34 års bureau-samarbejde slutter – med bittert udfald

Peter Engholm
25@mail.dk

Jysk siger farvel til RMB/Reklamebutikken og goddag til et andet bureau. Samarbejdet med milliarder af tilbudsaviser og klassiske tv-reklamer slutter med et svirp fra bureaudirektøren.

”Go daw, jeg hedder Lars Larsen – Jeg har et godt tilbud” – sætningen har RMB/Reklamebutikken været med til at gøre landskendt, al den stund at bureauet har været med fra begyndelsen.

Jysk blevet stiftet for 34 år siden, og RMB/Reklamebutikken var bureauet, som ikke blot stod bag de klassiske tv-reklamer med Dyne-Larsen og producerede milliarder af tilbudsaviser, først herhjemme, siden til flertallet af de 34 lande, som Jysk nu er repræsenteret i – det blev også til udgivelsen af Lars Larsens selvbiografi, der blev husstandsomdelt i 2,4 mio. eksemplarer i Danmark.

Ovennævnte er skrevet i datid, fordi det lange samarbejde – blandt de ældste bureausamarbejder herhjemme – står foran at stoppe. Skilsmissen mellem Jysk og RMB/Reklamebutikken er fastsat til 1. januar 2014.

Men det stopper ikke uden bitterhed – dog ikke mod Jysk men mod konkurrenterne.

Indledningsvis kommer de ofte hørte venlige ord fra det afgående bureau:

”Vi har haft 37 gode år i branchen – uden røde tal. Og vi har haft et dejligt samarbejde med Jysk – i de første mange år direkte med Lars Larsen og de seneste år med de skiftende direktører og marketingchefer. Jeg er selvfølgelig ked af, at samarbejdet er forbi, men personligt har jeg haft det både sjovt og indbringende i de mange år,” siger Hans-E. Møller-Hansen, der stiftede RMB/Reklame & Marketing Butikken tilbage i 1976 og siden har ledet bureauet.

Nu bliver det DXP, der er ejet af Zupa Recommended, som fortsætter samarbejdet – og et kærkomment og solidt plaster på såret, da bureauet er ved at afvikle Bilka som kunde.

Reklamebutikkens opgaver har omfattet omkring halvdelen af de tilbudsaviser Jysk udsender i Europa, mens andre og skiftende bureauer har produceret de øvrige. I øjeblikket står Envision for en del, mens det kreative bureau er 727. Men som det understreges fra Jysk – leveandørerne bliver løbende udfordret.

”Vi har den seneste halve snes år været i en tilbagevendende licitation, hvor kollegaer fra landets største bureauer også har budt ind. Hidtil har vi kunnet leve op til den stadig stigende konkurrence på prisen, men i år magtede vi ikke længere at matche de store danske bureauer, hvor medarbejdere i Fjernøsten aflønnes med ”en skål ris” – endda i nogle tilfælde med Danida-støtte,” siger Hans-E. Møller Hansen i en pressemeddelelse.

Og han uddyber:

”Jeg er ked af og træt af, at jeg nu må sige farvel til endnu en gruppe meget dygtige medarbejdere – bl.a. på grund af Danida-støttet outsourcing af danske arbejdspladser. For fire år siden røg der 6 medarbejdere fra vores Jysk-team – og nu ryger de sidste 6. Ikke i konkurrence med andre danske arbejdspladser. Det er træls. Det er jo mine medarbejderes skattekroner, der er med til at gøre dem arbejdsløse.”

Hvad der så skal ske med resten af bureauet, er ikke afgjort endnu.

“Vi har en række rigtigt dejlige kunder – slet ikke i Jysk-størrelse, men absolut interessante at arbejde med – og dem lader vi selvfølgelig ikke i stikken,” siger Hans-E. Møller-Hansen.