Når juryen uddeler 61 priser – blandt 654 indsendte værker – kan det virke uoverskueligt. Den positive effekt er, at mange bliver glade.
Og i 2016-udgaven var goderne yderligere fordelt, da Creative Circle Award blev afholdt fredag aften i Vega i København. Hele 37 bureauer blev erkendt med en eller flere statuetter og en tur på scenen – mod 29 sidste år.
Flere end blot de vindende bureauer blev fremhævet af Creative Circles formand, Dorte Nielsen:
“Vi hylder alle jer, der til hverdag lægger al jeres energi i at tænke nyt, skabe originale og banebrydende idéer. At købe en ny og anderledes idé, at turde gå imod strømmen og bryde med markedets konventioner kræver mod og vision. Derfor skal vi også hylde alle jer, der har købt de vindende idéer.”
Tre bureauer stak lidt fra flokken; ved at vinde flerdobbelt guld:
Robert/Boisen gjorde det igen med Do it for Mom – og med 3 guld. UncleGrey og Weber BBQ Cultures høstede 2 guld, det samme gjorde Saatchi og Alternativet.
Se også hele vinderlisten og bureaulisten længere nede.
https://www.youtube.com/watch?v=_EZIMN104VI
I Advertising var der tillige guld til både det store erfarne bureau og det nyslåede team; Brandhouse strøg til tops med en Interflora-film. Det er dælme stamina, for bureauet og kunden har lis’som prøvet den tur før.
De dengang studerende Jacob Nørremark & Stefan Arnoldus investerede i chauffør-uniformer, lejede en stor BMW og tilbød i forbindelse med Cannes Lions internationale bureau-profiler en gratis tur, Nice-Cannes, mod at måtte vise deres portfolio på turen. Det gav jobsamtaler i bl.a. London, job hos Colenso BBDO i New Zealand … og guld i Selfpromotional-kategorien i CCA.
Creative Circle havde – i erkendelse af at ca. 60 priser på en aften ikke giver tid til fordybelse – afholdt fagdagen Creative Works ugen forinden. Ved dén lejlighed gav Kontrapunkt-partner, Bo Linnemann, ris til flere logoer.
Han fik et par kradse hvad-med-jer-selv? retur i kommentarsporet på Bureaubiz – men CCA-juryen var betydeligt mere imødekommende: 4 statuetter til Kontrapunkt i kategorierne Rebrand Identity, Type Design, Poster design og Packaging / Food.
Kontrapunkt fik dog ikke guld i Design, det gjorde til gengæld Kilo Design og Aiaiai for den pænt elegante måde at indpakke og servere et par hovedtelefoner.
I Digital var det en behagelig vej op til podiet for Podio-arbejdet fra Spring/Summer. Markedsføringen af planlægningsværktøjet for bl.a. bureauer, Beagle, udløste hele to sølv-statuetter til bureauet. Også indsatsen for B&O Play udløste 2 x sølv.
Kun sølv til Martin Werner
I Craft er det næsten en nyhed, hvis instruktøren Martin Werner ikke vinder. Han vandt da også – sølv for Odd Love fra Interflora – men guldet gik til Storyrooms Tore Frandsen for Sennheiser-filmen The Oracle.
I Direct var der fokus på idé og inspirerende nytænkning, og dén leverede unge kreative bureauer (med rutinerede kræfter) som The Orbit Agency, Another og Beginr samt mere kendte reklamebureauer som McCann og J. Walter Thompson.
I alt 550 branchefolk deltog i selve awardshowet og hyldede vinderne på scenen, hvor Christine Feldthaus styrede slaget som vært.
