Et præcist billede på den stigende interesse for Advertising Effectiveness Award (AEA): Dette års shortliste er længere end sidste års samlede antal indsendte cases.
Sidste år dystede 28 cases om at være blandt de mest effektive reklameindsatser herhjemme. Begejstringen var derfor stor hos arrangøren DRRB i samarbejde med Dansk Annoncørforening, da hele 49 cases blev sendt ind til AEA 2012.
Og niveauet er tilsyneladende højt, for juryen – anført af Mogens Jønck, tidl. kommerciel direktør i DSB – har sorteret mindre end halvdelen fra, med en lang shortliste tilfølge: 29 cases i alt.
”Vi er dybt imponerede over det store arbejde, bureauerne har lagt i arbejdet med at skrive en case. Alle deltagere skal have en kæmpe tak og anderkendelse for at bruge tid og energi på at bevise, at markedsføring virker. Det er, når kreativitet, strategi og forretningsforståelse kombineres, at de bedste resultater bliver skabt, og det er de mange cases på shortlisten et levende bevis på. Niveauet er virkelig højt i år, og juryen har været på en vanskelig opgave – en opgave, der ikke bliver nemmere, når vinderne skal findes”, siger Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i DRRB.
De mange cases er fordelt på mange bureauer – 31 i alt, anført af en mediabureau-trio: OMD, Carat og Mediacom med hhv. 7, 4 og 4 nomineringer.
Blandt annoncørerne er McDonald’s og Danske Spil ene om at have flere cases med på shortlisten.
Vinderne kåres den 28. november 2012.
Advertising Effectiveness Award 2012 – shorliste fordelt på bureauer
- 7 OMD
- 4 Carat
- 4 Mediacom
- 3 Envision
- 3 IUM
- 3 Vizeum
- 2 Bates Y&R
- 2 DDB
- 2 Halbye Kaag JWT
- 2 MEC
- 2 PHD
- 2 Subsero
- 2 Sunrise
- 1 Adromi
- 1 Adtomic
- 1 Advance
- 1 BBDO
- 1 Clan B
- 1 Electric/Rainmaker
- 1 Fireball
- 1 Hjaltelin Stahl & Co
- 1 Integral
- 1 Maxus
- 1 Metaphor
- 1 Mindshare
- 1 MontDor & Soundvenue Studios
- 1 Synergi
- 1 Rosenstand & Kyllebæk
- 1 Umwelt
- 1 UncleGrey
- 1 Wibroe, Duckert & Partners
AEA SHORTLISTEN 2012
FIH Erhvervsbank
- FIH Erhvervsbank – stabil højrente, stabil bank
- OMD / Hjaltelin, Stahl & Co / electric//rainmaker
Ministeriet for Børn og Undervisning
- DET er BEDST når ALLE er her
- envision / Carat
Waoo!
- FREMTIDEN FÅS NU! – Hvordan Waoo! slog de store konkurrenter
- envision / Carat
GE Money Bank
- Ny attraktiv målgruppe fik øje på gennemsigtig bank
- Integral / Vizeum
Dansk Supermarked
- Levevis er til for dig
- envision/MEC Gruppen
McDonald’s Danmark
- McDonald’s Social Strategi
- OMD
Royal Unibrew
- Max the Music – da Pepsi Max slog ærkerivalen af tronen
- Mindshare
F24
- F24 – Automaterne der gjorde en forskel
- Sunrise Reklamebureau / OMD
Alka
- Alka – En enkel forvandling
- Fireball / OMD
Telenor
- Dobbelt Deal blev Win Win
- Bates Y&R / OMD
Danske Spil
- Kunsten at twiste en juletradition
- Bates Y&R / Carat
Region Hovedstaden
- En akuttelefon, tak!
- OMD / Adtomic
Danske Licens Spil
- Tårnhøje Odds
- Vizeum / BBDO
Boxer
- Sådan vandt Boxer antennefolkets hjerter – og det halve kongerige
- Sunrise Reklamebureau / Maxus
KIA Import Danmark
- KIA – Fornuft der forfører
- UncleGrey
Ikano Bank
- IKANO BANK – Hvad drømmer du om?
- Rosenstand & Kyllebæk / PHD
McDonald’s Danmark
- Coin Hunting med McDonald’s
- DDB / OMD
SteelSeries
- 30 Days of Awesome
- Adromi
Lego Gruppen
- Create your world of Lego friends
- Advance / Carat
YouSee
- YouSee – Mere ud af skærmen – mindre signalforvirring
- Halbye Kaag JWT / MediaCom
TDC Privat
- TDC Privat
- MediaCom / Subsero
Volkswagen Personbiler
- En lille bil fyldt med store ideer
- MediaCom / DDB / Subsero
Bayer
- Bayvantic.vet
- MediaCom / MediaCom Beyond Advertising / Synergi
PFA
- PFA Casen – Pension er kedeligt
- Umwelt / IUM
Kræftens Bekæmpelse / TrygFondens Solkampagne
- Sluk for Solariet
- Halbye Kaag JWT / Vizeum
Stimorol
- Mega mystik gav mega resultater
- IUM / MontDor & Soundvenue Studios
KiMs
- Kald Det Jørgen
- Wibroe, Duckert & Partners / PHD
Onfone
- 100% gennemsigtighed gav over 250.000 kunder. Alt inkluderet punktum
- IUM / Clan B
Henkel Schwarzkopf
- Got2b in Paradise
- MEC / Metaphor