Opdateret. Post Danmark lægger op til mere fest og eksklusivtet i DM-prisen, der uddeles den 31. maj – og for 23 bureauer bobler det allerede lidt nu, idet de er kommet på shortlisten, hvor Ogilvy One har lagt sig i spidsen for et bredt felt.
Arrangøren har slanket antallet af kategorier fra 8 til 6, halveret antallet af særpriser samt lagt op til at være mere nærig med den ædle metal. Så meget desto mere ære ligger der i at vinde på DM-dagen, der ellers har fået prædikatet awarden med den største gevinstchance.
Men de 46 kampagner, der er kommet på shortlisten – og kæmper om at blive kåret som den bedste danske Direct Marketing Kampagne 2012 – skal ses i forhold til de 84 arbejder, der sendte ind – en høj kvalitet blandt indsendelserne, når over halvdelen kan blive nomineret.
“Bundniveauet for årets indsendte kampagner er utrolig højt, så det har været en svær udvælgelsesproces. Det vidner om øget respekt for DM-disciplinen, og det har været god læring og inspiration at gennemgå alle kampagnerne, siger Susanne Rose Plum, chef for reklame & media i Post Danmark.
“Vi har i år fokus på “det udsøgte” og har lagt vægt på dét, der træder ud af mængden. Det kan f.eks. være en ny måde at gøre tingene på eller en velkendt metode med et tvist. Og det danner beslutningsgrundlag for de kampagner, vi har udvalgt som nominerede til Direct Marketing Prisen 2012. Disse kriterier vil fortsat vægte højt, når de endelige vindere udvælges, ligesom kreativitet, strategi og effekt er vigtige parametre”, siger Susanne Rose Plum.
To kampagner er desuden valgt af juryen til at deltage i Direct-kategorien ved Cannes Lions. Det er kampagnerne: The Shit Book” fra Anders Berg Foto/Dansk Kennel Klub – Halbye Kaag JWT og “Energy Transparency” fra Vestas Wind System – Vertic A/S, med den begrundelse, at de har potentiale og simplicity, som en jury i Cannes vil kunne forholde sig til.
NB: Efter offentliggørelsen af shortlisten har Post Danmark oplyst, at der på syv af arbejderne også er såkaldt sekundære bureauer. De er nu skrevet ind på både bureaulisten og på den samlede
shortliste. I alt er 29 bureauer nomineret ved DM-dagen.
DM Prisen 2012 – shortlisten fordelt på bureauer:
-
6 OgilvyOne worldwide
-
6 RelationshusetGekko
-
4 Electric//Rainmaker
-
3 Director
-
3 Klausen + Partners
-
3 Mediabroker
-
3 Zupa Direct
-
2 Kunde & Co
-
2 Nørgård Mikkelsen
-
2 Vertic
-
2 Wunderman Scandinavia
-
1 Adnuvo
-
1 Co+Høgh
-
1 DDB Danmark
-
1 DialoguePeople/NetPeople
-
1 Halbye Kaag JWT
-
1 Hatch & Bloom
-
1 Hjaltelin Stahl & Co
-
1 Kathart
-
1 Kernel
- 1 Magnetix
- 1 Maximus Copenhagen
- 1 O&O
- 1 Ogilvy
- 1 OMD
- 1 Public
- 1 Relevans
- 1 Simpatico
-
1 Subsero
DM-prisen 2012 – shortliste
Kampagnenavn * Kunde * Bureau
Integreret BtB
- Energy Transparency * Vestas Wind System * Vertic + Kunde & Co
- Firmaets Mand * TDC Erhverv * Zupa Direct
- Stavefejlen * Greens Erhvervsinformation * Maximus Copenhagen
- Fighter Pokalen * OK a.m.b.a. * Hatch & Bloom
- SAS Credits Reaktivering * SAS * Wunderman Scandinavia
