Af Finn Graversen, journalist

Regnskaber fra CPH Cloud, Eventually, Advance, Bonzer og Webamp: Træerne vokser ikke ind i himlen for de digitale bureauer. De seneste regnskaber viser, at corona-krisen også kan ramme hårdt her.

Selvom de foreløbige tal for den økonomiske udvikling i branchen ikke har været så slemme som frygtet, så har de dog vist en negativ udvikling. Og de har også vist, at der kan være stor forskel fra bureau til bureau – alt afhængig af kunde-porteføljen.

Hidtil har tallene vist en væsentlig bedre udvikling blandt de digitale bureauer, mens eventbureauer hører til blandt de hårdest ramte. Det er således ikke nogen overraskelse, at Danmarks største eventbureau, Eventually, har måttet aflevere et regnskab med en ganske solid nedgang. På positiv-siden må være, at det trods alt er lykkedes at bevare en positiv bundlinje.

Det er næppe heller den store overraskelse, at man også finder hårdt ramte reklamebureauer – som f.eks Advance, der måtte se ca. 15 mio. kr. barberet fra bruttoavance – men dog lige akkurat lykkedes med at beholde et plus på bundlinjen.

Men regnskabet for det digitale bureau CPH Cloud viser, at coronaen hverken er rød eller blå, som Mette Frederiksen siger – eller i dette tilfælde kun forbeholdt andre bureautyper end de digitale.

Det seneste regnskabsår blev ganske enkelt et annus horribilis for bureauet.

“Der er ikke nogen enkeltstående forklaring. Vi er eksponeret i forhold til oplevelsesindustrien, og det har selvsagt gjort ondt. Men herudover arbejder vi også med en type digitale projekter, som i modsætning til e-commerce ikke blev flyttet op på prioriteringslisten, da kunderne skulle forholde sig til den store usikkerhed, som corona-krisen skabte. Derfor oplevede vi en stribe udsættelser,” siger adm. dir. Jørgen Juul.

Han har endnu ikke helt afblæst krisen, men ser dog positive tegn.

“Det er som om, kunderne er ved at vende tilbage til en normal-tilstand. Uagtet at coronaen stadig huserer, så er der en lyst til at handle igen, og vi oplever både nye kunder, nye projekter og genaktivering af gamle projekter,” siger Jørgen Juul.

Regnskabet fortæller også, at bureauet fik 308.885 kr. fra statens kompensationsordninger, og når man sammenholder det med, at bureauet har mistet ca. 2 mio. kr. på toppen og ca. 1,5 mio. kr. på bunden, så fortæller det noget om hvor mange penge, man skal have med hjemmefra, selvom det i offentligheden flyver rundt med milliarder i kompensationsordninger.

Jørgen Juul understreger dog, at man bestemt er glade for den kompensation, man har fået.

Digitale opture
Det kan forekomme lidt pudsigt, at det digitale bureau, Webamp, ifølge regnskabet også har fået kompensation – 127.632 kr. i lønkompensation – selvom bureauet rent faktisk kom ud af året med ganske godt regnskab med vækst på både top og bund.

Webamps direktør og ejer, Nicolai Vittrup konstaterer da også, at 2020 rent faktisk har været et udfordrende år.

“Men vi er en ’Generation Y-virksomhed,’ der er vant til at arbejde fra hvor som helst i verden takket være digitale værktøjer. Derfor har det været muligt at holde fast i vores høje kvalitetsniveau og stærke holdånd på trods af coronarestriktioner,” siger Nicolai Vittrup.

Når det gælder SEO-bureauet, Bonzer, så har der til gengæld været fuld fart på. Toplinjen er blevet tredoblet og bundlinjen 6-doblet. En af forklaringerne er en stærk vækst i antallet af kunder – fra 17 i 2018 til 73 i 2020 og forventet over 100 i år.

“Vi oplever, at virksomheder ofte er i tvivl om, hvordan de opnår digital synlighed. Derfor vælger mange per automatik at investere stort i annoncer på Facebook og Google. Det fører nok til kortvarig øget trafik og konverteringer, men kun så længe kampagnen og investeringen varer. Vi fokuserer i stedet på en stabil, organisk og langsigtet vækststrategi med investering i virksomhederne selv.” siger adm. dir. Ulrich Svarrer.

Bureauet har desuden åbnet i Sverige i årets løb og melder om en positiv udvikling også her.

Nøgletal for CPH Cloud

  • Bruttoavance 5,781 mio. Kr. -26 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 642.318 kr., -42,4 pct.
  • Lønandel 93,2 (71,1)
  • Resultat før skat -0,684 mio. kr. (+0,767 mio. året før)

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Eventually

  • Bruttoavance 16,744 mio. Kr. -19,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 761.099 kr., -1,5 pct.
  • Lønandel 69,6 (66,9)
  • Resultat før skat +1,116 mio. kr., -65,3 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Advance

  • Bruttoavance 49,681 mio. kr., -22,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 920.019 kr., -22,7 pct.
  • Lønandel 74 (61,3)
  • Resultat før skat 0,064 mio. kr., -99,4 pct.

Nøgletal for Bonzer

  • Bruttoavance 10,099 mio. kr., +206,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 504.973 kr., +22,6 pct.
  • Lønandel 75,9 (78,1)
  • Resultat før skat +0,585 mio. kr., +535,9 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Webamp

  • Bruttoavance 6,687 mio. kr., +30,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 607.882 kr., +6,9 pct.
  • Lønandel 60,6 (68,3)
  • Resultat før skat +1,398 mio. kr., +114,1 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club