The True Award, som arrangeres af Producentforeningen og Dansk Annoncørforening, hylder ikke blot de bedste reklamefilm og -kampagner, men også håndværket i form af de tekniske kategorier.
Og der er skruet betydeligt op for netop håndværket i forbindelse med årets pris, der afholdes den 25. oktober i Marketenderiet i Valby.
Sidste år lå vægten mest på film og kampagner, mens der i år er langt flere indsendte håndværks-arbejder end film som sådan.
Juryen skal i år bedømme 231 arbejder fordelt på de 4 hovedkategorier og de 5 tekniske kategorier, og det er en stigning i forhold til sidste års 214 indsendte arbejder.
Kategorien bedste film ligger på niveau med 2012 med 64 indstillinger mod 66 sidste år. Til gengæld er der en nedgang i antallet af filmkampagner; 9 mod sidste års 19.
Onlinekategorien er i år delt op i to, Branded entertainment online og Interaktiv film online, og hvor der sidste år samlet set var 31 indstillinger er fordelingen i år 12 film i kategorien branded entertainment film online og 5 interaktive film.
Til gengæld boomer instruktørkategorien. Her skal juryen bedømme hele 59 film, hvilket er mere end en fordobling i forhold til 2012 med 25 film.
Samlet set er de tekniske kategorier vokset fra 98 til 141 arbejder og hovedkategorier er skrumpet lidt fra 116 til 90.
Indsendte arbejder til The True Award
- BEDSTE FILM
Antal film: 64 (2012: 66) - BEDSTE FILMKAMPAGNE
Antal kampagner: 9 (2012: 19) - BEDSTE BRANDED ENTERTAINMENT FILM ONLINE
Antal film: 12 - BEDSTE INTERAKTIVE FILM ONLINE
Antal film: 5
(2012: Online i alt: 31)TEKNISKE KATEGORIER
- BEDSTE INSTRUKTION
Antal film: 59 (2012: 25) - BEDSTE FOTO
Antal film: 22 (2012: 19) - BEDSTE KLIP
Antal film: 21 (2012: 12) - BEDSTE SOUNDDESIGN
Antal film: 19 (2012: 28) - BEDSTE VISUAL EFFECTS/3D
Antal film: 20 (2012: 14)