24-årig vinder logokonkurrence

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Aarhus Festuges nuværende logo er udviklet af reklamebureauet Envision, men fremover bliver det et nyt logo, der skal pryde Festugen i forskellige sammenhænge.

Det blev 24-årige Kasper Laigaard fra Aarhus, der – blandt 490 bidrag fra ind- og udland, vandt den konkurrence om Aarhus Festuges nye logo, som blev udskrevet ultimo oktober.

“Det nye logo er et enkelt, elegant og anvendeligt signal om, at Festugen – ligesom Aarhus – har lagt det gamle bolle-Å bag sig og nu strækker sig opad mod nye, kreative og internationale mål. Bollen over A’et er forvandlet til en bold mellem benene på to legende figurer, der minder os om, at Festugen med sin satsning på enestående, uventede og uforudsigelige oplevelser spreder sjov og glæde og nye billeder på nethinden – både for byens borgere og de mange tusinde gæster fra Danmark og resten af kloden”, siger Jørgen Koldbæk, bestyrelsesmedlem i Aarhus Festuge, i en pressemeddelelse om begrundelsen for valget af det nye logo.

Kasper Laigaards bidrag er en 42 siders designmanual, som visualiserer, hvordan logoet kan bruges i forskellige sammenhænge.

Udover æren, vinder Kasper Laigaard 25.000 kroner, som er præmien for at finde afløseren for Festugens nuværende logo, der blev udviklet af reklamebureauet Envision tilbage i 2005.

Kasper Laigaard er uddannet multimediedesigner fra Erhvervsakademi Aarhus i 2009 og er i øjeblikket ansat som Graphic Design Intern hos designbureauet Designit i Aarhus.

Det nye logo er ikke helt færdigudviklet, så Kasper Laigaard starter nu en proces, hvor han i samarbejde med Senior Designer Sebastian Gram fra INEO Designlab, der sad med i dommerkomiteen, samt Aarhus Festuge skal forfine og udfolde logoet.

 

aarhus festuge 3

aarhus festuge

aarhus festuge 2