Vi har spurgt bureaufolk, hvad de mener har været kendetegnende for 2019.
Er der én kampagne, der skiller sig ud? En begivenhed, der for evigt vil stå mejslet i sten? Eller har de haft en guddommelig åbenbaring? Altså: Hvad skal vi tage med fra 2019? De giver deres personlige bud.
Camilla Nordqvist, direktør for Nørgård Mikkelsen Kbh & Partner, Nørgaard Mikkelsen
Paradigmeskift, vækstpotentialer og relationsskabelse er blandt det, Camilla Nordqvist tager med fra 2019. Hun ser her tilbage på årets begivenheder.
“I 2019 er det ikke en enkeltstående begivenhed, som har været mest banebrydende for mig – tværtimod. Det er den stigende tendens til, at kunderne efterspørger holistiske løsninger, hvor det klassiske vækstfokus suppleres af et tiltrængt værdifokus, som året i mine øjne vil blive husket for.”
Camilla Nordqvist, direktør for Nørgård Mikkelsen Kbh & Partner hos Nørgaard Mikkelsen.
“Jeg fornemmer et paradigmeskift for branchen med flere sammentænkte marketingkonstellationer, som er i stand til at reagere hurtigere og langt mere dynamisk.”
“Forståelsen af, at øget effekt opnås ved at balancere databaseret indsigt, stærke kreative løsninger og medieagilitet, er helt afgørende. Engagement kan ikke længere ses udelukkende som en kvantitativ vare – clicks, men vurderes i højere grad kvalitativt, hvor ’time spend with brand’ er en væsentlig faktor for relationsskabelsen mellem kunde og brand og hermed en værditilvækst for forretningen.”
“Jeg fornemmer et paradigmeskift for branchen med flere sammentænkte marketingkonstellationer.”
“At vækst i højere og højere grad opnås ved at skabe reel værdi og relevans for mennesker, har afgjort gjort 2019 til et sjovere, mere meningsfuldt og udfordrende år end de foregående: En nødvendig polvending af værdikompasset, som fremadrettet kommer vores kunder til gode i den evige jagt på nye vækstpotentialer. Jeg glæder mig til at fortsætte med det fokus i 2020.”
Jacob Holst Mouritzen, tidligere business partner i Mindshare
Klima har været på alles læber. Sådan forklarer Jacob Holst Mouritzen det, når han ser tilbage på 2019. Hvorfor og om det skal fortsætte på samme måde i 2020, spår Jacob Holst Mouritzen også.
“2019 har stået i klimaet og bæredygtighedens tegn. I de sidste mange år har vi set brands famle – og fejle – efter det famøse ”brand purpose”. I 2019 faldt brikkerne på plads for mange, og fokus blev bæredygtighed, klimaet og FN’s 17 verdensmål.”
Jacob Holst Mouritzen, tidligere business partner i Mindshare.
“Gretha Thunberg blev Times’ Person of the Year, alle virksomheder med respekt for sig selv har diskuteret emnerne på direktionsgangene, og det har nærmest været umuligt at tale innovation, strategi eller branding uden at nævne ovenstående. Og med god grund.”
“Rigtig mange virksomheder har haft, og får nok også i 2020, behov for at genopfinde sig selv i en verden ,der ikke længere accepterer, at man kun eksisterer for at skabe profit.
Der er et stigende pres på topledelsen om at skabe en ny fortælling, der appellerer både til medarbejdere, kunder, investorer og det omkringliggende samfund. Både for verdens, men så sandelig også for virksomhedens egen skyld.”
“Det er altafgørende, at man kan finde en ny måde at drive bæredygtig forretning på. Både for klimaet og bundlinjen.”
“I nogle kategorier vil det være decideret umuligt at konkurrere i fremtiden, hvis man ikke kan bryste sig af, at man agerer bæredygtigt. I 2020 forventer jeg dog, at vi begynder at finde balancen. I nogle tilfælde er pendulet svunget for langt over til bæredygtige tiltag, der i længden ikke er bæredygtige for virksomheden.”
