Af Peter Engholm 25@mail.dk

Opdateret: Juryen var lidt mindre nærig i forhold til sidste år, da Creative Circle Award blev uddelt fredag aften. Det nød reklamebureauerne godt af, da der var dobbelt så mange guldmedaljer. Uncle Grey topper bureauernes hitlister.

Når DM-prisen og Creative Circle Award afholdes med én dags mellemrum, er det oplagt at sammenligne. DM-prisens iøjnefaldende høje gevinstchance på godt 25 pct. blandt indsendte arbejder kunne (og ville) Creative Circle ikke matche. Men ikke dermed sagt, at aftenens jury var nærig.

I 2010 var der indsendt færre arbejder i forhold til sidste år, men uddelt mere ædelt metal. Altså en væsentligt forøget vinderchance, men stadig blev mindre end hver 10. indsendte arbejde belønnet med guld, sølv eller bronze, da Creative Circle fredag aften i Vega, København, afholdt sit årlige awardshow.

Det skete under en aldeles cool og kompetent styring af værten, Rasmus Botoft (kendt fra den lille gumbas), og Vega var en bedre ramme end Tivoli, hvor det foregik sidste år. Her druknede det hele lidt i den halvtomme koncertsal, mens de ca. 500 deltagere fyldte Vega ud og skabte en mere intim stemning.

Igen i år blev priserne uddelt i tre kategorier; reklame, design- og digital. Og denne gang tippede guldvægten ned til fordel for reklame. Fire guld fik reklamebureauerne, hvilket var en fordobling i forhold til sidste år.

Bates Y&R var blandt guldvinderne, men arbejdet “ZOO slangebus” i outdoor var ikke eventyret om prinsessen og det halve kongerige, men nok snarere en værdig trøstpræmie. For selv om Københavns Zoologiske Have købte ideen – og arbejdet – med en slange viklet om en bybus, så var det ikke nok til at vinde en bureaukonkurrence. Dengang gik sejren til BBDO, der for nylig så blev afløst af &Co og Sepia som bureauer for Zoo.

Digital kørte også dobbelt-op på guld, men mere beskedent fra 1 til 2. Derimod holdt design lidt igen og gik fra 4 til 3 guld – og de var ikke forbeholdt designbureauer, idet Grey København også markerede sig i første række.

Man kan dog ikke bedømme niveauet generelt på basis af antallet af guldmedaljer.

“Reklamebureauerne har i år været mere selektive i indsendelsen. De har gamblet mindre og så at sige lavet det indledende juryarbejde,” siger David Asmussen fra Creative Circle og fortsætter:

“Design er den kategori, der har imponeret mig mest. Her vises der høj international klasse, mens web halter bagefter. Reklameområdet holder niveauet.”

David Asmussen peger desuden på, at mange af de store annoncører ikke er med.

“Når de store annoncører tilsyneladende vælger det intelligente kampagnearbejde fra, så er det interessant, at de mindre annoncører vælger det til,” siger David Asmussen.

Aftenens ni guldvindere var:

  • Print B2C – Sunrise Reklamebureau, “Intet TV program” for Fona
  • Outdoor, officielle medier – Bates Y&R, “ZOO slangebus” for Zoologisk Have
  • Events – Uncle Grey, “Copenhagen Pride” for ILVA
  • Commercials, singles – Robert/Boisen & Like-minded, “Don’t rely on Cupid” for Scor.dk
  • Mini identity – Scandinavian DesignLab for Republique Teater
  • Product print – Designbolaget, “Dansk Tatovering” for Nordstrøms Forlag
  • Non food – Grey København, “Fodaftryk” for Emil de Waal + Spejderrobot
  • Informational website – Politiken.dk for Politiken
  • Special circle – Triple LBi, “Nike Skateboarding Debacle” for Nike EMEA

I alt 26 bureauer blev belønnet med ædelt metal ved Creative Circle Award. Derudover var der hele 10 vindere i håndværkskategorien, hvilket er en fordobling i forhold til sidste år. Det var ventet, for allerede ved offentliggørelsen af shortlisten lå det fast, at der i årets Creative Circle Award var lagt vægt på håndværket.

Vinderlisten i håndværkskategorien bringes nederst i artiklen. Forinden har vi en Top10 for hele aftenen – reklame, design og digital, ekskl. håndværk – samt vinderne i de enkelte kategorier.

