Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Short-listen til True Awards er klar, og det bliver en prisuddeling med masser af øl og meget, som kvinder ikke forstår. Se hvilke bureauer og annoncører, der er med på listen.

Der er lagt op til en munter aften for Carlsberg, Danske Spil samt &Co, BBDO og Robert/Boisen & Likeminded, når der skal uddeles True Awards d. 31. oktober.

I hvert fald hvis man skal dømme på short-listen, der netop er offentliggjort.

Bag prisen står Dansk Annoncørforening og Producentforeningen, og den blev uddelt første gang sidste år, da Dansk Reklamefilm indstillede uddelingen af Arnold.

Ialt 49 film er blevet short-listet og fordelt på annoncører står Carlsberg og Danske Spil bag de 25. Disse to annoncører involverer så tre bureauer: BBDO, &Co og Robert/Boisen & Likeminded, der repræsenterer i alt 35 af de nominerede film.

Danske Spil og BBDO er Oddset-kampagnen, som har fået hele fem film med i konkurrencen om Bedste film, samt en med i konkurrencen om Bedste kampagne. I sidstnævnte er man oppe mod en Netto film fra Mantra og Rejsen til Saturn fra A. Film.

&Co og Robert/Boisen & Likeminded står bag film for Carlsberg Sport, Carlsberg Lite og cideren Somersby. Derudover har disse to bureauer arbejder med for Seat, Tryg, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Interflora og Ikea.

Konkurrencen er delt op i tre kategorier, hvor det er selve filmen, der bliver bedømt samt fem kategorier af mere håndværksmæssig karakter som f.eks. Foto, Instruktion og Set-design.

Der er short-listet 21 film i de tre første kategorier, og de domineres fuldstændig af de tre bureauer. Feltet bliver bredere blandt de 29 film i de fem håndværks-kategorier, og her kommer der også en lang række navne på – med Stevan Treshow som det hyppigste qua sit arbejde på Oddset-kampagnen.

Bureaulisten ser således ud (hele short-listen kan ses på www.trueaward.dk)

  1. &Co – 13 shortlistede, heraf 7 i de tre film-kategorier
  2. Robert/Boisen & Likeminded – 12 shortlistede, heraf 2 i de tre film-kategorier
  3. BBDO – 10 shortlistede, heraf 6 i de tre film-kategorier
  4. Wibroe, Duckert & Partners – 6 shortlistede, heraf 0 i de tre film-kategorier
  5. A. Film – 3 shortlistede, heraf 3 i de tre film-kategorier
  6. Grey København – 2 shortlistede, heraf 1 i de tre film-kategorier
  7. Co+Høgh – 2 shortlistede, heraf 0 i de tre film-kategorier
  8. Mantra – 1 shortlisted, heraf 1 i de tre film-kategorier
  9. ClubViral – 1 shortlisted, heraf 1 i de tre film-kategorier

Annoncørlisten ser således ud:

  1. Carlsberg – 15 shortlistede, heraf 5 i de tre film-kategorier
  2. Danske Spil – 10 shortlistede, heraf 6 i de tre film-kategorier
  3. GaJol – 4 shortlistede, heraf 0 i de tre film-kategorier
  4. Rejsen til Saturn – 3 shortlistede, heraf 3 i de tre film-kategorier
  5. Bianco Footwear – 2 shortlistede, heraf 2 i de tre film-kategorier
  6. Seat – 2 shortlistede, heraf 1 i de tre film-kategorier
  7. Coca-Cola – 2 shortlistede, heraf 1 i de tre film-kategorier
  8. Ikea – 2 shortlistede, heraf 0 i de tre film-kategorier
  9. Tryg – 2 shortlistede, heraf 0 i de tre film-kategorier
  10. 3 – 2 shortlistede, heraf 0 i de tre film-kategorier
  11. Sonofon – 2 shortlistede, heraf 0 i de tre film-kategorier
  12. Interflora – 1 shortlisted, heraf 1 i de tre film-kategorier
  13. Nykredit – 1 shortlisted, heraf 1 i de tre film-kategorier
  14. Netto – 1 shortlisted, heraf 1 i de tre film-kategorier
  15. Rådet for Større Færdselssikkerhed – 1 shortlisted, heraf 1 i de tre film-kategorier

 

Kommentarer

  1. Ufatteligt at I slet ikke nævner noget om hvilke filmproduktionsselskaber
    der har været involveret. Visse vil nok føle sig en lille bitte smule forbigået.
    Troede det var en festival for både annoncører, bureauer og filmselskaber, men måske jeg tager fejl…………..
    Godt nok fylder IN-HOUSE meget, men dog ikke det hele

    Stig Weiss
    Producer

  2. Faktisk står bureauerne selv for to tredjedel af produktionerne, og så giver det ikke meget mening at liste produktions-selskaberne.

  3. Magen til sludder skal man lede længe efter. Hvad med at se en lille bitte smule objektivt på listen.
    Fordi In-House har ca. 30 film ( bl.a gentagelser i katagorier ) og produktionsselskaber KUN 19, så betyder det jo ikke nødvendigvis, at man ikke behøver at nævne produktionsselskaberne. Se på et selskab som Bacon Cph. De har gjordt det fantastisk. Hvad med at nævne det.
    Virker som om du kun går de andres ærinde og det er ikke objektivt, når man nu tænker på at I henvender jer til både annoncører, bureauer og filmselskaber. FY ..Ved ikke om der er noget omkring Jeres målgruppe, som jeg ikke har fanget.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club