Envisions Sidney Lee kampagne floppede for Kohberg og bureauet mistede kunden til Nørgård Mikkelsen. People Groups Lotto-univers blev droppet – men bureauet beholdt kunden. Danmarks største reklamebureau fik ny ledelse, og Poul Mikkelsen forlod DDB efter en menneskealder.
Dette er blandt de markante bureau- og jobskifter i 2012 – som man bl.a. kan iagttage dem ved at scrolle hen over årets mest læste historier på Bureaubiz.
Årets hovedrolle inden for bureau- og marketing-verdenen ser dog ud til at lande et andet sted – hos Mensch og Danske Bank.
Anslaget til noget stort for Mensch blev slået allerede i starten af året, da det relativt nye bureau kom med i den årlige imageanalyse fra Bureaubiz og MyResearch – og hoppede ind på andenpladsen lige efter Kunde & Co på førstepladsen.
Man hører i øvrigt stadigt hyppigere Mensch omtalt som det nye Kunde & Co. Hos nogen er det nok ment kritisk, hos andre sagt med et element af misundelse og beundring. For uanset hvad man mener om Kunde & Co, så har Jesper Kunde bedre end de fleste sat en dagsorden for hele branchen.
Han har også været god til at snakke sig ind i direktionslokalerne – noget som Mensch også har vist evner til i 2012.
Nye kunder til Mensch
I løbet af foråret førte det til at Danske Bank kom på kundelisten i forbindelse med den nye topchef, Eivind Koldings lancering af en ny strategi.
Mensch fik opgaven at stå for lanceringen af Danske Bank som fælles brand og navn i alle koncernens ni markeder.
Op mod sommerferien fik man sig så talt ind hos DSBs nye adm. dir. og fik uden forudgående konkurrence opgaven at lave en image-kampagne. Samtidig kom man med i den bureaukonkurrence, der skulle holdes – hvor alle seks bureauer skulle eksekvere på bl.a. et grundlag skabt af Mensch.
Et forløb der vakte opmærksomhed i bureauverdenen – og som reelt også rummede drama i DSB, skulle det senere vise sig.
Her i efteråret har man så oplevet, at Mensch også har skaffet sig ind hos Post Danmark – uden konkurrence. Også her er der en konkurrence på vej på basis af reglerne om EU-udbud.
Til gengæld kan man forestille sig, at Mensch gerne havde sat en streg lige efter sommerferien, for anslaget til noget stort har siden da ikke udviklet sig i gunstig retning.
Det lykkedes ikke Mensch at vinde DSB – og aller værst: Mensch’ kæmpestore kampagne for Danske Bank er endt som noget der ligner et mareridt.
Heftig og udbredt kritik, og på Kommunikationsforum har medredaktøren Asger Liebst ligefrem forsøgt sig med et karaktermord på Frederik Preisler.
Også for Danske Bank ligner afslutningen på året noget, man godt kunne have været foruden.
Året har budt på store forandringer – heriblandt et markant exit, idet de organisatoriske ændringer kostede Joachim Rubow jobbet som bankens koncernmarketingdirektør.
Årets selvmål
Zupa Recommended var i foråret ellers i fuld gang med at søge at genrejse brandet – bl.a. ved hjælp af sponsoratet på fodboldlandsholdet. Men så blev der sadlet om, Mensch blev hyret og resultatet blev præsenteret midt i november. Hvorefter der rejste sig en storm af orkan-styrke.
Årets selvmål, lyder karakteristikken nu, og det er svært at finde folk i marketing-miljøet, der vil forsvare kampagnen.
Danske Bank forsøger at holde fast – og går i dialog med Occupy-repræsentanter. Nu har topchefen Eivind Kolding endda offentligt sagt undskyld for bankens rolle i finanskrisen – men det ændrer ikke rigtig på indtrykket af en kampagne, der skal op af en meget stejl bakke for at komme i mål.
Prøv en gang at forestille dig: Som optakt til kampagnen havde Eivind Kolding kommet med den undskyldning samtidig med en erklæring om, at banken nu giver et løfte til markedet om at ændre sig. Hvordan var kampagnen så gået?
For en anden af Mensch’ kunder – DSB – har efteråret også vist sig mere turbulent end man kunne ønske sig.
Mensch fik ikke kunden – det gjorde People Group – men samtidig blev uenighederne mellem kommunikation og marketing om bureauvalg og imagekampagne udstillet i Børsen med det resultat, at salgs- og marketingdirektør Niklas Marschal sagde op – og ifølge forlydender smækkede med døren i en sådan grad, at dørkarmen stod og vibrerede længe efter.
