Når verdensmesterskaberne i direct marketing afgøres i næste måned ved Echo Awards i Boston, er tre danske bureauer placeret i finalefeltet.
To af bureauerne – Mediabroker og OgilvyOne for hhv. Toyota Danmark og FK Distribution – har på forhånd fået at vide, at de får en 4. plads.
OgilvyOne har endnu et skud i bøssen – for deres kampagne for Forsvaret, Fra muskler til hjerne, er til gengæld sikker på at komme hjem med enten en guld, sølv eller bronze medalje.
Ogilvy havde indsendt en tredje kampagne: Det sidste brev for medicinalvirksomheden Biogen. Men selvom den vandt en bronzeløve i Cannes i juni i år, fandt den ikke nåde for direct-marketingdommerne.
Det tredje bureau er Director med en kampagne for Home – Hjem er hvor kunderne er – der har fået at vide, at de bliver blandt de tre bedste.
Danmark er en af de nationer, der normalt står for en stor del af hæderen i forhold til vores indbyggertal.
Sidste år var 9 danske kampagner blandt de 4 bedste. Året før var tallet 7, i 2012 var det 6 og i henholdsvis 2011 og 2010 var antallet af danske priser 9.
Tilbage i 2009 var der ligesom i år 4 danske kampagner i opløbet.
Ifølge Finn Overgaard, der er europæisk dommerformand for Echo Awards, er der to årsager til, at der er færre danske kampagner i front:
”Vi har i mange år ryddet dommerbordet ved Echo Awards i forhold til vores lands størrelse. I år er en halvering af tidligere tiders dominans. En af årsagerne er, at niveauet for, hvordan man præsenterer kampgnerne, er steget kraftigt og den anden er, at Post Danmark i år ikke har afholdt Direct Marketingprisen. Vinderne af direct marketingpriserne i de forskellige kategorier er tidligere gået direkte ind i opløbet om Echo Awards.”
Echo Awards uddeles under den internationale direct marketingkonference &Then, som foregår i Boston fra 4-6. oktober. Konferencen har i år både skiftet navn (den hed tidligere DMA) og har fået større fokus på digitalisering og ikke mindst datadriven marketing.
Følgende bureauer, kunder og kampagner er sikre på en Guld, Sølv eller Bronze Echo Award den 5. oktober:
- Director – Home – Hjem er hvor kunderne er
- OgilvyOne Worldwide – Forvaret – Fra muskler til hjerne
Disse får diplom på en 4. plads (ECHO Leader):
- Mediabroker – Toyota Denmark – Digitale DNA Profiler
- OgilvyOne Worldwide – FK Distribution – Reklameskraldeposen
Vil du med til Boston? Der er stadig plads. Kontakt Michael Bramsnæs fra TCC på mb@competence.dk. Læs mere på www.andthen2015.dk.