Årets mest vindende bureau
- ADVERTISING / Robert/Boisen & Like-minded
- DIGITAL / UncleGrey
- DESIGN / Kontrapunkt
- DIRECT / Robert/Boisen & Like-minded
Årets mest vindende kunde
- ADVERTISING / Spies Travels
- DIGITAL / Spies Travels
- DESIGN / Arcus Danmark
- DIRECT / Spies Travels
Creative Circle Award 2016 – Bureauliste
Antal guld, sølv, bronze – bureau
3 1 2 Robert/Boisen & Like-minded
2 2 0 Saatchi & Saatchi
2 1 0 UncleGrey
1 1 2 Brandhouse
1 0 0 Stefan Arnoldus og Jacob Nørremark
1 0 0 Kilo Design
0 4 0 Spring/Summer
0 3 3 Kontrapunkt
0 2 0 DDB Copenhagen
0 2 0 Studio C
0 1 1 J. Walter Thompson
0 1 1 McCann Copenhagen
0 1 0 CP+B Copenhagen
0 1 0 Mindshare
0 1 0 Relax we are the good guys
0 1 0 Hjaltelin Stahl
0 1 0 Magnetix
0 1 0 Wichmann / Schmidt
0 1 0 Molamil
0 1 0 Stupid Studio
0 1 0 Designit
0 1 0 Mensch
0 1 0 Low
0 1 0 Beginr
0 1 0 The Orbit Agency
0 1 0 Marv
0 1 0 Shoot Happens
0 1 0 Frame
0 1 0 Playtype Foundry
0 1 0 TBWA & BBDO
0 1 0 Kasper Laigaard Studio
0 1 0 Great Works Copenhagen
0 0 2 SeLigeMig
0 0 1 &Co
0 0 1 Another
0 0 1 Hello Monday
Dertil kommer
- Guld i Direction til Tore Frandsen / Storyroom for Sennheiser
- Sølv i Cinematography til Bacon for Woodwood
Creative Circle Award 2016 – vinderliste
Outdoor
- Guld
Saatchi & Saatchi for Alternativet – Den Lille Valgplakat
- Bronze
Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack for irma.dk – Nu kan du også gå i Irma hjemmefra
Posters, POS & Ambient
- Guld
Saatchi & Saatchi for Alternativet – Den Lille Valgplakat
Radio
- Sølv
Saatchi & Saatchi for Toyota – A SIRIous Safety Message
Integrated campaigns
- Guld
Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack for Spies Travels – Do it for Mom
- Sølv
DDB Copenhagen for Royal Unibrew – Tak Rock – Dizzy Mizz Lizzy
Corporate identity
- Bronze
Hello Monday for YouTube – YouTube Kids Identity Hello Monday
Rebrand Identity
- Sølv
Kontrapunkt for Glyptoteket – Glyptoteket
- Bronze
Kontrapunkt for Det Danske Spiritus Kompagni – Ålborg Akvavit
Corporate print
- Sølv
Studio C for Sørensen Leather – Sørensen Brandbook
Product print
- Bronze
SeLigeMig for Emil De Waal + – Old News
Editorial
- Sølv
Low for One Hundred Great Danes – One Hundred Great Danes Book
Type design
- Sølv
Playtype Foundry / Jonas Hecksher og Clara Jullien for Playtype Foundry – Italian Plate Super Family
- Sølv
Kontrapunkt / Rasmus Lund Mathisen for Kontrapunkt – Miki
Packaging / Food
- Bronze
Kontrapunkt for Det Danske Spiritus Kompagni – Ålborg Akvavit
Packaging / Non food
- Guld
Kilo Design og Aiaiai for Aiaiai – TMA-2 Modular Packaging System
Direct – Loyalty
- Bronze
Another for Børnefonden – Virtual Birthday Invite
- Bronze
McCann Copenhagen for MasterCard –ScanSpin&Win
Cinematography
- Sølv
Saatchi & Saatchi og Bacon / Menno Mans for Toyota Motor Europe –Take Me For Granted
- Sølv
Bacon / Jasper Spanning for Wood Wood – Reebok by WoodWood
Copywriting
- Sølv
Hjaltelin Stahl / Ulrik Michelsen og Karl Alexander Veng for Suzuki Bilimport Danmark – Koster spidsen af en Range Rover
- Sølv
Mindshare og Shoot Happens / Kenneth Kaadtmann og Sune Svanborg Sørensen for Fair Welcome – Don’t Label
Photography, stills
- Bronze (serie)
TBWA & BBDO og Morten Bengtsson for Alis – Dannie/Diego/Ginger is Dedicated
Direction
- Guld
Storyroom / Tore Frandsen for Sennheiser – The Oracle
- Sølv
Bacon og Brandhouse / Martin Werner for Interflora – Odd Love
Illustration
- Bronze
