24 bureauer og 17 annoncører hædret for årets bedste digitale arbejder

Peter Engholm
25@mail.dk

Hello Monday blev den store vinder efterfulgt af Robert/Boisen, da DIA15 blev uddelt – takket være arbejder for Google og Spies. Se bureaulisten og den samlede vinderliste her.

To bureauer og arbejder skilte sig markant ud ved Danish Internet Award 2015, der blev uddelt onsdag aften: Hello Monday demonstrerede overbevisende digitalt håndværk for Google i form af Spell Up, mens Robert/Boisen & Likemindeds Do It For Denmark for Spies endnu engang tog for sig på award-hylderne. De to arbejder stod tilsammen for 8 af aftenens 23 kategorivindere.

Hello Monday kunne så tage yderligere to awards med hjem – for The DNA Project og for Zulu BFF, og bureauet blev således aftenens store vinder.

I Robert/Boisens tilfælde deles hæderen med PR-bureauet Radius, produktionsselskabet Gobschmack, BeOn og Nao Studios.

De øvrige 15 DIA-vindere blev på nærmest demokratisk vis fordelt på 15 forskellige arbejder og bureauer/-konstellationer. Se alle vinderne forneden.

Rammerne for prisen var for så vidt velkendte; Wallmans i Cirkusbygningen i København, udsolgt med over 600 deltagere og en hyldest af årets bedste digitale arbejder.

Men prisen var blevet re-designet og kategorierne gennemgående justeret med Thomas Pries som ny jury-formand. Det gav en øget fokus på digital markedsføring samt mere end blot et venligt nik i retning af apps, i og med DIA i år er gået sammen med Danish App Awards.

Og formanden benyttede lejligheden til at takke for ikke blot rekordmange indsendelser (godt 400), men også for et højt niveau:

”Der er virkelig meget godt arbejde i DIA. Og vi er nået dertil, hvor bare dét at blive shortlistet er som at vinde. Særligt Craft-kategorien var sindsygt stærk, og det er ikke længere kun få bureauer, men flere, som præsterer på internationalt plan. Det bliver for alvor fedt, når de øvrige kategorier kommer helt derop på dét niveau,” sagde Thomas Pries.

Han havde indledningsvis været usikker på, om de nye og ganske specifikke kategorier havde været for snævert definerede, men selv en kategori som Response/Real Time Activity havde fået mange indsendelser – med SAS og McCann som vinder.

DIA15 – bureauer – antal vindere

  • 6 Hello Monday
  • 4 Robert/Boisen & Like-minded (Spies)
  • 4 Radius Kommunikation (Spies)
  • 4 Gobsmack (Spies)
  • 4 Neo Studios (Spies)
  • 2 DigitasLBi
  • 2 Spring/Summer
  • 2 Molamil
  • 1 &Co
  • 1 Magnetix
  • 1 Stupid Studio
  • 1 McCann Copenhagen
  • 1 CP+B Copenhagen
  • 1 Wibroe, Duckert & Partners
  • 1 PHD
  • 1 Vertic
  • 1 RelationshusetGekko
  • 1 DM Partner
  • 1 Roger
  • 1 Beginr
  • 1 Mindjumpers
  • 1 Unit9
  • 1 Umbrella
  • 1 Banyo

DIA15 – samlet vinderliste

Craft

  • Animation / Motion Graphics

    OMG (Oh My God) – Stupid Studios for Odense Kommune
  • U/X

    Spell Up – Hello Monday for Google
  • App Design

    Zulu BFF – Hello Monday for TV 2 Zulu og Carlsberg
  • Responsive Design

    Danbolig.dk – Magnetix for Danbolig
  • Digital Design

    Spell Up – Hello Monday for Google 


Technology

  • Web Technology

    Grillfaktor – Molamil og Beginr for SuperBrugsen
  • App Technology

    Sig det videre – Molamil for Experimentarium
  • Social Technology/API

    The DNA Project – Hello Monday for j.viewz
  • Innovative Use of Technology

    Volvo Virtual Test Drive – DigitasLBi for Volvo Cars
  • Response/Real Time Activity

    Fang Europas Mest Punktlige Tilbud – McCann Copenhagen for SAS 

Strategy

  • Digital Cross Channel Marketing

    Grønne Favoritter – PHD; Mindjumpers og Wibroe, Duckert & Partners for Tuborg 
  • Social Media Strategy

    Nederen Forældre – &Co og Banyo for Rådet for Sikker Trafik 
  • Data Driven Marketing

    Grund til bekymring? / Cause for alarm? – RelationshusetGekko; Roger; DM Partner og Geomatic for Falck Danmark 

Content & Entertainment

  • Cross Platform Content

    Do It For Denmark – Robert/Boisen & Like-minded; Gobsmack; Radius Kommunikation; Be On og Nao Studios for Spies Travels
  • Interactive Film

    Reebok Move – Spring/Summer og Unit9 for DIKO 
  • Online Film

    Do it for Denmark – Robert/Boisen & Likeminded; Gobsmack; Radius Kommunikation; Be On; Nao Studios for Spies Travels 
  • Storytelling

    Do it for Denmark – Robert/Boisen & Likeminded; Gobsmack; Radius Kommunikation; Be On; Nao Studios for Spies Travels 
  • Use of Gamification

    Spell Up – Hello Monday for Google 

Platforms

  • Integrated Multi Platform Campaign

    Do it for Denmark – Robert/Boisen & Likeminded; Gobsmack; Radius Kommunikation; Be On; Neo Studios for Spies Travels
  • Social Media

    Store Tudedag – Vertic for Efterskolerne 
  • Branded Utility

    Spell Up – Hello Monday for Google 
  • New Platform

    Carlsberg Pegasus Platform – Spring/Summer; DigitasLBi og Umbrella for Carlsberg Group 
  • Mobile Platform (fra Krak Media Group)

    When I didn’t have a mic I rapped on headphones – CP+B Copenhagen for AIAIAI 

Special Awards

  • DIA Future Køb en kilometer – Eva Stehr Ebbensgaard & August Laustsen, DMJX 
  • Pionér Award Jakob Kahlen, B&O Play, tidligere Hello Monday