23 år gammelt kampagne-koncept er månedens bedste viral

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Øverst på Top5-listen er et schweizisk urfirma, der gør elegant brug af både dagens og gårsdagens legender. En kendt sag fra Sverige og en mindre kendt sag fra Finland er også på listen.

Kändisser er solide kort at spille – hvis det gøres opfindsomt, elegant eller på anden vis godt, naturligvis. På listen over den seneste måneds bedste videoer – som Be On har samlet og kommenteret – er der dog tyndt besat med kendte navne.

Kun TAG Heuer har berømtheder med, men håndterer dette så engagerende og overbevisende, at det rækker til en førsteplads.

Listen rummer også to nordiske bud; Ikea og den finske udgave af Kræftens Bekæmpelse. Ikea med sin parodi på nærmest salige præsentationer af tech-gear, mens finnerne får skabt en charmerende og sød stemning … som de så vender 180 grader.

https://www.youtube.com/watch?v=gX2gV2bdLfM

1. Don’t Crack Under Pressure af TAG Heuer

Vi kommer helt tæt på den ultimative drøm om at være et geni, en rebel, en rockstjerne og en legende i denne velskrevne sort/hvid video fra TAG Heuer, der får en til at føle, at man har verden i sin hule hånd. I hvert fald med et schweizer-ur om håndledet.

Videoen er en del af ’Don’t Crack Under Pressure’ kampagnen, der startede tilbage i 1991. Kampagnen fokuserer på brandet og dets ambassadørers beslutsomhed og dedikation inden for hver deres område. Presset fra sportsverdenen og den intense koncentration er i centrum i denne kampagne, der inddrager det mentale aspekt ved top-atleters præstationer i stedet for det fysiske.

I den nyeste video løfter brand-ambassadørerne niveauet og efterlader seeren med en super cool fornemmelse i maven. Fra Steve McQueen over Cristiano Ronaldo til Albert Einstein. Videoen skaber i den grad et behov for produktet og engagerer seeren på et emotionelt niveau.

  • Bureau: Isobar New York
  • Score: 9.3

https://www.youtube.com/watch?v=FmB8R2v5ZrE

2. The Boy Who Beeps af GE

Helten: En bippende dreng. Alternativt? Måske nok, men også en yderst charmerende historie. Børn tilpasser sig – og forstår – teknologi langt hurtigere end de fleste voksne, og GE tager dette til et nyt niveau med en rørende historie om en dreng, som allerede fra fødslen er forbundet med teknologien.

At drengen laver robotlyde, skyldes ikke en talefejl, men udtrykker hans evne til at kommunikere med maskiner. Hans familie og en del af hans omgivelser er bekymret over hans abnormitet, men de finder snart ud af, at der hverken er tale om et handicap eller en byrde, men en gave.

GE byder ind med hele historiepakken og vækker stærke følelser hele vejen igennem med denne velproducerede video. En kampagne der engagerer seeren og ’The Boy Who Beeps’ fortjener i den grad seerens opmærksomhed.

Distributionen af videoen står dog potentielt i vejen for den virale succes, og GE ser ud til at misse muligheden for at frigøre videoens fulde potentiale

  • Bureau: BBDO New York
  • Score: 9.1

3. Experience the Power of a Bookbook af Ikea Singapore

En anden kampagne fra september måned fokuserer også på teknologien, men med en satirisk tilgang. Ikea har produceret en 2 min. lang parodi, centreret om den nye opfindelse, The Bookbook, som i al enkelthed er en bog – eller rettere; Ikeas seneste katalog.

Mens de fleste andre virksomheder kæmper ihærdigt i det teknologiske kapløb, træder Ikea et skridt tilbage og holder idéen om, at alting absolut skal være det nyeste nye, ud i strakt arm – og beviser, at den simple løsning til tider kan være den bedste.

Videoen er velproduceret med et minimalistisk og moderne udtryk, som er typisk for Ikea. Kombineret med de morsomme kommentarer fra en lidt for entusiastisk fortæller, bliver videoen både underholdende, meningsfuld og direkte.

Konceptet virker, ingen tvivl om det, og det er mere drillesygt end bebrejdende. Og med over 12 mio. visninger på YouTube er det stensikkert, at Ikea har fanget mere end bare et katalog af kunder med denne film.

