2015 blev et godt år på mediemarkedet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

I hvert fald hvad angår omsætning. Men glæden er ulige fordelt blandt mediagrupper, viser KreaKoms Mediaindex.

En vækst på 4 pct. er måske ikke overvældende. Det er ikke desto mindre lig med 200 mio. kr., og når markedet faldt i de foregående år, så må 2015 siges at have været et godt år på mediemarkedet.

Det er den endelige opgørelse fra KreaKoms Mediaindex, der viser væksten på 4 pct. i 2015. I 2014 faldt markedet 3 pct. og i 2013 faldt det 2 pct.

Ser man på kvartaler, så var det 2. og 4. kvartal, der trak markedet i plus. I 2. kvartal voksede markedet 11 pct., mens det voksede 6 pct. i 4. kvartal.

Glæden over den positive udvikling er dog temmelig ulige fordelt. Printmedierne faldt alle, mens de elektroniske medier voksede.

“Det store fald på printmedier var desværre forventet. Men på trods af dette, er vi stadig meget tilfredse med at se en samlet vækst på 4 %, og især er det positivt, at stigningen i medieomsætningen fortsætter. Det er tegn på, at udviklingen fortsat går stille og rolig i den rigtige retning,” siger Kreativitet & Kommunikations direktør, Tine Aurvig-Huggenberger.

Index

Dagblade

90

Magasiner og Ugeblade

84

Fagblade

98

Ugeaviser

95

Adresseløse

56

TV

104

Radio

111

Biograf

109

Outdoor

102

Digital

116

Search

125

Indexet bygger på indberetninger fra mediabureauerne i KreaKom, og dækker således kun den omsætning, der kører igennem disse bureauer. Der kan være forskel fra mediagruppe til mediagruppe på, hvor stor en andel af gruppens omsætning, der kommer gennem mediabureauer..

Det samlede marked var på 4,86 mia. kr.