31 bureauer nomineret til årets mest effektive reklame

Peter Engholm
25@mail.dk

Et mediabureau fører an på listen over de 31 bureauer, der er på shortlisten til Advertising Effectiveness Award. Se alle de nominerede her.

Et præcist billede på den stigende interesse for Advertising Effectiveness Award (AEA): Dette års shortliste er længere end sidste års samlede antal indsendte cases.

Sidste år dystede 28 cases om at være blandt de mest effektive reklameindsatser herhjemme. Begejstringen var derfor stor hos arrangøren DRRB i samarbejde med Dansk Annoncørforening, da hele 49 cases blev sendt ind til AEA 2012.

Og niveauet er tilsyneladende højt, for juryen – anført af Mogens Jønck, tidl. kommerciel direktør i DSB – har sorteret mindre end halvdelen fra, med en lang shortliste tilfølge: 29 cases i alt.

”Vi er dybt imponerede over det store arbejde, bureauerne har lagt i arbejdet med at skrive en case. Alle deltagere skal have en kæmpe tak og anderkendelse for at bruge tid og energi på at bevise, at markedsføring virker. Det er, når kreativitet, strategi og forretningsforståelse kombineres, at de bedste resultater bliver skabt, og det er de mange cases på shortlisten et levende bevis på. Niveauet er virkelig højt i år, og juryen har været på en vanskelig opgave – en opgave, der ikke bliver nemmere, når vinderne skal findes”, siger Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i DRRB.

De mange cases er fordelt på mange bureauer – 31 i alt, anført af en mediabureau-trio: OMD, Carat og Mediacom med hhv. 7, 4 og 4 nomineringer.

Blandt annoncørerne er McDonald’s og Danske Spil ene om at have flere cases med på shortlisten.

Vinderne kåres den 28. november 2012.

 Advertising Effectiveness Award 2012 – shorliste fordelt på bureauer 

  • 7 OMD
  • 4  Carat
  • 4  Mediacom
  • 3  Envision
  • 3  IUM
  • 3  Vizeum
  • 2  Bates Y&R
  • 2  DDB
  • 2  Halbye Kaag JWT
  • 2  MEC
  • 2 PHD
  • 2  Subsero
  • 2  Sunrise
  • 1  Adromi
  • 1  Adtomic
  • 1  Advance
  • 1  BBDO
  • 1  Clan B
  • 1  Electric/Rainmaker
  • 1  Fireball
  • 1  Hjaltelin Stahl & Co
  • 1  Integral
  • 1  Maxus
  • 1  Metaphor
  • 1  Mindshare
  • 1  MontDor & Soundvenue Studios
  • 1  Synergi
  • 1  Rosenstand & Kyllebæk
  • 1  Umwelt
  • 1  UncleGrey
  • 1  Wibroe, Duckert & Partners

AEA SHORTLISTEN 2012

FIH Erhvervsbank                       

  • FIH Erhvervsbank – stabil højrente, stabil bank                     
  • OMD / Hjaltelin, Stahl & Co / electric//rainmaker

Ministeriet for Børn og Undervisning   

  • DET er BEDST når ALLE er her                            
  • envision / Carat

Waoo!

  • FREMTIDEN FÅS NU! – Hvordan Waoo! slog de store konkurrenter           
  • envision / Carat

GE Money Bank                          

  • Ny attraktiv målgruppe fik øje på gennemsigtig bank         
  • Integral / Vizeum

Dansk Supermarked                

  • Levevis er til for dig                  
  • envision/MEC Gruppen

McDonald’s Danmark               

  • McDonald’s Social Strategi    
  • OMD

Royal Unibrew                            

  • Max the Music – da Pepsi Max slog ærkerivalen af tronen                            
  • Mindshare

F24                     

  • F24  – Automaterne der gjorde en forskel   
  • Sunrise Reklamebureau / OMD

Alka                   

  • Alka – En enkel forvandling   
  • Fireball / OMD

Telenor            

  • Dobbelt Deal blev Win Win   
  • Bates Y&R / OMD

Danske Spil      

  • Kunsten at twiste en juletradition                  
  • Bates Y&R / Carat

Region Hovedstaden                

  • En akuttelefon, tak!                 
  • OMD / Adtomic

 Danske Licens Spil                      

  • Tårnhøje Odds                           
  • Vizeum / BBDO

Boxer          

  • Sådan vandt Boxer antennefolkets hjerter – og det halve kongerige       
  • Sunrise Reklamebureau / Maxus

KIA Import Danmark                 

  • KIA – Fornuft der forfører     
  • UncleGrey

Ikano Bank       

  • IKANO BANK – Hvad drømmer du om?        
  • Rosenstand & Kyllebæk / PHD

McDonald’s Danmark               

  • Coin Hunting med McDonald’s                         
  • DDB / OMD

SteelSeries     

  • 30 Days of Awesome               
  • Adromi

Lego Gruppen                             

  • Create your world of Lego friends                  
  • Advance / Carat

YouSee             

  • YouSee – Mere ud af skærmen – mindre signalforvirring  
  • Halbye Kaag JWT / MediaCom

TDC Privat        

  • TDC Privat       
  • MediaCom / Subsero

Volkswagen Personbiler         

  • En lille bil fyldt med store ideer                        
  • MediaCom / DDB / Subsero

Bayer                

  • Bayvantic.vet 
  • MediaCom / MediaCom Beyond Advertising / Synergi

PFA                    

  • PFA Casen – Pension er kedeligt                     
  • Umwelt / IUM

Kræftens Bekæmpelse / TrygFondens Solkampagne           

  • Sluk for Solariet                         
  • Halbye Kaag JWT / Vizeum

Stimorol           

  • Mega mystik gav mega resultater                   
  • IUM / MontDor & Soundvenue Studios

KiMs                  

  • Kald Det Jørgen                         
  • Wibroe, Duckert & Partners / PHD

Onfone            

  • 100% gennemsigtighed gav over 250.000 kunder. Alt inkluderet punktum                          
  • IUM / Clan B

Henkel Schwarzkopf                 

  • Got2b in Paradise                     
  • MEC / Metaphor