Af Peter Engholm 25@mail.dk

Cartiers 165 års historie fortælles i en film, der tog 2 år, 3 leoparder og et 84-personers orkester at lave. Se den her.

Cartier har ikke lavet, men skabt, en film, der er en allegori over brandets historie. Den slags kan gøres på utallige måder – Cartier har valgt den ekstravagante.

L’Odyssée de Cartier (du kan se den her) følger en panter – som i et stort kattedyr, i dette tilfælde en leopard – på sin rejse fra Paris til St. Petersborg, den kinesiske mur, Taj Mahal og andre hotspots – og tilbage igen.

Filmen har taget to år at producere og kostet små 30 mio. kr. Instruktøren, Bruno Aveillan, ville have en ægte kat i hovedrollen – eller rettere i hovedrollerne, for opgaven krævede hele tre unge leoparder (Cali, Tiga og Damon, hvis det endelig skal være). Han var bekymret for virkningen, hvis alle skabninger i filmen var computerskabte:

“Det ville komme til at ligne en trailer til et computerspil, og det var ikke, hvad jeg sigtede mod. Jeg ville have noget, der bevægede folk følelsesmæssigt, og til dét formål var det nødvendigt med en ægte panter,” siger Bruno Aveillan til AdAge.

Filmholdet krydsede fingre for, hvordan leoparderne havde det med at skulle løbe i sne – for første gang i deres liv. De var heldigvis vilde med dem.

Han suppleres af Emmanuel Perrin, chefen for Cartier North America:

“Ideen om skabe en film af episke dimensioner er kædet tæt sammen med den detaljeringsgrad, vi lægger i hvert Cartier-smykke.”

Godt så – og læg så dertil musik komponeret til lejligheden og fremført af et orkester på 84 personer. Og smæk så hele molevitten, indspillet i fire forskellige lande, på både ABC, NBC og CBS – og lad retten simre i 3½ minut. Velbekomme.

Kommentarer

  1. …enig, men vi må nok vænne os til det. Det er rendyrket (næsten for tyk) BRIK-reklamne – der mangler kun B’et.

  2. @søren: kan du uddybe det? Jeg fatter simpelthen ikke hvad det er du skriver?

    @parup: hvor er det den bliver kedelig. Som du selv skriver er den flot og pæn.

    Lækre skud, eminent lydside…hvornår har det været kedeligt?

  3. Jeg skrev ikke at den blev kedelig – jeg kedede mig bare. Det er SÅ forventet, SÅ ligegyldigt og SÅ dyrt. Aldrig er så mange penge blev ofret på så meget smuk ligegyldighed. Det kan godt kede een.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club