For nogle år siden vendte gratisaviser op og ned på det danske avismarked. Svenskejede Metro gik ind og fik straks konkurrence fra både Politikens Hus og Berlingske. Siden gik islændingene i gang med Nyhedsavisen.
Landet blev oversvømmet af gratis dagblade, men siden er det gået tilbage. MetroXpress og 24timer udkommer stadig men har samme ejere i form af Metro International, JP/Politikens Hus og A-Pressen.
Nu siger også denne koncern farvel til det danske marked. Selskabet bag MetroXpress og 24 timer er solgt til det schweiziske 20 Minuten AG, der er et selskab i den Schweiziske mediegruppe Tamedia AG
20 minutter AG har erfaring med at opbygge en kombination af gratis dagblade og nyhedssites, og den erfaring skal være med til at udvikle Metroxpress A/S og dermed også være med til at sikre udviklingen af mediemarkedet i Danmark.
2011 havde MetroXpress A/S, der beskæftiger cirka 80 medarbejdere, en omsætning på 25.5 millioner Euro. Købsprisen for MetroXpress A/S er et lavt tocifret millionbeløb i Euro.
Købet i Danmark er Tamedias andet udenlandske engagement. I 2007 stod Tamedia bag en succesfuld lancering af det gratis dagblad L’Essentiel sammen med det luxembourgske mediehus Editpress.