SeLigeMig / Theis Jakobsen for HBO Nordic – Game of Thrones Character Countdown
Motion graphics
- Sølv
Frame / Anders Schrøder & Obeida Sidani for Abu Dhabi Media – AD Sports TV Idents
Art Direction
- Sølv
Marv / Jonas Nørregaard for Musikhuset Aarhus – Bier Trilogi
Poster design
- Sølv
Kontrapunkt / Lars Bjørnstad og Troels Degett Holmsted for Glyptoteket – Perseus dræber Medusa torsdag aften
- Sølv (serie)
McCann Copenhagen for The True Awards – D&AD / Cannes Lions / Eurobest
- Bronze
Brandhouse for Interflora – Nu med øl
Film – Cinema and TV
- Guld
Brandhouse for Interflora – Odd Love
- Sølv
Wichmann / Schmidt og New Land for Den Kongelige Ballet – Svanesøen
- Bronze
Brandhouse for Interflora – Bedsteforældre
Film – internet
- Bronze
Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack for Anthon Berg – The Valentine Experiment
- Bronze
&Co for CBB – Genoptage kontakten
Events
- Sølv
Mensch for Landbrug & Fødevarer – Det bliver en pisse god Roskilde Festival
- Sølv
DDB Copenhagen for Royal Unibrew – Tak Rock – Dizzy Mizz Lizzy
Small business identity
- Sølv
Studio C for Huset – Huset Visual Identity
- Bronze
Kontrapunkt for Astra – Astra
Digital design
- Guld
UncleGrey / Karsten L. Kirkegaard, Jimmy Blom & Carl Angelo for Weber Stephen – Weber BBQ Cultures
- Sølv
Spring/Summer / Pelle Martin & Sander Kuypers for Podio – Beagle – Better, faster & more beautiful proposals
- Sølv
Spring/Summer / Robert Thomsen & Henrik Dahlquist for B&O Play X Rapha – The Sound of the Road
Campaign driven apps and sites
- Sølv
UncleGrey for Canon – Canon Gig App
- Sølv
Magnetix for Royal Copenhagen – Fra porcelænshylden til social passion
Corporate driven apps and sites
- Sølv
Great Works Copenhagen for Holm Marcher & Co – Holm Marcher & Co
Brand and product driven apps and sites
- Sølv
Spring/Summer for B&O Play X Rapha – The Sound of the Road
- Sølv
Spring / Summer for Podio – Beagle – Better, faster & more beautiful proposals
Commerce driven apps and sites
- Sølv
Kasper Laigaard Studio og Relax we are the good guys for Andrea Brugi – Andrea Brugi
Content driven apps and sites
- Guld
UncleGrey for Weber Stephen – Weber BBQ Cultures
- Sølv
Stupid Studio for VandCenter Syd – City of Future Water
Service driven apps and sites
- Sølv
Designit for Gn ReSound – First hearing aid interface for the Apple Watch
Direct – Data driven
- Sølv
Molamil og Beginr for SuperBrugsen – Grill Alarm
Direct – Activation
- Guld
Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack for Spies Travels – Do it for Mom
- Sølv
The Orbit Agency for Audiofly Nordic – The Daily Beat
Direct – Cross channel
- Sølv
J. Walter Thompson for Freezone Sound Design – The website album
Content driven campaigns
- Bronze
J. Walter Thompson for Freezone Sound Design – The website album
Social driven campaigns
(Ingen statuetter)
PR driven campaigns
- Sølv
Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack for Spies Travels – Do it for Mom
- Sølv
CP+B Copenhagen for Carlsberg – Carlsberg Beer Beauty
Selfpromotional
- Guld
Jacob Nørremark & Stefan Arnoldus – Recommendation Ride
Young Creative Circle Award 2016
YCCA Advertising
- Emil Gram Tambjerg og Michael Gad / Marv og Envision – Smog
YCCA Film
- Neela Wedage og Tammes Bernstein / Mindshare – Kaf
YCCA Design
- Steffen Christiansen og Jonas Emmertsen / Hello Monday – Dialekten Længe Leve
YCCA Digital
- Karina Tørnsø og Sebastian Artmann / Brandhouse – MadeInDenmark