UncleGrey og Ogilvy havde indtil onsdag været eneste danske bureauer, der havde vundet løver i Cannes Lions 2015 – dette antal blev fordoblet onsdag aften, da også Hello Monday og Kilo Design blev beriget.
Hello Monday vandt sølv i Design Lions med The DNA Project for j.viewz – et arbejde, der kom til Cannes med danske awards i håndbagagen; guld ved Creative Circle Award og en Danish Internet Award.
Product Design Lions er kun i sit andet år og dermed for lille og for ung til at differentiere løver i guld, sølv og bronze. Og juryen var kræsen: Kun 8 af årets 280 indsendte arbejder fik en løve, og en af disse var dansk: Kilo Design med TMA-3 Modular Headphone System for Aiaiai.
Det ligner et fornemt selskab for Kilo Design og AIAIAI at være i.
Og så var der – nok engang – UncleGrey, der har en fest i Cannes og i øvrigt ikke forskelsbehandler kunder. Bureauet begyndte ugen med 3 løver for Canon, og onsdag aften var der også løver – 1 i sølv og 1 i bronze – til arbejdet for Weber. Begge løver blev uddelt i Cyber.
”For snart 50 år siden lød det ”We don’t just sell BBQ, we teach our customers to use it and enjoy it”, og det er denne inspiration og edutainment-tilgang, vi fortsætter med i BBQ Cultures,” siger Stig Pedersen, der er marketingchef i Weber-Stephen for EMEA-regionen.
Han tilføjer:
”UncleGreys arbejde med BBQ Cultures viser hvilken forskel, et bureau kan gøre i forhold til udføre kampagnerne selv. Det er et kvantespring, og det eneste, jeg fortryder, er, at jeg ikke har gjort det noget før.”
UncleGreys kampagne, der bl.a. viderebringer BBQ-kulturen fra en håndfuld forskellige lande, er ude i 23 lande og har været sådan en succes, at den nu eksporteres til USA og Sydafrika.
”Og vi udvider kampagnen og laver til næste sæson den vildeste merger mellem e-commerce og underholdning,” siger Stig Pedersen.
UncleGrey og Weber-Stephen tillader sig at krydse fingre for, at Cannes’ anerkendelse fortsætter – det vil vise sig på fredag, når shortlisten i Branded Content & Entertainment offentliggøres.
Cannes Lions 2015 – danske resultater
Løver
Product Design Lion (kat. uden guld, sølv og bronze)
- Kilo Design og Aiaiai med TMA-3 Modular Headphone System for Aiaiai
Sølv
- Promo & Activation: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
- Cyber: UncleGrey med Weber BBQ cultures for Weber-Stephen
- Design: Hello Monday med The DNA Project for j.viewz
Bronze
- Promo & Activation: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
- Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
- Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
- Cyber: UncleGrey med Weber BBQ cultures for Weber-Stephen
Shortlistede
- Media: Mediacom med The Modern Art of Coffee for Nescafé
- Media: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
- PR: Robert/Boisen og Essencius med The Valentine Experiment for Anthon Berg
- Promo & Activation: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
- Promo & Activation: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
- Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
- Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
- Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
- Cyber: UncleGrey med Weber BBQ Culture for Weber
- Cyber: UncleGrey med Weber BBQ Culture for Weber
- Cyber: UncleGrey med Weber BBQ Culture for Weber
- Design: UncleGrey med The Council Identity for Grey-netværket
- Design: UncleGrey med The Council Identity for Grey-netværket
- Design: Land Designlab med Hanger Card for the Osti 01 Cheese Planner for Osti
- Design: Hello Monday med The DNA Project for j.viewz
- Product Design: Kilo Design og Aiaiai med TMA-3 Modular Headphone System for Aiaiai
Lions Health 2015
Løver
Bronze
- Pharma: Ogilvy Denmark for Biogen med The Last Letter
Shortlistet
- Health & Wellness: Kompas Kommunikation og Fosbury for Panodil med The Panodil Safety At Home Initiative