2 år gammelt bureau vandt lanceringen af ny bank

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Kampagne- og bureau-kanonerne bliver kørt i stilling af Coop. Først en stor medlems-kampagne, og nu en bredere lancering af Coop Bank. Og der er valgt nyt bureau.

To dage, to markante marketing-tiltag fra Coop. I går, onsdag, kunne Bureaubiz berette, at Coop med Advice som samarbejdspartner lancerer sit revitaliserede medlems-program – en kampagne, der karakteriseres som en af de største fra koncernen i længere tid.

Nu følger Coop Bank så efter – her har ét bureau været med til at gøde jorden, men det bliver et andet, der fortsætter arbejdet.

Og mens Advice blev fundet uden forudgående konkurrence, så har Coop Bank netop afsluttet en pitch.

”Vi har til en start arbejdet målrettet på at invitere de 100.000 af vores medlemmer, som tidligere har haft et Coop Mastercard, til at søge om vores nye MasterCard. I den periode har vi fået rigtig god bistand fra Republica. Nu står vi foran at skulle lancere banken bredt, og derfor har vi gennemført en bureaukonkurrence, ” siger Charlotte Skovgaard, direktør i Coop Bank.

Og til at bistå med udviklingen og implementeringen af bankens kommunikationsplatform har Coop Bank valgt Ocean Agency.

”Vi modtog gode og velgennemarbejdede bud. Valget faldet på Ocean Agency, da vi oplevede, at de både strategisk og praktisk demonstrerede stor forståelse for bankens værdier og rammebetingelser og udmøntede forståelsen i et kreativt oplæg, som i høj grad ramte den retning, som vi selv ser som det bærende i positioneringen af banken, primært over for vores 1,3 million medlemmer i Coop,” siger Charlotte Skovgaard.

Når nu det ikke bliver Republica, der fører Coop Bank kommunikativt videre, så er Ocean Agency nok det mindst overraskende valg som nyt bureau: Ocean er nemlig forvejen bureau på SuperBrugsen, på Coops Änglamark-mærke og på Coop på koncernniveau, på tværs af kæderne.

Charlotte Skovgaard oplyser, at der allerede nu er stor interesse for at blive kunde, og banken har i øjeblikket meget travlt med at behandle ansøgningerne om kreditkort.

En bredere lancering forventes at finde sted inden for ca. et halvt år. 

Ocean er kun to år gammelt og blev stiftet af en gruppe udbrydere fra Grey med Peter Ferslew i spidsen. Bureauet er kommet godt fra start. De første 16 måneder gav en bruttoavance på ca. 15 mio. kr. (Bureaubiz’ estimat) og et overskud på knap 1,6 mio. kr.