SP3s bruttoavance faldt sidste år godt fire pct., og bureauet fik barberet en fjerdedel af sit resultat. Og ledelsesberetningen giver udtryk for, at resultatet “ikke er tilfredsstillende”.
Men i et lidt større perspektiv er Mark Hammerich, bestyrelsesformand i SP3 og marketingdirektør i Berlingske Media, ikke tilsvarende negativ.
“SP3 har indfriet bestyrelsens forventninger i forhold til markedet. Vi har brugt året til at trimme virksomheden og optimere modellen,” siger Mark Hammerich.
Så 2008 var et forberedelses-år?
“Det er din formulering – vores forvetninger til bureauet er i al fald knyttet til den model, der hedder fokus på det taktiske, på kundestrømmen og det salgsfremmende, snarere end det langsigtede image- og loyalitetsskabende. Det er, hvad SP3 står for, og det er også dér, vi ser markedspotentialet,” siger Mark Hammerich.
En ny adm. direktør skal skære virksomheden yderligere til i taktisk og resultatorienteret retning. For en måneds tid siden kunne Bureaubiz fortælle, at den hidtidige direktør, Jakob Bjørn Andersson, fratræder for at prøve “noget helt nyt”. Tidl. adm. direktør i Republica Gruppen, Jens Thrane-Møller er konstitueret som direktør, og bureauets bestyrelse arbejder nu på at finde en permanent afløser.
I efteråret kunne Børsen berette, at SP3 var til salg – er det stadig tilfældet?
“Det har aldrig været tilfældet. SP3 er ikke sat til salg. Vi ønsker at have markedsføringskompetencer tæt på koncernen. Bureauet hjælper os i mange sammenhæng, både indadtil og så sandelig også udadtil. Og et reklamebureau, der leverer effekt til kunderne på den korte bane, vil alt andet lige stå bedre i startblokken – også under en krise – end så mange andre bureauer,” siger Mark Hammerich.
Nøgletal for SP3
- Bruttoavance 53,9 mio. kr. -4,3 pct
- Bruttoavance pr. medarbejder 673.750 kr.
- Lønandel 70 (68)
- Resultat af primær drift1,956 mio. kr. -24,1 pct.