Vil du ha’ den fulde liste – short- og vinderliste i én – så finder du den på www.creativecircle.dk

Top10 Creative Circle – i advertising, design og digital


(1 point for shortliste, 2 for bronze, 3 for sølv og 6 for guld)

  • 21 Uncle
  • 17 &Co
  • 14 Triple LBi
  • 14 Robert/Boisen
  • 13 Grey
  • 12 Sunrise
  • 11 Mensch
  • 11 1508
  • 8 DDB
  • 7 Scandinavian DesignLab
  • 7 Designbolaget
  • 7 Politiken.dk
  • 7 Bates Y&R
  • 7 Hello Monday
  • 7 Bark Copenhagen

Vindende bureauer i Advertising


(1 point for shortliste, 2 for bronze, 3 for sølv og 6 for guld)

  • 21 Uncle
  • 17 &Co
  • 14 Robert/Boisen & Like-minded
  • 11 Mensch
  •  8 Sunrise
  •  7 Bates Y&R
  •  7 DDB
  •  7 Bark Copenhagen
  •  5 København
  •  5 Hjaltelin, Stahl & Co
  •  5 Grey
  •  3 BBDO
  •  3 Mantra + Se Mor!
  •  3 Saatchi & Saatchi
  •  2 Recommended
  •  2 Ogilvy & Mather
  •  1 AarhusKontoret
  •  1 TBWA
  •  1 We Love People

Vindende bureauer i Design


(1 point for shortliste, 2 for bronze, 3 for sølv og 6 for guld)

  • 7 Grey
  • 7 Scandinavian DesignLab
  • 7 Designbolaget
  • 5 Loop Associates
  • 4 1508
  • 4 2+1 Idébureau
  • 4 Envision
  • 4 Kontrakpunkt
  • 3 e-Types
  • 1 Goodmorning Technology
  • 1 IdentityPeople
  • 1 Kunde & Co
  • 1 Lindberg Graphics
  • 1 Make®
  • 1 Muggie Ramadani Design Studio

Vindende bureauer i Digital


(1 point for shortliste, 2 for bronze, 3 for sølv og 6 for guld)

  • 14 Triple LBi
  •   7 Politiken.dk
  •   7 1508
  •   7 Hello Monday
  •   4 Dwarf
  •   4 Sunrise
  •   3 Bocca
  •   3 In2media
  •   2 Zupa
  •   1 Stupid Studio
  •   1 Kunde & Co
  •   1 Loft37
  •   1 Skybrud
  •   1 Loop Associates
  •   1 Plant
  •   1 Naked
  •   1 Fireball
  •   1 Wegame
  •   1 Electric//Rainmaker
  •   1 Grey
  •   1 DDB
  •   1 København
  •   1 MentalWorkout + Yond LLC

Håndværks-vindere

Art Direction

  • Guld – Kristoffer Gandsager og James Godfrey, Robert/Boisen & Like-minded for Puma
  • Sølv – Olga Bastian og Maria Dam, Liquidminds for Royal Copenhagen

Copywriting

  • Sølv – Frederik Preisler, Espen Sørensen og Morten Fabricius, Mensch for Politiken
  • Bronze – Peter Dinesen, Espen Sørensen og Lars Hancke, Mensch for Deloitte

Photography

  • Sølv – Morten Bengtsson, DDB for Alis / Albert Hachwell Nielsen
  • Bronze – Jes larsen, Mensch for Politiken 

Direction

  • Guld – Martin Werner, Wibroe Duckert & Partners for SAS
  • Sølv – Martin Werner, Wibroe Duckert & Partners for SAS

Illustration

  • Sølv – Daniel Simon, Robert/Boisen & Like-minded for Puma

Motion Graphics

  • Guld – Anders Schrøder samt Kristian Grove Møller og Dave Roberts (begge Sid Lee Amsterdam), Frame for Adidas

Endelig blev årets det ene og andet også kåret.

Uncle blev årets bureau og Deloitte blev årets annoncør inden for Advertising.

Triple blev årets webbureau og Nike blev årets annoncør inden for denne kategori.

Og endelig blev Designbolaget årets designbureau og Nordstrøms Forlag årets design-kunde.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club