Af Peter Engholm, journalist
Kasper Sierslev og Tine Heinricy

Der skabes mere content end nogensinde før – og mere dårligt content, faktisk. Uddannelsen Contentlinjen vil ”styrke håndværket og skabe større sammenhæng”. Mød de to fagansvarlige her.

Der var engang, hvor Content is king. Det gjaldt især Facebook, og siden da er kongedømmet både blevet bredt betydeligt ud og splittet eftertrykkeligt op.

For at sikre de mange content-medarbejdere faglig inspiration, metodik og overblik slår  Contentlinjen i slutningen af april dørene op. 

Contentlinjen er i familie med både Reklamelinjen og Tekstlinjen, og i lighed med de to andre linjer er ledelsen lagt i hænderne på to fagansvarlige. Således bestyres Contentlinjen af Tine Heinricy, der til dag er senior brand & social specialist hos Merkle, og Kasper Sierslev, der er COO hos Zupa Zite. Sidstnævnte siger:

”Content anno 2022 er voldsomt mange ting, så for at holde fokus med vores formål har vi sagt content inden for marketing. Det er det indhold, virksomheder forærer forbrugere for at få deres opmærksomhed. Udvikleren og afsenderen er typisk marketingafdelingen eller inhousebureauet , og uddannelsen er målrettet personer med brede berøringsflader til content i det daglige.”

Og selv med denne begrænsning dækker content et stort felt, understreger Tine Heinricy:

”Platformene er utallige, idet content ses på hjemmesider, bannere, i emails, videoer og hos influencere m.m. Og bredden ses også i fagets mange titler, bl.a. brandmanager, SoMe-manager, videograf, projektleder og art director.”

For at favne emnet har Contentlinjen lagt undervisningen over 25 aftener, fordelt på godt et halvt år.

I alt 27 gæstelærere er klar til at give deres faglige indsigter videre, bl.a. Jacob Weinreich (CMO på TV 2), Le Gammeltoft og Peter Stenbæk (hhv. CEO for Heartbeats og CEO Heartbeats Studio), Johan Bisgaard Larsen (SVP for marketing og kommunikation, Norwegian) Line Svendsen (conversational AI-specialist) og Morten Grubak (executive creative director for Vice og Grand Prix-vinder i Cannes).

Contentlinjen har tre overordnede temaer; Strategi, kreativitet, eksekvering.

Kasper Sierslev uddyber:

”Strategien omfatter f.eks. stakholdermanagement, fordi der ganske enkelt er mange stakeholders inden for content. Dertil kommer også forståelsen for brandet og økosystemet med kanaler og platforme. Uddannelsen ser bl.a. på, hvordan kan man udkommer, bruger humor, tekst på tværs af sprog og arbejder med at overraske. Emner som jura og etik behandles også.”

Og uddannelsen går tillige kronologisk til værks. Tine Heinricy siger:

”Vi følger content fra brief og idé over at udvikle, producere, eksekvere til at afrapportere og analysere. Vi vil inspirere de studerende til at bruge content med hovedet, hjertet og maven.”

Hvad er det, I vil opnå?

”Styrke håndværket og forståelsen for det. Uddannelsen skal være højanvenlig og skabe værdi med det samme. Behovet er der, lyder det fra de fra mange virksomheder, vi har talt med. For der bliver lavet mere content end nogensinde – og også lavet mere dårlig content end nogensinde,” siger Tine Heinricy.

Hvad er årsagen til den dårlige content?

”At der er så meget fart på.”

Men Contentlinjen formår trods alt ikke at sætte det generelle tempo ned …

”Nej, men ved at styrke og være bevidst om fagligheden kan vi gøre den enkelte bedre i stand til at stoppe i processen og tænke ”Her skal jeg huske at …” eller ”Her er det en god idé at …”. Content er fragmenteret. Vi søger at holde det samlet,” siger Tine Heinricy og tilføjer:

”Contentlinjen giver en forståelse for alle elementer, så man ikke kun står stærkere selv, men også er bedre i stand til at udfordre sine samarbejdspartnere.”

Der afholdes infoaften om Contentlinjen både fysisk i København og online via Zoom den 6. april, og uddannelsen begynder onsdag den 27. april. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club