30 nye medarbejdere i &Co-familien på godt et år

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Tre nye selskaber er oprettet i NoA, som &Co er en del af, og der er ansat omkring 30 nye medarbejdere – mestendels folk fra øverste hylde.

I forrige uge sagde Peter Strange Echwald farvel til et job som kreativ direktør hos Bates Y&R og goddag til et job som Senior Art Director hos &Co.

Ikke et jobskifte, der følger normale hierarkiske betragtninger – men et jobskifte, der netop matcher de ambitioner, som ikke bare &Co arbejder efter, men hele NoA-familien – The North Alliance, som &Co er en del af.

Og Peter Strange Echwald er langt fra den eneste nytilkomne. Faktisk har man i NoA taget imod omkring 30 nye medarbejdere i de seneste 14 måneder.

“Og der er lige som Peter Strange Echwald i de fleste tilfælde tale om senior-kræfter. NoA er bygget på en filosofi om fokus på stor faglighed og på, at vi gerne vil udfordre den traditionelle måde at tænke både reklame, design og digital omstilling på,” siger Mikael Jørgensen og fortsætter:

”Det afspejler sig selvfølgelig i vores rekruttering. Vi vil være de bedste indenfor vores områder, og heldigvis har det også vist sig, at vi er i stand til at hente folk fra den øverste hylde.”

Flere nye bureauer

Han repræsenterer selv &Co, men de mange nye medarbejdere knytter sig langt fra kun til &Co.

Herudover består NoA af designbureauet Bold Copenhagen og det digitale bureau, Great Works. Sidstnævnte hentede for et par måneder siden f.eks. den tidligere Tidal- og Wimp-direktør, Morten Remmer. Tilsvarende annoncerede &Co ansættelsen af Morten Saxnæs som social media ekspert.

Men man har også fornylig udvidet gruppen af bureauer i Danmark, med det marketing og analytisk funderede konsulent-bureau, Clay, hvor man har hentet de to tidligere Marketing Clinic folk, Morten Kjær og Morten Vaabengaard.


Cheferne i de fire NoA bureauer. Fra venstre er det Morten Kjær fra Clay, der er det nyeste skud på stammen, Christian Reinhard fra Bold, Christian Steen
Jensen fra Great Works og Mikael Jørgensen fra &Co.

Great Works har Christian Steen Jensen som CEO, mens Bold har Christian Reinhard som CEO. Sidstnævnte er i øvrigt kommet til inden for de seneste 4 måneder, og begge bureauer er åbnet og bemandet inden for de seneste 14 måneder.

Med de omkring 30 nye medarbejdere rummer lokalerne i Bredgade nu ca. 70 medarbejdere – og det er ikke blot en investering. De mange nye folk er udtryk for en tilsvarende stigende aktivitet.

Silolignende struktur – med formålet at nedbryde siloer

Kigger man på de tre brands, så er der ikke noget der ligner en sammenhængende gruppe – men selvom det ligner en silo-struktur, så betoner de tre CEOs, faktisk, at grundideen netop handler om at hjælpe kunderne med at nedbryde siloer.

”Det er et spørgsmål om at få strukturen på plads, og her handler det om bl.a. at NoA har omkring 100 partnere – 13 i Danmark – som er ligestillede, og som bliver målt på fællesskabet. Vi har f.eks. fjernet kravet om intern fakturering,” siger Mikael Jørgensen og fortsætter:

”Med strukturen på plads er det op til os at få medarbejderne til at udleve en kultur, der bygger på nysgerrighed, ordentlighed og evnen og villigheden til at sætte fællesskabet højest samt trække på hinandens kompetencer.”

Men selve bureaustrukturen med rimeligt selvstændige brands handler også om både at sikre, at hver enkelt bureau kan arbejde med egne kunder og projekter – samt at kunne tiltrække de bedste.

”Da jeg fik en henvendelse fra NoA var et af mine første spørgsmål, om der var tale om en digital afdeling i &Co – for hvis det havde været tilfældet, så havde jeg ikke været interesseret. Den model tror jeg ikke på,” siger Christian Steen Jensen, mens Christian Reinhard tilføjer:

”Bureauerne supplerer hinanden naturligt i forhold til værdikæden. Det er så vores ansvar at få det til at virke i forhold til kunderne, og det handler ganske banalt om at vi taler sammen.”

Mange nyheder i NoA

Det er langt fra kun i Danmark, at der er sket en del. NoA har købt det svensk-amerikanske digitale bureau, Nansen, Bold er etableret i Oslo, PR og Content bureauet Round & Round er kommet til, og der er åbnet bureau i Singapore.

”Selv om der er sket store forandringer i markedspladsen, så er evnen til at fortælle en god historie, der er relevant og opmærksomheds-skabende fortsat helt central. Det er dog en udfordring, der skal løftes i lyset af en stærkt forøget kompleksitet hos både kunderne og os selv,” siger Mikael Jørgensen og fortsætter:

”Kompleksiteten indebærer f.eks., at &Co i dag er et bureau med mange andre kompetencer end for bare tre år siden samtidig med, at NoA-familien også udvikler sig. Skal vi kunne sætte alle disse kompetencer i spil, så de hjælper kunderne, så skal vi have en sammenhængende familie sideløbende med at vi kan tiltrække de bedste hoveder.”