- Slutspurt * Electrolux Professionals * Relevans
Integreret BtC
- Pension for alle * ATP * Electric//Rainmaker + OMD
- FIH – Privat Højrente – et stressfrit alternativ til aktier *FIH Erhvervsbank * Electric//Rainmaker
- BeatCamp – gør dit hjerteslag til din hjertesag * PenSam * Magnetix
- Bliv Officer * Forsvarets Rekruttering * Public + RelationshusetGekko
- Har du hørt det? * Tryg Forsikring * RelationshusetGekko
- Telia – Let’s App – App’etizeren * Telia * Electric//Rainmaker + Hjaltelin Stahl & Co + Kathart + Ogilvy
- Qvinde 2011 * Aller Media * Director
- Club Matas – Nail it * Matas * Wunderman Scandinavia
Enkel og Effektiv
- Christianshavn * Frelsens Hær * Kernel
- Dyrevalg.dk – Sådan giver direct marketing dyrevelfærd politisk opmærksomhed og flere medlemmer * Dyrenes Beskyttelse * Adnuvo
- Kortet op af skuffen – reaktivering af gode kunder * Ikano Bank * RelationshusetGekko
- Måltidskasser – nemt, hurtigt og sundt * Aarstiderne * Subsero
- Den fortabte Målgruppe * Telia * OgilvyOne worldwide
- Testen hvor alle scenarier vandt – men ét skilte sig ud! * Telia * OgilvyOne worldwide
- Champagnebrunch og Opera * Skagen Fondene * Director
- Kommer tid kommer råd – Magnus gav revisorerne både tid og råd * Magnus Informatik * Klausen + Partners
- Oplev Operaen * Det Kongelige Teater * (intet bureau)
Husstandsomdelt
- Adresseløst vinduessalg ver. 2.0 * Jydsk Vindueskompagni (JVK) * Mediabroker
- Spørg Matas * Matas * Nørgård Mikkelsen
- Codan – Bilforsikring på dit dørtrin * Codan Forsikring * DDB Danmark
- Husstandsomdelinger kan også sælge høreapparater * AudioNova Hørecenter * Mediabroker + O&O
- Alverdens smagsoplevelser samlet et sted! * Just-Eat * Mediabroker
Opmærksomhedsskaberen
- Energy Transparency * Vestas Wind System * Kunde & Co + Vertic
- Træfsikkerhed * FK Distribution * Simpatico
- TDC Matchbox * TDC Erhverv * Zupa Direct
- The Shit Book * Anders Berg Foto/Dansk Kennel Klub * Halbye Kaag JWT
- Når mailboksen er fuld, er postkassen tom * Grafisk Arbejdsgiverforening * Nørgård Mikkelsen
- Kan du finde mønstret? * IBM Danmark * OgilvyOne worldwide
- Nogle gange kan det bedst betale sig at lege med de store * IBM Danmark * OgilvyOne worldwide
- Tik Tak – selv sekunder tæller * IBM Danmark * OgilvyOne worldwide
- Carl-Mar ser rødt – og skabte stor opmærksomhed om GivBlod * GivBlod – humanitær nonprofit organisation * RelationshusetGekko
- Klar – Parat – Køkkenkamp * Københavns energi * Klausen + Partners
Relationsskaberen
- TDC Erhverv loyalitetsprogram 2011 * TDC Erhverv * Zupa Direct
- CPH Advantage – den opmærksomme vært * CPH Københavns Lufthavne * Electric//Rainmaker
- Det belønner sig * 3 (HI3G Denmark Aps) * Co+Høgh + RelationshusetGekko
- Findes der noget sødere end en stjålen markedsandel? * Ogilvy * OgilvyOne worldwide
- Tryghedsguiden * Tryg Forsikring * RelationshusetGekko
- TDC Starthjælpen * TDC * DialoguePeople/NetPeople
- Hjælp dine kolleger med at spare penge * Alka * DialoguePeople/NetPeople
- Partnerskaber er vejen til vækst * Viega * Klausen + Partners