Geomatic, der leverer markedsdata og analyser til en række større danske virksomheder, organisationer og politiske partier, skilte sig for tre år siden af med sin marketingafdeling.
Krisen kostede tre personer jobbet, men de seneste to år har været mere nådige – faktisk fede – og nu er man velpolstret nok til at investere i fremstød – ikke kun i Danmark, men også i Norden, og på længere sigt også Baltikum.
Blandt andet til dét formål kigger man nu efter ekstern hjælp, i form af et onlinebureau. Og til at håndtere processen og det nye, bredere udsyn har Geomatic ansat Everiin Silas som ansvarlig for markedsføring og kommunikation.
Hun er uddannet multimediadesigner fra Lillebælt Akademi i Odense og er sideløbende med sit nye job i gang med en uddannelse inden for e-Concept Development på Københavns Erhvervsakademi.
Men mere iøjnefaldende er nok hendes alder, 22 år, og nationalitet. Everiin Silas kommer fra Estland, hvor hun har arbejdet som digital grafisk designer og udarbejdet annoncer for bl.a. lingeriemærket La Senza.
”Min erfaring med udenlandske studerende – i dette tilfælde fra Estland – er, at de ofte har mere at byde på end danskere på samme alder og uddannelsestrin. Arbejdsindsatsen er ganske enkelt mere intens og mere struktureret, og man går både målrettet og ydmygt til opgaverne,” siger Martin Glarvig, adm. direktør i Geomatic.
Han uddyber Everiin Silas’ ansvarsområder:
”Hvad angår kommunikation, bliver hun mit talerør, og inden for markedsføring bliver det hende, der får ansvaret for den kommende pitch, og hende der efterfølgende har kontakten til bureauet.”