Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bruttoavancen steg næsten 10 pct. og bundlinjen endnu mere. Designbureauerne har lagt sig i front efterfulgt af de digitale, mens pr-bureauerne halter langt bagefter.

Med over 1,3 mia. bruttoavance-kroner optalt ligger bureaubranchen til, at 2011 bliver et år med en flot fremgang på hele 10 pct. i bruttoavance.

De 67 bureauer repræsenterer alle bureautyper og både store og små bureauer. Og de 1,33 mia. kr. repræsenterer knap en tredjedel af den samlede bruttoavance i Bureaubiz’ årlige bureaurapport.

Selv om udsnittet således forekommer repræsentativt, så ændrer det ikke på, at tallene kan ændres ganske meget, når det endelige regnestykke gøres op. F.eks. er der et par store bureauer, der gik konkurs i 2011, og resultatet af det viser sig først, når alle regnskaber er i hus.

Men uanset dette forbehold, så indikerer tallene, at 2011 faktisk ender som et ganske godt bureauår – og måske endda overraskende godt i forhold til den stemning, der hersker i markedet.

Det kan der dog være en god forklaring på.

“Kigger vi på det omgivende samfund, så er der ikke fuld skrue på erhvervslivet, og så er det naturligt, at bureauerne ikke render rundt med armene over hovedet. Der er en usikkerhed i markedet, som betyder, at udviklingen kan ændre sig i løbet af meget kort tid, og det tror jeg påvirker holdningen i de udmeldinger, der kommer,” siger DRRBs formand, Envision-direktør Mona Juul og fortsætter:

“Tallene indikerer dog, at slutfacit bliver pænt – men jeg vil være overrasket, hvis det slutter så højt som +10 pct.”

Blandt bureautyper har designbureauerne lagt sig klart i front med en vækst på omkring 20 pct. – efterfulgt af de digitale bureauer, mens PR-bureauerne halter langt efter. Reklamebureauerne ligger lidt under gennemsnittet.

Designbureauernes fremgang overrasker Mona Juul, mens hun finder det naturligt, at de digitale bureauer har fået mere at lave.

“Hvis de så samtidig kan blive bedre til at tjene penge, så er det endnu mere glædeligt,” siger Mona Juul.

Og det ser de ud til. Alle 67 bureauer ligger til en indtjeningsfremgang på over 20 pct. – bl.a. forårsaget af, at medarbejdertallet kun er steget med omkring 4 pct. De digitale bureauer ligger til mere end en tredobling af overskuddet. Nu skal det tilføjes, at de høje procenter er fra et meget lavt udgangspunkt.

Bysteds adm. dir., Bo Søby Kristensen, er også overrasket over tallene, og konstaterer tørt, at “lad os nu se, hvor de ender”. Men på den lange bane er han ikke overrasket over at se en fremgang til design-bureauer.

“Det er sådan, vi ser markedet. Vi mener, at design- og strategiske bureauer har været bedre til at tilpasse sig kundernes hverdag, hvor medieindrykninger får mindre betydning til fordel for andre kommunikationsformer og en mere strategisk tilgang til kommunikation,” siger Bo Søby Kristensen.

67 bureauer

  • Bruttoavance 1,33 mia. kr. +9,6 pct.
  • Antal ansatte 1612 +4,1 pct.
  • Resultat af primær drift 152,998 mio. kr. +23,4 pct.

6 designbureauer

  • Bruttoavance 124,627 mio. kr. +19,4 pct.
  • Resultat af primær drift 21,395 mio. kr. +66,2 pct.

14 digitale bureauer

  • Bruttoavance 171,618 mio. kr. +13,8 pct.
  • Resultat af primær drift 24,616 mio. kr. +344,7 pct.

6 pr-bureauer

  • Bruttoavance 66,179 mio. kr. 0,7 pct.
  • Resultat af primær drift 10,879 mio. kr. +18,4 pct.

3 dialogbureauer

  • Bruttoavance 75,997 mio. kr. +6,7 pct.
  • Resultat af primær drift 12,287 mio. kr. +61,3 pct.

37 reklamebureauer

  • Bruttoavance 818,795 mio. kr. +8,5 pct.
  • Resultat af primær drift 73,483 mio. kr. -6,3 pct.

 

Kommentarer

  1. Jeps, Petra, det er nok lidt tidligt at opgøre 2012? Og årsresultaterne kommer jo som regel først et par måneder inde i det nye år, når alt er godkendt af revisorer, osv. 🙂

  2. Fantastisk arbejde, Finn, og spændende læsning. Vi må dog huske på, at sandsynligheden siger, at regnskaber der indleveres tidligt generelt har pænere resultater end dem, der indleveres for sent.

  3. Spændende læsning men også temmelig tendentiøs vinkling, som ligner et karaktermord på pr-bureauerne. Evnen til at skabe bundlinje er vel lige så interessant som evnen til at skabe toplinje, og i den sammenligning er det i bedste fald tendentiøst og i værste fald useriøst fuldstændigt at ignorere, at reklamebureauerne er blevet dårligere til at tjene penge.

    Hvordan kan man konkludere, at det er et flot 2011, når 55% af de analyserede bureauer som står for 62% af den analyserede omsætning rent faktisk er blevet dårligere til at tjene penge?! Flere nuancer efterlyses!

    Thumbs up til de 3 D’er – digital, design og dialog. Vi andre må spænde hjelmen.

  4. Hvor er det skønt med en positiv nyhed!!!
    Her på Marginal Reklamebureau a/s i Vejle kan vi tydeligt genkende tendensen.
    2011 var et supergodt år, og vores økonomiske bundlinje er yderst tilfredsstillende.
    Mange af vores lokale konkurrenter er desværre fortid, men vi fornemmer alligevel at stemningen hos de tilbageværende bureauer er mere optimistisk nu. Opskriften er i virkeligheden enkel: afvikling og tilpasning som forudsætning for udvikling og overlevelse…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club