Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Fordi man anvender mange kanaler bliver det ikke moderne. DDBs globale chef optrådte i dag for danske topchefer på VL-døgnet.

DDBs globale chef, Chuck Brymer, var ifølge egne ord sat på en umulig opgave i dag, da han optrådte for mange hundrede danske topchefer på VL-Døgnet.

Han var sat til at fortælle forsamlingen, hvordan virksomheder når forbrugerne i 2020.

“Det er sjovt at tale om, og derfor gør vi det. Men realiteten er, at med det tempo, der er på udviklingen, bliver det ret hypotetisk. Jeg tør dårligt nok udtale mig om, hvordan det ser ud om tre år,” siger Chuck Brymer til Bureaubiz.

Hvad han synes, han kan tale om, er nogle fundamentale forandringer i vores adfærd, som kommer til at præge årene femover – forandringer, som nærmest er en revolution på niveau med, hvad der skete i 60’erne blandt hippier og ungdomsoprørere.

“Det er meget drevet af teknologien – men på et tidspunkt kommer vi til at stoppe med at tale om digitalisering. Det giver ingen mening at tale om on-line eller off-line, og de unge tænker ikke i digitalt eller ikke digitalt,” siger Chuck Brymer og fortsætter:

“De centrale forandringer er af adfærdsmæssig karakter. Fremtidens forbruger interagerer, hun vil involveres, engageres, underholdes – og have indflydelse. Hun tager selv kontrollen, og autoriteter får det svært. Hvis man skal lyttes til, så skal man involvere forbrugerne.”

Det er på det grundlag, han gør op med noget, som ellers betragtes som moderne: 360 grader kommunikation, hvor man kommunikere sit budskab ud i alle kanaler.

“For 20 år siden havde reklamen sit højdepunkt. Vi havde adgang til et enormt udvalg af kanaler, som vi kunne sende kommunikation ud i. Men i dag er det en gammeldags tænkemåde. Dels er det en enormt dyr metode, og de færreste brands har midlerne til at gøre det, og dels bygger tankesættet på en traditionel model, hvor man bombarderer forbrugeren med et budskab. Men reklamen har slet ikke den samme autoritet mere,” siger Chuck Brymer.

Den gode nyhed for bureauverdenen er, at han ikke mener, det ændrer fundamentalt på et bureau: Stærke ideer er fortsat, hvad der skal til for at nå forbrugerne. Det er måske en anden type ideer – men det ændrer ikke på, at et bureaus kernekompetence er talentfulde og dygtige mennesker, der kan udvikle og løfte kreative ideer.

Og disse mennesker er ikke nødvendigvis nogen andre end dem, der har gjort det i årevis – som f.eks. plannere og kreative.

“I dag kan de meget mere, end de kunne for fem år siden, men på nuværende tidspunkt supplerer vi for det meste med nogle digitale kompetencer. På et tidspunkt tror jeg dog behovet for det stopper. Så vil vi se nogle talentfulde mennesker, som kan udvikle ideer helt uden skelen til digitalt eller ikke digitalt,” siger Chuck Brymer.

Hans bud på den fremtidige ide-udvikling handler om social creativity – ideer man vil deltage i – og 6 degree – filosofien om, at vi alle er forbundet på en eller anden måde ude i sjette led.

“Vi har talt om word-of-mouth som den mest effektive markedsføring. Det nye er, at word-of-mouth nu kan bringes ud i stor skala. Kan du skabe ideer, der engagerer forbrugerne, så de gider beskæftige sig med dem, så opnår du noget, der er langt mere effektivt end en traditionel 360 grader kommunikation,” siger Chuck Brymer.

Kommentarer

  1. 360 degree communication died a while ago, the new must be 365 days of communication. Lets create something more interesting than an ad, lets try to involve the audience and educate or entertain them.

    I ythink the biggest challenge is in the hands of the media agencies; after all everything between the brand and its audience is media … and how do they put that in an excel sheet?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club