Af Peter Engholm 25@mail.dk

Et bureau ”ude på landet” har overlevet i branchen i 25 år. Det markeres med en pressemeddelse – og økonomiske sår, der lige skal heles.

Det er en kunst i sig selv at overleve i kommunikationsbranchen, og kun få har gjort det i mange år. Tilsted Com er én af de få, og netop i disse dage har bureauet – der ligger lidt uden for Holstebro, med egne ord; “os ude på landet” – eksisteret i 25 år.

I en pressemeddelelse udsendt i anledning af jubilæet mener Tilsted Com, at man med god ret kan kalde det “en faglig magtdemonstration, at det er lykkedes bureauet at drible sig uden om de faldgruber, som har kostet så mange andre livet”. De nøgne tal fortæller ifølge Tilsted Com, at kommunikationsbranchen på landsplan i de seneste par år har haft en tilbagegang på knap 39 pct. – og alene i 2009 på små 70 pct.

Men hvis man holder fast i billedet om dribleturen uden faldgruber, så viser seneste regnskab, der kom omtrent samtidig med jubilæums-udtalelserne, at bureauet har været snublende tæt på gruberne.

Efter overskud frem til og med 2007/08 gik det galt i 2008/09 med et underskud på godt en halv million – og i 2009/10 blev dette underskud tilmed firdoblet til 2,2 mio. kr., og bureauet har tabt hele egenkapitalen.

I forrige regnskabsår var der 14 medarbejdere på Tilsted Com, men på medarbejderbilledet udsendt i anledning af de 25 år optræder der 9. Bureauet har således været igennem en øvelse, der er de fleste finanskrise-ramte bureauer bekendt: “Tilpasninger af medarbejderstaben samt øvrige omkostninger”, som det hedder i ledelsesberetningen – tilpasninger, der vil slå fuldt igennem i denne tid.

Men trods de dystre tal understreger Tilsted Com, at man – i modsætning til mange konkurrenter – har gode, stabile kunder, der i årevis har benyttet bureauet som samarbejdspartner.

“Vi har eksisteret i 25 år, fordi kunderne har villet det, og fordi vi har haft en stab af trofaste og fagligt kompetente medarbejdere. Tillid, trofasthed og konstant forandring har altid været vores råd til kunderne, og den medicin har vi selv taget. Vi er her og vil være det i fremtiden. Når de økonomiske sår er helet, udvider vi medarbejderstaben igen, for det er dem, der er guldet. Det er en elt fantastisk følelse at arbejde sammen med mange forskellige faglige specialister og få tingene til at fungere,” , siger grundlæggeren Bent Tilsted, der sammen med fotograf Ole Mortensen er ejerne af Tilsted Com.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club