Har man bare fulgt lidt med i telemarkedet, så var der ikke langt til en undren over den historie, der tidligere i år foldede sig ud i mange medier med udgangspunkt i Politiken.
Selskabet blev beskyldt for skatteunddragelse via Luxembourg – problemet er bare, at 3 har investeret så meget igennem årene, at de har opbygget så store underskud, at de endnu ikke er nået til et punkt, hvor de skal betale skat. Der er helt efter de danske skatteregler.
Men den pointe ignorerede de fleste medier, indtil 3 noget forsinket op af dagen kom på banen.
Nu er man nået så langt som, at DR har bragt en beklagelse (se den her), mens Politiken endnu ikke har bøjet sig.
Kforum har talt med 3’s nye kommunikationschef, Rikke Juul Hansen, der konstaterer, at en måling fra Yougov viser, at selskabet en måned havde oplevet et kraftigt dyk i image og tabt 4 procentpoint i købsintention (se det her).
Hun beskriver også, at selvom der har vist sig ikke at være substans i sagen, og man nu har fået den første beklagelse, så hænger sagen ved. Det er f.eks. ikkemange dage siden, at selskabet blev nævnt i Jyllands-Posten i forbindelse med EU-Kommissionens nye offensiv mod aggressiv skatteplanlægning.
Så nytter det noget at kæmpe for berigtigelser?
“Denne sag vil helt sikkert hænge på os et godt stykke tid endnu, og der er givetvis en del af befolkningen, der har stemplet os som usympatiske og amoralske, og som ikke er interesserede i at høre eller forstå vores forklaring. Men netop derfor synes vi, det var vigtigt, at kilderne til hele miseren – DR og Politiken – selv kom på banen med en berigtigelse,” siger Rikke Juul Hansen og fortsætter:
“De opfattes trods alt stadig af mange som en troværdig kilde, og når de indrømmer, at de har begået en fejl, så vil det måske nok kunne rykke ved opfattelsen af os. Vi vurderer, at der er knap 2 mio. danskere, der har set, læst eller hørt DR’s beklagelse i fredags, som bl.a. blev bragt i TV-Avisen i X Factor pausen, så den er da nået et godt stykke omkring.”
Omkring imaget, så er der kun en ting at gøre – at kæmpe videre og gøre det, som selskabet hele tiden har gjort – nemlig at udfordre markedet og bringe innovative og lækre produkter og tiltag på bordet.
“Der var i øvrigt også en del, der tog 3 i forsvar med det samme, da sagen var på sit højeste – alt lige fra professorer, til direktører og chefredaktøren på Børsen. Det var glædeligt og i mine øjne også lidt atypisk for sager som disse. Efter DR’s beklagelser i fredags har vi igen fået en del positive tilkendegivelser med respekt for, at vi ikke bare har lagt os ned. Så man kan sige, at vores image i nogle kredse nok nærmest er styrket i kraft af sagen,” siger Rikke Juul Hansen.