2013 bliver så året, hvor man kommer til at se, hvor People Group lander DSB – eller måske snarere – hvor bureauet får lov at lande DSB i skyggen af de interne uenigheder.
Også People Group har mærket forandringerne i markedet – og ændret bureauet.
Da Lotto-universet med de siamesiske tvillinger blev droppet i starten af året, var det anden gang inden for kort tid, at et af de store typiske Henrik Juul universer blev droppet, idet TDCs nudister også var stoppet.
Det havde ført til, at Partners måtte sætte et helt nyt hold på TDC – og formentlig en erkendelse af, at tiden nu er løbet fra disse store Partners universer.
Året er således sluttet med, at Henrik Juul har valgt at træde et skridt tilbage og overlade stafetten til Jesper Schmidt.
People Group kunne glæde sig over at vinde DSB – men måtte til gengæld sige farvel til en kunde, der repræsenterer et markant indslag i bureauets historie. Scandlines’ måger var engang en af de helt store kampagner – men nu ligger budgettet hos Hjaltelin Stahl Gruppen.
Her måtte man så i stedet sige farvel til en signatur-kunde som Ikea, der valgte at skifte til We Love People.
Folkene hos Hjaltelin kunne dog glæde sig over også at sige goddag til Tryg, der efter få år sagde farvel til Bates Y&R.
Fakta skidt fra start
Endelig sagde Fakta også farvel til Uncle Grey efter mange års succesrigt samarbejde omkring “vi kunne så godt tænke os, du blev 5 min længere”. Det nye bureau hedder Manipulation – men den nye kampagne er ikke kommet godt fra start. En måling i Markedsførings Karakterbog viste et meget lavt kendskab til den nye kampagne.
Starten på året bød på store forventninger til liberaliseringen af spillemarkedet – og det mulige markedsføringslagsmål til gavn for bureauer og medier. Tænk bare på dengang, hvor telemarkedet blev liberaliseret og hvor meget det fylder hos bureauer og medier i dag.
Der er dog foreløbig ikke noget, der tyder på, at spillemarkedet kan blive lige så interessant.
Efteråret har så budt på et andet slagsmål in spe – nemlig omkring Netflix’ ankomst på markedet. Det har både udløst nye kampagner, nye konkurrenter og nye bureausamarbejder.
DDB blev årets mest vindende bureau – primært i kraft af Coin Hunting for McDonald’s.
Danmarks største reklamebureau skiftede topledelse, idet Jørgen Blauert trådte tilbage og overlod ledelsen til en duo i skikkelse af Niels Ranum og Albert Funder. Bureauet oplevede desuden et markant exit, idet Michael Paterson kun fik relativt kort tid som en af bureauets kreative profiler. Da man skar ned med en håndfuld medarbejdere, var han mellem dem.
Dette er selvfølgelig blot et lille pluk af mange job- og bureauskift. F.eks. kan nævnes at
- Poul Mikkelsen skiftede til Brandhouse – der mistede XLByg til Zupa Recommended
- Anne Glad forlod Sunrise – og gik til Envision
- Linda Frøkjær røg ud fra Danske Spil – og endte hos Patchwork
- Morten Kristensen forlod PHD – og gik til Very. Som solgte en andel til People Group
- LBi vandt Carlsbergs globale digitale budget.
- Jens Jermiin forlod Coca-Cola til fordel for rollen som digital direktør hos Carlsberg
- Claus Gilbert Clausen forlod efter en menneskealder MEC og blev erstattet af Uffe Henriksen
- Lidt mere Danske Bank – Kunde & Co kan nu også skrive banken på kundelisten
- Umwelt vandt Effectiveness Award for anden gang i træk og fjerde gang i alt
- Og så lukkede Sepia – Danmarks mest vindende dialogbureau gennem tiderne.
Endelig kan man slutte med lidt mere kulørt stof.
En række af reklamebranchens gamle koryfæer savnede i en stor artikel i Børsen de gode gamle dage. Det blev der formentlig grinet noget af rundt omkring.
Året bød endda på, at et par af de helt store og gamle koryfæer vendte tilbage til de aktives rækker:
Peter Wibroe hjalp med en kampagne for Plan.
Og Vagn Henriksen og Svend Sieling lavede en kampagne for Ucapinvest.
Google vandt opmærksomhed i årets løb på en kampagne, hvor man søgte at bringe nogle af verdens mest kendte og historiske arbejder op til den moderne tid. Nogen af dem vandt i Cannes i sommer, så måske er der fortsat liv i de gamle klassikere.
God jul og godt nytår.