness,” siger Bo Falsig og fortsætter:

“Vi udvikler selv ideer og strategi, men vi har en række samarbejdspartnere, når det gælder eksekvering og produktion af f.eks. annoncer.”

Hos In2Media er adm. dir. Andreas Iversen også stolt.

“Vi er selvfølgelig stolte af den høje placering, blandt de absolut hurtigst voksende virksomheder i Danmark,” siger han og fortsætter:

“Selvom 2009 langt fra har været noget jubelår, ser vi fortsat gode muligheder for yderligere vækst indenfor det digitale, der også gennem krisen teknologisk buldrer videre. Blandt samfundsfaktorerne er der tegn på, at vi er på vej ud af krisen, og indekstallene for forbrug og eksport viser at vi er tilbage eller nærmere os niveauet fra før krisen.”

De 15 bureauer rummer repræsentanter for de fleste bureautyper. Der er dog lidt usikkerhed i Børsens opgørelse. F.eks. er mediabureauet Mediabroker, optaget med omsætning, mens Vizeum er optaget med bruttoavance.

Også Advice Ledelses- og Kommunikationsrådgivning er optaget med omsætning, mens Peytz & Co og In2Media er optaget med bruttoresultat.

“Det undrer mig lidt, for tager jeg bruttoavance, er vi faktisk vækstet med mere end 700 pct.,” siger Andreas Iversen.

De 16 bureauer er vist med placeringen blandt de 1055 virksomheder, antal ansatte samt væksten fra 2006-2009.

  •  47. Kompas Kommunikation, 9 ans. 618 pct.
  •  53. In2Media, 28 ans. 570 pct.
  • 137. Vizeum, 9 ans. 336 pct.
  • 202. Fireball, 9 ans. 284 pct.
  • 245. Kath Art Interactive, 8 ans. 253 pct.
  • 247. Rethink Pipeline, 14 ans. 252 pct.
  • 302. Gunbak, 8 ans. 225 pct.
  • 323. 2+1 Idébureau, 11 ans. 218,4 pct.
  • 374. Kommunikationsgruppen, 3 ans. 202 pct.
  • 421. Responsive, 14 ans. 189 pct.
  • 567. Manipulation, 16 ans. 159 pct.
  • 678. Advice Digital, 13 ans. 141 pct.
  • 768. Advice Ledelses & Komm. 130 pct.
  • 843. Peytz & Co, 44 ans. 121 pct.
  • 934. Mediabroker, 14 ans. 110 pct.
  • 1037. Zupa, 30 ans. 102 pct.