2011 blev et stærkt bureauår: Men kun få jubler

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Uforudsigelighed præger bureauernes hverdag, og gør det svært at juble over et ellers godt år.

2011 blev på mange måder et fantastisk år for den danske bureaubranche. Det viser Bureabiz’ årlige bureaurapport, som rummer nøgletal på 203 bureauer med en samlet bruttoavance på 4,6 mia. kr.

Resultatet blev en vækst i bruttoavance på 7 pct., hvilket er en vækst væsentlig større end udviklingen i samfundsøkonomien.

Bundlinjen udviklede sig endnu bedre. Resultat af primær drift voksede 48 pct. og overskudsgraden steg fra 7,5 til 10,2.

Med de tal kan man sige, at bureaubranchen har rystet kriseårene i 2009 og 2010 af sig. Alligevel er det ikke jubelråb, man hører mest fra bureaubranchen.

Årsagen til det kan være dels, at markedet er uforudsigeligt – og dels at markedet her i 2012 har udviklet sig mindre godt.

Det sidste kan man f.eks. læse om i Børsen i dag, der viderebringer tal fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB), som viser en nedgang i medieforbruget i 2. kvartal. Selv tv er gået tilbage.

DRRBs Mediaindex viser for 2. kvartal et samlet fald på 5 pct.

Uforudsigeligheden sætter bl.a. DRRBs formand, Envision-direktør Mona Juul, ord på i den årlige Bureaurapport.

“Man kan snakke med en bureaudirektør, der jubler over, at det går rigtig godt. Når man så møder ham tre måneder senere, går det dårligt. Der er et pres hver eneste dag, meget arbejde kommer som projekter, så man ikke kan planlægge ret langt frem i tiden, og det skaber en nervøsitet, selv om tallene jo egentlig fortæller, at det er gået ret godt indtil nu,” siger Mona Juul og fortsætter:

“Hertil kommer de strukturelle forandringer, som bliver mere og mere tydelige. Men præcist hvad vej vi skal, og i hvilken rækkefølge, tingene skal gøres – det er ikke ligetil at svare på.”

Mona Juul fremhæver desuden, at væksten i 2011 er sket på en billig baggrund.

“Det er helt nødvendigt at investere i nye kompetencer, og det tror jeg, at mange har gjort uden at skære i de eksisterende først. Jeg tror, udviklingen i nogle af nøgletallene skal ses i det lys,” siger Mona Juul og fortsætter:

“Men samtidig har det også været vigtigt at få forbedret bundlinjen i forhold til de foregående år, og det er sket ved, at de fleste har presset citronen mest muligt på alle andre omkostninger. Men man kan selvfølgelig ikke fortsætte ad den vej. Der er kun en farbar vej – at vores kerneydelser bliver mere lønsomme.”

Bureaubiz’ årlige Bureaurapport rummer en række nøgletal for 203 bureauer fordelt på seks forskellige bureautyper. Den er på 38 sider og koster 1795 kr. ex. moms. Kan bestilles ved at maile til: finn@bureaubiz.dk