Point til DSB, Movia og Metro for at holde tidsplanen: Vinderen af trafikselskabernes store udbud om ”reklamevirksomhed” skulle findes lige før sommerferien. Og det er sket nu.
11 bureauer/konsortier lagde billet ind, og følgende 3 blev inviteret til at indgive tilbud:
- &Co og Magnetix
- TBWA & BBDO, RelationshusetGekko og Omnicom Media Group
- Advance, Geelmuyden Kiese og Responsive
Og sidstnævnte konsortie er nu udpeget som vinder.
Kontrakten er netop trådt i kraft, og der er lagt op til rigeligt med arbejde til de tre vindende bureauer; reklamebureauet, PR-bureauet og dialog- og digitalbureauet.
Tidligere på året blev DOT – Din Offentlige Transport – lanceret som en paraply for DSB, Movia og Metro. DOT samler i Østdanmark al kundeservice, priser, billetter, kommunikation og markedsføring. Målet er at give brugerne én indgang, uanset bus, tog eller metro.
DOT lægger op til 15 reklame-aktiviteter årligt, og kontrakten løber i 3 år med option på 2×2 års forlængelse. Samlet værdi af kontrakten for hele perioden (7 år) er 30-40 mio. kr., oplyser DOT til Bureaubiz.
Opgaverne omfatter markedsføring og kommunikation inden for massekom, direct, dialog, digitale-, mobile- og sociale medier, intern kommunikation og kan også gælde PR, events, filmproduktion og CRM. Dertil kommer rådgivning og sparring om strategi-, produkt- og serviceudvikling.
Så langt, så godt – men hvad så med de eksisterende bureauer hos DSB, Metro og Movia?
Dét har DOT ikke et fælles-dækkende svar på, men henviser til de enkelte selskaber. Men det ligger fast, at rammeaftalen med konsortiet Advance, Geelmuyden Kiese og Responsive kan omfatte aktiviteter for ikke kun DOT, men også de enkelte selskaber.
“DOT har sit eget marketingbudget til fælleskampagner. Herudover kan de tre selskaber bruge bureauet til egne kampagner. Der er netop tale om en rammeaftale, der dækker begge forhold,” hedder det i et svar fra DOT til Bureaubiz.