  • Bureau: BBH Asia Pacific
  • Score: 8.9

4. The Breath Holder af The Cancer Society of Finland

En sød lille fyr benytter enhver lejlighed til at øve sig i at holde vejret. Og spørgsmålet – hvorfor? – fastholdes lige til det sidste.
En umiddelbart charmerende video om barndommen tager en skræmmende drejning og afslører, hvor faretruende passiv rygning er. Børn har ikke et valg – en stærk pointe, som fanger brugerne i kampagnen fra den finske pendant til Kræftens Bekæmpelse.

Endnu et eksempel på, hvordan non-profit organisationer og støttegrupper effektivt kan bruge long-format videoer til at danne følelsesmæssige forbindelser hos målgruppen. Videoen er den anden del i #AshBabies kampagnen (den første del, Baby Love, kan ses he).

’Ash Babies’ kampagnen og ’The Breath Holder’ er både planlagt og produceret af Havas Worldwide Helsinki – det samme hold bag Fragile Childhood’s kampagne ‘Monsters’ fra 2011, der spiller på lignende temaer.

I begge tilfælde blev kampagnerne oprindeligt rettet mod finnerne, men de har siden opnået et større internationalt publikum og gennemslagskraft. Det lader til, at long-format er den rigtige løsning, når man vil ud til et bredere publikum med oplysningskampagner.

  • Agency: Havas Worldwide Helsinki
  • Score: 8.5

5. In Reverse af With Syria

Vi kan ikke spole tiden tilbage, men vi kan stoppe grusomhederne. Og det er, hvad #WithSyria, en samling af 130 ikke-statslige organisationer, beder os om i deres kampagne, der er designet til at lægge pres på de politiske ledere. Håbet er at få indført en pagt mellem de stridende parter i Syrien og få stoppet angreb på skoler, hospitaler og boliger.

Videoen er instrueret af Martin Stirling, som også var ansvarlig for Red Barnets video Most Shocking Second a Day, der også blev fremhævet på vores Top 5. Denne slående video skildrer en gruppe udsatte børn, som leger udenfor, mens bomberne falder fra himlen – og så er den skudt baglæns. Et interessant aspekt ved videoen er, at livet ikke drænes fra børnene, men på bevægende vis bliver de bragt tilbage til livet. Optagelserne er perfekt afstemt til de uforglemmelige toner af Daughter’s sang ’Youth’, der fungerer som en fortælling på sin egen måde: “Og hvis du stadig trækker vejret, er du en af de heldige. – Og du forårsagede det.”

Kampagnen spiller bolden over til seeren, da den rækker ud til dem, som tidligere har følt sig hjælpeløse, når det drejer sig om at tage affære. Formålet med denne bevægende kampagne er at få seerne involveret i sagen, mens der er stadig håb. Videoen slutter med en stærk udtalelse og positiv opfordring til at handle: “Vi kan ikke ændre det, der er sket i Syrien, men vi kan ændre, hvordan historien ender.”

  • Director: Martin Stirling
  • Score: 8.3


Kriterier for scoren

Be On baserer karakterne ud fra et internt udarbejdet scorecard, hvor videoerne foruden antallet af views, social shares og generel mediebuzz, bedømmes ud fra seks overordnede kriterier, der har betydning for kampagnens online succes. Vurderingen foregår på en skala fra 1-10, hvor 1 er bundkarakter.


  • Øjeblikkelig tiltrækningskraft.  Skaber de første 10-15 sekunder nysgerrighed? “Pay-off” skal ske øjeblikkeligt og kommunikeres tydeligt. Ingen har lyst til at spilde tid!

  • Publikums fastholdelse. Besidder videoen dét ekstra der skal til for at fastholde og imponere et online publikum i dag. En kendis, et velvalgt soundtrack, eksklusive optagelser, sex appeal eller blot en fangende titel.

  • Storytelling. Videoen skal være interessant og bidrage med noget unikt eller noget bedre indenfor dens genre. Storytelling relaterer sig endvidere til flowet i handlingen samt det kreative koncept bag.

  • Shareability.Videoen skal udføres i et format og en tone, som brugerne ønsker at dele på deres blog eller med deres sociale netværk. Mennesker er historiefortællere fra naturens side – de vil dele og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund.

  • Produktion. Videoens kvalitet, layout samt ægthed har betydning for oplevelsen samt brugernes lyst til at dele. Er videoen behagelig at se, vækker den en følelsesladet respons og er der i det hele taget sammenhæng mellem layout og handling?

  • Samlet kampagne. Kampagnens dybde har betydning for den overordnede brugerinvolvering og organiske trafik. Har vi flere indholdstyper og mange kanaler i spil?