24timer bliver til 20 Minuten

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det schweiziske medieselskab, 20 Minuten, køber de to danske gratisaviser, MetroXpress og 24timer.

For nogle år siden vendte gratisaviser op og ned på det danske avismarked. Svenskejede Metro gik ind og fik straks konkurrence fra både Politikens Hus og Berlingske. Siden gik islændingene i gang med Nyhedsavisen.

Landet blev oversvømmet af gratis dagblade, men siden er det gået tilbage. MetroXpress og 24timer udkommer stadig men har samme ejere i form af Metro International, JP/Politikens Hus og A-Pressen.

Nu siger også denne koncern farvel til det danske marked. Selskabet bag MetroXpress og 24 timer er solgt til det schweiziske 20 Minuten AG, der er et selskab i den Schweiziske mediegruppe Tamedia AG

20 minutter AG har erfaring med at opbygge en kombination af gratis dagblade og nyhedssites, og den erfaring skal være med til at udvikle Metroxpress A/S og dermed også være med til at sikre udviklingen af mediemarkedet i Danmark.

2011 havde MetroXpress A/S, der beskæftiger cirka 80 medarbejdere, en omsætning på 25.5 millioner Euro. Købsprisen for MetroXpress A/S er et lavt tocifret millionbeløb i Euro.

Købet i Danmark er Tamedias andet udenlandske engagement. I 2007 stod Tamedia bag en succesfuld lancering af det gratis dagblad L’Essentiel sammen med det luxembourgske mediehus Editpress.