“For selvom bæredygtighed er – og bliver – en præmis for at drive forretning, så vil det aldrig blive et vedvarende tiltag, der faktisk rodfæster sig i virksomhedens strategi, hvis de bæredygtige tiltag ikke også kan skabe vækst og profit. Så falder alle gode intentioner til jorden, så snart vi rammer en recession eller trange økonomiske kår. Derfor er det altafgørende, at man kan finde en ny måde at drive bæredygtig forretning på. Både for klimaet og bundlinjen.”
Mia Laursen, content creator, Impact
Mia Laursen ser tilbage på et år med vækst for alle pengene. Impact er vokset og blevet 60 mennesker flere. De lancerede Omnichannel Index og også B2B-løsningen.
“Når vi ser tilbage på 2019, er det klart vores Omnichannel Index, der står tydeligst. I foråret lancerede vi Impact Omnichannel Index for første gang, og der har været overvældende stor interesse for den. Omnichannel har længe været et vigtigt indsatsområde for danske retailere, men som rapporten også afslørede, er der stadig lang vej for mange retailere, mens nogle få er langt foran.”
“Employee advocacy og thought leadership er ikke bare to buzzwords.”
“I år har vi for alvor plukket frugterne af de seneste års arbejde med at professionalisere vores rekrutterings- og HR-indsats. Vi er vækstet med 60+ nye medarbejdere, og en stor del af ansættelserne er seniorprofiler. Det havde vi aldrig kunnet gøre uden vores store fokus på HR og Insights’ personprofiler.”
Mia Laursen, content creator hos Impact.
“Employee advocacy og thought leadership er ikke bare to buzzwords. Hele 2019 har vi haft fokus på at dele vores viden, og vi kan se, at vi er kommet langt ud ved at arbejde aktivt med det. Takket være LinkedIn fik vi positioneret os stærkt på B2B-scenen, og enkelte medarbejdere har været rigtig gode til at brande deres faglige profil, og det gavner Impact.”
“2019 er også året, hvor B2B-virksomhederne for alvor har fået øjnene op for digital commerce. Vores morgenmøde om B2B e-commerce og lanceringen af Chr. Hansens nye B2B-løsning har både vist behovet og mulighederne i det, og samtidig er teknologierne blevet modne til at håndtere kompleksiteten. Når vi i 2020 skal se tilbage på det år, vil vi helt sikkert nævne B2B igen.”
“Vi har fået et langt større datasæt til at forstå brugeradfærd, efter Impact Extend er begyndt at bruge Power BI til SEO-analyser. Det har givet os en masse nye indsigter og et hav af muligheder.”
Lars Stærbo, direktør, Staerbo.Communication
Lars Stærbo ser tilbage på et år med hele tre priser i hus – og et år, hvor de har haft meget forskellige kunder, men kunder, der efterspørger det samme: god PR!
Lars Stærbo, direktør hos Staerbo.Communication.
“2019 blev et bemærkelsesværdigt år for både os og vores partnere i CommunityContent. Her fik vi for alvor mulighed for at vise den store gevinst, der ligger i at udvikle stærke fortællinger med udspring i kundernes purpose, og vise, hvilken kæmpe forskel det gør. Stort set alle vores kunder – fra ejendomsudviklere til forsikringsselskaber – efterspørger nu det greb i de opgaver, vi løser for dem.”
“Mest tydeligt var det for Carlsberg med den bæredygtige 6-pack, hvor vores PR-indsats var med til at løfte salget helt vildt samtidig med, at opfattelsen af Carlsbergs bæredygtighedsprofil steg markant.”
“At det så betød, at vi både indkasserede KOM-19-pris for årets kampagne og to Rambuk-priser, er jo bare prikken over i’et. Så vi takker for et godt 2019 og ser frem til alle de spændende projekter, vi skal i gang med i 2020.”
Lars Stærbo, Mia Laursen, Jacob Holst Mouritzen og Camilla Nordqvist har givet deres bud på det mest markante, 2019 har budt på. Hvad kendetegner 2019 for dig?