Af Finn Graversen, journalist

Væksten blev på 15,1 pct. og samtidig blev alle nøgletal forbedret, så branchen fremtræder mere økonomisk sund end længe.

2021 blev et helt forrygende år i den danske bureaubranche. Bureaubiz har indsamlet nøgletal siden 2008 og resultaterne i årets Nøgletalsanalyse, der er en del af den årlige BureauTrends rapport, er uden sidestykke.

Væksten blev på 15,1 pct., hvilket svarer til, at danske firmaer lagde hele 1,248 mia. kr. mere hos bureaubranchen i 2021. Godt nok kommer resultatet oven på corona-året 2020, der sluttede magert med et lille fald på 0,9 pct. men kigger man tilbage i årene, så skiller 2021 sig markant ud.

Væksten er en halv gang større end det hidtil næstbedste år, der var i 2008, og sammenligner man med årene fra finanskrisen og frem, så medførte den et markant fald på ca. 10 pct. i 2009, og her genvandt branchen kun langsomt det tabte.

Hertil kan lægges, at branchen i årene 2016-18 havde nogle ret gode år med en gennemsnitlig vækst på omkring 7,5 pct. Danske firmaer har således øget deres investeringer hos bureaubranchen ret markant igennem de seneste 5 år.

“Vores kunder lægger selvfølgelig ikke så mange flere penge hos os for vores skyld – de gør det fordi, de har haft brug for de ydelser, som branchen står bag. Sagt med andre ord – det vi kan levere som bureauer, bidrager til vores kunders værdiskabelse, og når kunderne øger deres investeringer hos os så meget hen over en årrække, så må det være fordi, at kunderne mener, de får valuta for pengene,” siger Anders Juel, der er formand for Creative Club under Grakom.

Årets nøgletalsanalyse bygger på regnskaber fra 384 bureauer med en samlet bruttoavance på 9,485 mia. kr. Analysen er således større end nogensinde og dækker en meget stor del af den samlede bureaubranche. De 384 bureauer består af 152 reklamebureauer, 109 digitale bureauer, 57 kommunikationsbureauer (tidl. PR-bureauer), 28 designbureauer, 15 mediabureauer (koncerner) og 23 eventbureauer.

Der er fremgang alle steder – med designbureauerne som topscorer. Her trækkes væksten dog i høj grad af det relativt nye bureau, Manyone.

Men for reklamebureau-gruppen er en vækst på 13,9 pct. bedre end længe set for denne gruppe. I de foregående 10 år har gruppen oplevet et gennemsnitligt fald på 1,6 pct., men i 2021 kom man ud med et resultat tæt på markedets og har således ikke tabt markedsandele i nær samme grad som tidligere.

Mediabureauerne kom ud af året med en vækst på 17,6 pct., og dermed dementerer gruppen forudsigelser igennem de seneste år om, at den blev presset af bl.a. stigende insourcing.

Den lille gruppe af eventbureauer kom ud med en lille vækst på 7 pct. – magert i forhold til markedets vækst, men corona-restriktioner rakte langt ind i 2021 og de har givet gjort ondt på eventbureauerne.

Ud over den markante vækst, så understreger udviklingen på andre nøgletal det historiske resultat. De er alle blevet forbedret og det er lykkedes at få ca. 37 pct. af væksten ned på bundlinjen. Resultat før skat er således blevet forbedret med 51 pct. til et samlet plus på 1,355 mia. kr.

Det er lig med en overskudsgrad på 14,3, hvilket er en forbedring med 3,4 procentpoint.

Men selvom bureaubranchen lige nu fremtræder mere sund end længe, så kigger den samtidig ind i usikre tider, hvor der tales stadig mere højlydt om en truende recession.

“2021 har polstret branchen – men vi kan ikke hvile på laurbærrene. Hvis vi skal fortsætte med at levere et værdiskabende produkt til gavn for kunderne, så skal vi også fortsætte med at være gode til at drive vores forretninger – også i et udfordrende marked. Egentlig er det vel nu, man virkelig skal bevise sit værd,” siger Anders Juel.

Nøgletal for 384 bureauer

  • Bruttoavance 9,485 mia. kr., +15,1 pct.
  • Resultat før skat 1,355 mia. kr., +51,1 pct.
  • Overskudsgrad 14,3, +3,4 procentpoint
  • Antal ansatte 10.203 +5,7 pct.

Nøgletal for 109 digitale bureauer

  • Bruttoavance 4,355 mia. kr., +15,1 pct.
  • Resultat før skat 0,748 mia. kr., +21,2 pct.
  • Overskudsgrad 17,2, +0,9 procentpoint
  • Antal ansatte 4.621, +9,3 pct.

Nøgletal for 152 reklamebureauer

  • Bruttoavance 2,594 mia. kr., +13,9 pct.
  • Resultat før skat 0,32 mia. kr., +109,3 pct.
  • Overskudsgrad 12,4, +5,6 procentpoint
  • Antal ansatte 3.032, +2,9 pct.

Nøgletal for 15 mediabureauer (koncerner)

  • Bruttoavance 1,281 mia. kr., +17,6 pct.
  • Resultat før skat 0,129 mia. kr., +104,7 pct.
  • Overskudsgrad 10,1, +4,3 procentpoint
  • Antal ansatte 1.129 -0,8 pct.

Nøgletal for 57 kommunikationsbureauer

  • Bruttoavance 0,746 mia. kr., +10,6 pct.
  • Resultat før skat 0,094 mia. kr., +28,3 pct.
  • Overskudsgrad 12,6, +1,7 procentpoint
  • Antal ansatte 780, +3,6 pct.

Nøgletal for 28 designbureauer

  • Bruttoavance 0,418 mia. kr., +28 pct.
  • Resultat før skat 0,055 mia. kr., +930,2 pct.
  • Overskudsgrad 13,1, +11,5 procentpoint
  • Antal ansatte 523, +19,1 pct.

Nøgletal for 23 eventbureauer

  • Bruttoavance 0,091mia. kr., +6,9 pct.
  • Resultat før skat 0,009 mia. kr., n/a
  • Overskudsgrad 13,1, +27,6 procentpoint
  • Antal ansatte 117, -22,4 pct.

Rapporten BureauTrends kan bestilles her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club