3000 spottere skal få lille iværksættervirksomhed op at flyve

Peter Engholm
25@mail.dk

Holdet i marken er stort, mens det danske kontor – inkl. økonomien – er lille. Det skal flere globale brands og lokale kontorer ændre på.

Op mod 3.000 spottere går rundt med mobilen og fotodokumenterer annoncørerens kampagner og displays i butikkerne.

Det lyder som en stor forretning, men er det ikke – endnu. For det store korps af freelancere styres af en lille håndfuld faste medarbejdere i analysevirksomheden YourGlobalEye på Nørrebro i København. 

Kontrasten er også stor, når man ser på kunderne - Carlsberg, Arla, Lego, Toms, 7-Eleven, Co-Ro og Telia Sonera – og økonomien: En omsætning sidste år på godt 540.000 kr. og et underskud på 504.000 kr.

Men troen på konceptet og vækstmulighederne fejler intet hos YourGlobalEyve, som iværksætteren Jørgen Thorball fik ideen til for fire år siden – og som han fik investorer med på.

General manager Johan Burkal forklarer:

”Der er tit stor forskel mellem det, som brandet og detailkæden aftaler, og dét, der bliver eksekveret ude i butikken. Det gælder også brands med egne butikker – her skulle man tro, at kløften mellem konceptet og eksekveringen var mindre, men det er langt fra altid tilfældet. Her er vores fotodokumentation og analyse ret håndgribelig.”

Johan Burkal kom til den lille analysevirksomhed for halvandet år siden, da systemet var ved at blive  udviklet – webplatform til at uploade billeder og rekruttering af spottere – og hans opgave har været – og er fortsat – at finde de rigtige kunder, samt at vokse. 

I følge regnskabet er forventningen til 2013 at vende underskuddet på en halv million til et overskud på godt 50.000 kr. 

”Vi begyndte i Norden, men den fotodokumenterede markedsanalyse har også sin store relevans ude på eksportmarkederne, hvor salgsstyrken ikke er til en egentlig inspektion, og hvor country manageren får vist kongeruten, når vedkommende er ude i butikkerne,” siger Johan Burkal.

Han har derfor kig på lokale hubs, der skal rekruttere og håndtere lokale spottere. Indtil videre er alle aktioner, hvad enten det er fotos af butikshylderne i Bagsværd eller Bahrain, blevet styret fra Nørrebro.

Sidste år blev i regnskabet kaldt for en opstarts- og udviklingsperiode. Denne udvikling fortsætter, men hvis investorer skal hente penge hjem på YourGlobalEye, så skal der mere end 50.000 kr. i overskud hjem.

”Dokumentation og analyse af annoncørnes aftalte kampagner og udstillinger ude i detailledet kunne i princippet godt være en del af et større analyseinstitut eller en mediabureaukæde, men det tænker vi ikke på. Vi fokuserer fortsat på at udvikle vores egen forretning,” siger Johan Burkal.