3 bureauer delte 4 løver i Cannes

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Cannes 2015: UncleGrey og Ogilvy har allerede prøvet det. Men med onsdagens prisuddelinger kom to danske bureauer mere på løvevinder-listen.

UncleGrey og Ogilvy havde indtil onsdag været eneste danske bureauer, der havde vundet løver i Cannes Lions 2015 – dette antal blev fordoblet onsdag aften, da også Hello Monday og Kilo Design blev beriget.

Hello Monday vandt sølv i Design Lions med The DNA Project for j.viewz – et arbejde, der kom til Cannes med danske awards i håndbagagen; guld ved Creative Circle Award og en Danish Internet Award.

Product Design Lions er kun i sit andet år og dermed for lille og for ung til at differentiere løver i guld, sølv og bronze. Og juryen var kræsen: Kun 8 af årets 280 indsendte arbejder fik en løve, og en af disse var dansk: Kilo Design med TMA-3 Modular Headphone System for Aiaiai.

Det ligner et fornemt selskab for Kilo Design og AIAIAI at være i.

Og så var der – nok engang – UncleGrey, der har en fest i Cannes og i øvrigt ikke forskelsbehandler kunder. Bureauet begyndte ugen med 3 løver for Canon, og onsdag aften var der også løver – 1 i sølv og 1 i bronze – til arbejdet for Weber. Begge løver blev uddelt i Cyber.

”For snart 50 år siden lød det ”We don’t just sell BBQ, we teach our customers to use it and enjoy it”, og det er denne inspiration og edutainment-tilgang, vi fortsætter med i BBQ Cultures,” siger Stig Pedersen, der er marketingchef i Weber-Stephen for EMEA-regionen.

Han tilføjer:

”UncleGreys arbejde med BBQ Cultures viser hvilken forskel, et bureau kan gøre i forhold til udføre kampagnerne selv. Det er et kvantespring, og det eneste, jeg fortryder, er, at jeg ikke har gjort det noget før.”

UncleGreys kampagne, der bl.a. viderebringer BBQ-kulturen fra en håndfuld forskellige lande, er ude i 23 lande og har været sådan en succes, at den nu eksporteres til USA og Sydafrika.

”Og vi udvider kampagnen og laver til næste sæson den vildeste merger mellem e-commerce og underholdning,” siger Stig Pedersen.

UncleGrey og Weber-Stephen tillader sig at krydse fingre for, at Cannes’ anerkendelse fortsætter – det vil vise sig på fredag, når shortlisten i Branded Content & Entertainment offentliggøres.

Cannes Lions 2015 – danske resultater

Løver

Product Design Lion (kat. uden guld, sølv og bronze)

  • Kilo Design og Aiaiai med TMA-3 Modular Headphone System for Aiaiai

Sølv

  • Promo & Activation: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Cyber: UncleGrey med Weber BBQ cultures for Weber-Stephen
  • Design: Hello Monday med The DNA Project for j.viewz

Bronze

  • Promo & Activation: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Cyber: UncleGrey med Weber BBQ cultures for Weber-Stephen

Shortlistede

  • Media: Mediacom med The Modern Art of Coffee for Nescafé
  • Media: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
  • PR: Robert/Boisen og Essencius med The Valentine Experiment for Anthon Berg
  • Promo & Activation: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
  • Promo & Activation: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Cyber: UncleGrey med Weber BBQ Culture for Weber
  • Cyber: UncleGrey med Weber BBQ Culture for Weber
  • Cyber: UncleGrey med Weber BBQ Culture for Weber
  • Design: UncleGrey med The Council Identity for Grey-netværket
  • Design: UncleGrey med The Council Identity for Grey-netværket
  • Design: Land Designlab med Hanger Card for the Osti 01 Cheese Planner for Osti
  • Design: Hello Monday med The DNA Project for j.viewz
  • Product Design: Kilo Design og Aiaiai med TMA-3 Modular Headphone System for Aiaiai

Lions Health 2015

Løver

Bronze

  • Pharma: Ogilvy Denmark for Biogen med The Last Letter

Shortlistet

  • Health & Wellness: Kompas Kommunikation og Fosbury for Panodil med The Panodil Safety At Home Initiative