Stranden i Cannes kan – i forbindelse med Cannes Lions – bruges til andet end at koble af fra de mange indtryk i festival-palæet (og netværk-plejen, ikke at forglemme). Carlsberg afholdt BriefCase Sessions i det varme sand.
15 internationale teams deltog efter først-til-mølle princippet, og konkurrencen bestod i at få udleveret en kuffert med kreative værktøjer og en brief. Et kamerahold dokumenterede processen, der måtte vare højst 30 min.
”Vi havde tilmeldt os på forhånd, og kl. 10 om formiddagen troppede vi op på stranden og fik udleveret materialet,” siger René Schultz, der deltog sammen med makkeren Casper Christensen.
4 teams er nu kommet i finalen, og 2 af dem er danske: René Schultz og Casper Christensen samt Camilla Berlick og Neela Wedage. De 2 øvrige er fra hhv. Australien og Kina.
Begge teams går på Kreativ Kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole – nu på 3. årgang, men Carlsberg BriefCase Sessions er ikke helt den ungdoms- eller talentkonkurrence, som de danske studerende troede, det var.
”På det kinesiske team er en kreativ direktør fra et bureau i Beijing. Hun har, så vidt jeg kan se, været fremme siden 2005, og hun har vundet en guldløve i Cannes … hun er i hvert fald ikke helt så uprøvet og ung, som os,” siger René Schultz.
Blandt de fire nominerede teams afgøres konkurrencen hverken på alder eller anciennitet, men på antal likes på YouTube – umiddelbart lyder det som barske betingelser, når man er oppe imod et team fra Kina, men vi formoder, at både kinesere, australiere og danskere vurderer de enkelte indslag snarere end at kigge på nationaliteten, når der stemmes. Der er i al fald ikke den helt store forskel på likes, filmene imellem.
Du kan stemme frem til og med søndag den 15. september. Forneden ses de to danske film. Den kinesiske kan ses her, og den australske her.
Førstepræmien er adgangskort til Cannes Lions 2014.
Couples United
https://www.youtube.com/watch?v=tpDshiue1Wk
Your Tour:
https://www.youtube.com/watch?v=t6mhZM3pIBM