30-årigt bureau: ”Vi drev væk fra vores passion”

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Et aarhusiansk bureau fulgte med opgaverne, der kom ind, og blev et allround bureau. I dag vælger man til og siger fra, og en ny bestyrelsesformand skal bistå bureauet med at vokse.

”Vi drev væk fra vores passion om at være supernørdede og om at være de bedste inden for vores felt.”

Sådan siger bureaudirektør Mark Dollerup Wegeberg om baggrunden for den tur-retur-rejse, han har været på med sit bureau, Cameleon Creatives, der netop har haft 30 års jubilæum.

Et jubilæum, der bl.a. blev markeret ved lokalemæssigt at få foden under eget bord og ved at få ønsket opfyldt om den helt rigtige bestyrelsesformand.

Blev langsomt til et fullservice bureau
Cameleon Creatives startede som et grafisk designbureau, men tiden gik, og man tog de opgaver ind, der bød sig til. Det betød mange forskelligartede kunder og opgaver, og et bureau, der efterhånden var et allround reklamebureau.

”Vi havde en forretning, der hutlede sig igennem. Hver gang vi fik en opgave, startede vi fra scratch. Vi kunne også se, at hvis vi skulle følge med konkurrenterne, skulle vi blive meget større, og det havde vi ikke lyst til,” siger Mark Dollerup Wegeberg, der stiftede bureauet tilbage i 1991, og aldrig har været ansat andre steder.

Tilbage til rødderne
Først i 2008 tog man beslutningen om at gå tilbage til udgangspunktet, nemlig at blive et specialiseret grafisk designbureau, og yderligere indsnævrede til at fokusere på emballage- og branddesign især inden for FMCG.

Om baggrunden for at fokusere på netop de områder, siger Helle Dollerup Lyngaa Wegeberg, der kom til bureauet i 2005 og som siden 2011 har dannet par med Mark Dollerup Wegeberg både arbejdsmæssigt og privat:

”Vi kunne se, at virksomhederne ikke var så gode til selv at lave kommunikationsdesign, som både ser godt ud og kan sælge varer. Senere hen fokuserede vi især på fødevaredesign, som virkelig sætter dig på en prøve i forhold til at lave flot og sælgende design, hvor man ikke har ret meget plads.”

Mindre one-stop shopping
Færre annoncører satser på one-stop shopping ifølge BureauTrends 2021, som Bureaubiz har udgivet sammen med MyResearch. Her siger 81 pct. af annoncørerne, at de samarbejder med forskellige bureauer, men koordinerer arbejdet selv.

Samme tendens kan Mark og Helle Wegeberg tydeligt mærke, og det giver god vind til bureauet, som har som mål at arbejde med de største danske fødevarebrands og private label-brands.

”Vi kan mærke, at kunderne mere og mere sammensætter en palette af specialiserede bureauer. Det gælder især inden for fødevarevirksomheder, og så overtager kunderne selv den koordinerende rolle, som reklamebureauet tidligere havde,” siger Helle Wegeberg.

En kode i Erhvervsstyrelsen skubbede yderligere på i forløbet:

”Vi har prøvet at blive valgt fra af en stor fødevarevirksomhed, hvor vi ellers havde et møde i kalenderen. Men den potentielle kunde aflyste mødet, da de opdagede, at vores branchekode var under reklamebureauer, og de i forvejen havde et samarbejde med et reklamebureau, hvor der stod i kontrakten, at de ikke måtte samarbejde med andre reklamebureauer. Den oplevelse var en medårsag til, at vi også i Erhvervsstyrelsen ændrede vores branchekode, fordi vi tit går ind og er underleverandører til reklamebureauer,” siger Helle Wegeberg.

En stor verden at træde ind i
Beslutningen om at gå helhjertet ind på et specialiseret fokus var ikke nem. Det betyder jo blandt andet, at man skal sige nej til kunder, der henvender sig med andre opgaver, og det kræver is i maven.

”Når du fokuserer på et lille område, er du i starten lidt bange for ikke at kunne leve af det, og man er faktisk også lidt nervøs for, om man på et tidspunkt begynder at kede sig,” fortæller Helle Wegeberg.

