De indsendte arbejder til Advertising Effectiveness Award rummer typisk komplicerede beregninger, men award-mæssigt er regnestykket simpelt: Knap 40 arbejder blev indsendt, halvdelen er kommet på shortlisten, og når der skal præmieres, så halverer man igen: 10 cases kommer på podiet ved det store awardshow, der afholdes den 26. november på AFUK – Akademiet For Utæmmet Kreativitet, i København.
De 39 cases placerer sig midt mellem sidste års indsendelses-rekord på 49 og 2011-konkurrencens 28 indsendte arbejder.
Shortlistens 20 arbejder er en spredt affære, med McDonald’s som eneste annoncør med to cases. 22 bureauer deles om de 20 nomineringer, og halvdelen er repræsenteret med én shortliste.
OMD topper – i lighed med sidste år – listen med ikke færre end 6 nomineringer, efterfulgt af et felt med hver 3 nomineringer: DDB, Halbye Kaag JWT, IUM og Umwelt.
Juryen vurderer, om den marketing- og kommunikationsindsats, som er beskrevet i casen, har været en fornuftig investering for virksomheden. Juryen lægger derfor vægt på, at der i casen er påvist en sammenhæng mellem indsats og forretningsmæssige resultater.
”Når marketing skal flytte tættere på direktionslokalet er målbar effekt et krav. AEA bør derfor være den mest eftertragtede pris for alle annoncører og bureauer – her er tale om meget mere end en skønhedskonkurrence,” siger Mette Dyhr, adm. direktør, Danske Lotteri Spil – og jurymedlem.
Advertising Effectiveness Award 2013 – shortliste fordelt på bureauer
- 6 OMD
- 3 DDB
- 3 Halbye Kaag JWT
- 3 IUM
- 2 Umwelt
- 2 Robert/Boisen & Like-minded
- 2 PHD
- 2 Mindshare
- 2 Mediacom
- 2 UncleGrey
- 1 Saatchi & Saatchi
- 1 Bates Y&R
- 1 Mediabroker
- 1 Advance
- 1 Maxus
- 1 Sunrise
- 1 Advice
- 1 Envision
- 1 Vizeum
- 1 Zupa Recommended
- 1 Carat
- 1 North Kingdom
Advertising Effectiveness Award 2013 – shortliste
Annoncør, case, bureau
- McDonald’s Danmark, McDonald’s Virtual Coins, DDB Copenhagen/OMD
- ONLY, ONLY “The Liberation”, UncleGrey/North Kingdom
- Tulip Food Company, Møgvejr er Mouvejr, Halbye Kaag JWT/IUM
- PFA Pension, PFA Pensionstallet, Umwelt/IUM
- Telenor, Lillenors store effekt, Bates Y&R/OMD
- Estée Lauder Companies/Clinique, Clinique går nye veje med læbestifter, OMD
- DBA (eBay Classifieds), Fra støvet krejlermærke til mobil frontkæmper på kun to måneder, Robert/Boisen & Like-minded/PHD Copenhagen
- EDC, EDC – Kom godt videre, Umwelt/Mindshare
- Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, Solkampagnen – skru ned for solen, så skruer vi ned for Fetterlein, Halbye Kaag JWT/ PHD Copenhagen
- Spies, Soldukke-eksperiment gav danskerne energi til at booke rejser, RobertBoisen & Likeminded/OMD
- Toyota, Toyota banker bankerne, Saatchi & Saatchi/Mediabroker
- Royal Unibrew, Faxe Kondi – spark bold, DDB Copenhagen/Mindshare
- McDonald’s Danmark, McDonald’s indtræden på det danske morgenmadsmarked, DDB Copenhagen/OMD
- Turner Broadcasting,CNN, CNN – Get A First Row View, Advice/ Maxus
- F Group A/S, Fona Retail 2.0, Sunrise/IUM
- Q8, Q8 – QvikOffer, Advance/OMD
- Waoo!, Waoo! på det blå ocean, Envision/ Vizeum
- TDC Erhverv, TDC Erhverv One, ZupaRecommended/Mediacom
- Jem & Fix, Dét skal fejres!, UncleGrey/Carat
- YouSee, YouSee blev lidt skarpere, Halbye Kaag JWT/Mediacom
Juryen består i år af følgende medlemmer:
- Mogens Jønck (formand) adm direktør/CEO Premier Is – Mejerigaard A/S
- Carsten Wandorf, direktør Fritz Schur ConsumerPorducts A/S
- Lars Sandahl Sørensen, professionelt bestyrelsesmedlem
- Mette Dyhr, adm direktør, Danske Lotteri Spil A/S
- Lars Ellehave Andersen, koncerndirektør PFA Pension
- Mette Maix, kædedirektør Føtex, Dansk Supermarked
- Mogens Bjerre, Associate Professor, CBS, Department of Marketing
- Hanne Lindblad, CEO Call me
Læs mere om AEA her.