Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Bureaunavne kan være svære at udtale, men frem for at ironisere over den dårlige kommunikation i besværlige navne følger en bureau-udtalelses-guide.

Bureauer kan være navngivet så tungekrøllende besværligt, at man 1) får spontant ondt af receptionisten 2) tænker, at jobsamtaler afgøres på ansøgerens evne til at udtale navnet korrekt.

Og her kommer ”The Agency Pronunciation Guide” til hjælp. 19 bureauer bliver udtalt på en så laaangsom og ty-de-lig måde, at du ikke kan være i tvivl om, at du i langt de fleste tilfælde har været galt på den – hvis du ellers tager guiden for pålydende.

Kun det sidste bureau i rækken er reelt korrekt udtalt, men det er også på svensk, og dermed komisk nok i sig selv, synes ophavsmændene at mene.

Guiden er brugbar, hvad enten du bevæger dig i internationale eller hjemlige kredse, idet næsten halvdelen af bureauerne er repræsenteret i Danmark.

Adweek har gjort opmærksom på listen, der er ”so dumb, it’s actually sort of funny” – og som Adrants bringer.

Dette site har også en klassificerings-oversigt over bureaunavne. Den er skabt af det kreative team, Rob Donaldson og Joe Dennett fra Storbritannien.

Ganske underholdende – med et dansk bureau på listen, ikke at forglemme.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club