Men det modsatte skete:

”Det er en kæmpe verden, vi er trådt ind i, og vi fandt jo ud af, at vi kunne uddybe vores viden med at spotte trends, så det ikke kun er mavefornemmelser, vi arbejder efter. Derfor tog Helle en uddannelse i trendsociologi oven på sin grafisk designer-uddannelse og en halv arkitektuddannelse,” siger Mark Wegeberg.

Det har nu mundet ud i, at Helle Wegeberg holder foredrag om trends inden for emballagedesign, og at hun leverer artikler til Pej Gruppens FOOD MAG og Tid og Tendenser.

”Fødevarevirksomheder er meget interesserede i at vide, hvad der sker inden for emballagedesign, og vi er rigtig glade for at kunne levere den viden, og vi føler nu, at vi er så meget eksperter, at vi også begynder at holde webinarer og morgenmøder fra i år,” siger Mark Wegeberg. I øvrigt bliver bureauets kompetencer også brugt til at undervise i emballagedesign på Via University College, der ligger en spytklat fra bureauet.

“Vi føler ikke, vi mister kunder”
Cameleon Creatives har flere meget lange samarbejder, som er startet næsten helt tilbage fra bureauets start.

”Vi har haft Andy, som laver hair accessories, siden 95-96. Det er tredje generation, der har Andy nu, og vi startede, da det var anden generation i virksomheden. Ken Storkøkken har vi også haft siden starten af 90’erne. Lidl er en ny kunde, dem har vi ’kun’ arbejdet for siden 2017,” siger Mark Wegeberg.

Aldi og Salling Group har også været kunder i butikken, men følelsen er ikke, at man mister kunder, siger Helle Wegeberg:

”Vi har aldrig haft en fornemmelse af, at vi mister en kunde. Der kommer bare færre opgaver efterhånden, som vi har arbejdet os igennem deres emballager, og så ebber opgaverne ud.”

Men Mark Wegeberg er overbevist om, at mange af kunderne vender tilbage, når de igen har brug for nyt emballagedesign.

”Vi er rigtig glade for de andre designbureauer, for de holder os skarpe. Vi bliver selv dygtige af at have dygtige konkurrenter.”

Ny bestyrelsesformand skal hjælpe med at nå 10 mio. 
Apropos at holde sig skarpe, så tog Mark Wegeberg Agency Executive Leadership Programme, som er en uddannelse i strategisk bureauledelse, udviklet af Henrik Jensen, der er ph.d. i innovation af forretningsmodeller inden for medier og bureauer.

Det førte samtidig til en snak med Henrik Jensen, der netop er blevet ny bestyrelsesformand i Cameleon Creatives.

”Vi priser os lykkelige over, at vi kunne overtale ham, når vi ikke er større end vi er. Han skal være med på vores rejse til at blive ét af Danmarks førende emballagedesignbureauer. Vi skal være en smule større, men ikke meget. Vi vil gerne op på 10 medarbejdere og 10 mio. i bruttoavance, og det skal Henrik Jensen hjælpe os med,” siger Mark Wegeberg.

Fod under eget bord
Udover at Cameleon netop har haft 30 års jubilæum, har fået en ny bestyrelsesmand, er man også for første gang flyttet i ejede lokaler i stedet for lejede. Tanken var, at nu var det på tide at få foden under eget bord og få et blivende sted efter 30 år. Men med de mål, Mark og Helle Wegeberg har sat sig, er spørgsmålet om den adresse med kun omkring 100 m2, holder ret længe.

Fakta om Cameleon Creatives A/S

Stiftet i 1991.

Har adresse på Carl Blochs gade i Aarhus i det gamle Æggepakkeri

7 ansatte

40 aktive kunder/brands, bl.a., Lidl, Nordex Food & Taverna, Cervera, Østjysk Vinforsyning, Good Food Group, Jakobsens, Danpo & De Danske Familiegårde, Earth Control, Schur Consumer Products & DropStop, Andy Produktion og Ken Storkøkken.

Bruttofortjeneste 3,5 mio. kr.