Af Peter Engholm 25@mail.dk

Ikke færre end 18 personer var med til at vælge bureau, da Østdansk Turisme afgjorde en konkurrence om budget til 5 mio kr. 5 bureauer dystede.

Under navnet “Kongeland” står Østdansk Turisme for et udviklingsprojekt for 18 af Region Sjællands 22 købstæder. De første resultater bliver synlige om tre uger, når et website lanceres.

“Købstadsprojektet samlede 100-150 personer i regionen til at udvikle brands og produkter. Vi har fundet vores styrker og svagheder, og i forbindelse med opgaven at kommunikere profilen og sælge produkterne sendte vi en åben forespørgsel ud til bureauerne. Blandt forslagene valgte vi fem bureauer, som kæmpede før sommerferien. En jury med repræsentanter fra de 18 købstæder gav karakterer ud fra seks kriterier. Og ContentCph vandt,” siger Peter Sørensen, der er marketingchef i Østdansk Turisme.

En jury på 18 kan give karakterer, men det kan ikke forventes, at alle 18 var enige i bureauvalget?

“Nej, men hvis man kan afholde folketingsvalg og respektere, hvad stemmerne har afgjort, så bør man også kunne gøre det med en bureaukonkurrence. Og vi har jo netop taget alle købstæderne med i beslutningen for at sikre den bredest mulige involvering,” siger Peter Sørensen.

De fem bureauer var geografisk spredt – fra Nykøbing F over Næstved til København – og altså med en københavnsk vinder. Peter Sørensen ønsker ikke at nævne de øvrige deltagere, heller ikke at kommentere rygter om, at LiquidMinds var blandt deltagerne.

Kongeland har et samlet budget på over 12 mio. kr. – inkl. EU-midler og støtte fra regionen og kommunerne – heraf er der øremærket 5 mio. kr. til markedsføringen.

“Købstæderne er byer, der oprindeligt er særligt privilegeret af kongen. Historien er der – nu skal den genoplives og nok så væsentligt; aktiveres. Det mener vi, at vi kan gøre med vores hybrid af reklame, media og digital. Reklamen samler tingene og får dem til at ske, mediadelen kender mulighederne, og det digitale – ja, de ejer bare den mest interessante platform. Så enkelt er det,” siger Mads Toft, stifter og partner i det tre år gamle bureau ContentCph.

Jævnfør i øvrigt Bureaubiz’ artikel fra i forgårs om Kunde & Co-medarbejdere, der har etableret eget bureau, så har både Mads Toft og medstifter Niels Henrik Eriksen begge en mangeårig fortid hos Kunde & Co.

Bureauet har bl.a. mere end blot en finger med i anerkendte koncepter som TDCs storstilede projekt med Danmarks Bedste Gamer og Kræftens Bekæmpelses BrystGalla show i samarbejde med TV3. Umiddelbart skulle man mene, at der er et stort spring fra det vildt analoge købstads-begreb til den digitale spillecentral og et TV-indsamlingsshow.

“Fælles for opgaverne er, at det for alle tre universer er altafgørende, at der skabes og kommunikeres relevant indhold. Vi skal give noget reelt og skabe en dialog – en dialog, der i forbindelse med Kongeland skal ende i salg,” siger Mads Toft.

Den tredje partner i bureauet, Mikkel Nybo, siger om den usædvanlige 18-personers jury og processen bag bureauvalget:

“Det er klart, at der ikke kan være enighed hele vejen rundt om bordet, når der sidder så mange interessenter. Og ContentCph har uden tvivl ikke være dette lette valg, vores oplæg var utraditionelt og indebar – udover konceptudvikling og tilhørende kommunikations- og mediestrategi – et sideløbende projekt med en fælles, rejse inde-fra-og-ud for turistaktører og andre væsentlige spillere. Her er fængselsbyen Horsens med dens verdensnavne som Rolling Stones og Madonna et værdigt benchmark for at skabe relevante produkter, der ikke bare er et annonceknald eller luftkasteller opfundet på et reklamebureau.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club