Af Peter Engholm 25@mail.dk

Omvendt tankegang: Hvad der begyndte som en kampagne, er blevet til et univers for 3. De to Boston Terriere er nemlig teleselskabets hidtil mest populære. Se de nye film her.

Sidste år sagde teleselskabet 3 farvel til eks X-factor dommer, Remee, der i halvandet år havde været frontfigur i selskabets markedsføring. Siden fulgte 2-3 andre kampagner og -typer, før man i november vendte tilbage til et egentligt talsrør: En hund.

Og skiftet må siges at have givet pote (sic), for her et halvt år efter introduktionen holder danskerne mere af hundene end af nogen af 3’s tidligere markedsføringskampagner.

Universet har på den korte tid opnået en afsenderidentifikation på op til 75 pct., således at tre ud af fire danskerne i dag tænker på 3, når de ser de to hunde.

“Det er selvfølgelig dejligt at konstatere, at vi har ramt danskernes hjerter så stærkt. 50 pct. flere kan huske vores reklamer i dag, og vi oplever tilsvarende stigende tilslutning til de brandværdier, som kendetegner 3,” siger David Elsass, Head of Marketing & CRM i 3.

Lige så tilfreds David Elsass er med de to Boston Terriere, lige så ærlig er han i erkendelsen af, at man på lidt famlende vis har ramt en tracking-guldåre.

“Vi har famlet lidt. Men vi har også været hurtige på aftrækkeren, da popularititen viste sig. Der var ikke planlagt noget univers. Det skulle bare have været en kampagne. Det er den omvendte tankegang, for nu har vi – ud fra en kampagne – valgt at bygge et univers, og nu skal vi til at udvikle historien og hundenes personlighed,” siger David Elsass.

Hvis de to hunde skulle prissættes, brandingmæssigt, så overgår de ifølge David Elsass det førnævnte talerør, Remee. Og de er næsten lige så meget værd som 3’s logo.

De to hunde har også hjulpet 50 pct. flere til at forstå 3’s produktbudskaber – og, understreger David Elsass, samtidig cementeret opfattelsen af, at “3 er selskabet med det bedste netværk” og “det ideelle match for alle dem med smartphones”.

De to hunde går nu i priskrig, som en del af den kampagne for 3’s nye prisplaner, som selskabet lancerer 1. maj. Men også fremover vil 3 lade hundene levere kommunikationen. Og i takt med, at danskerne lærer de to at kende, får humoren en tak opad. I den nye kampagne – med film, der kan ses her … og her – ser vi dem således i nyt regi med soldaterhjelme, men også andre nye virkemidler vil komme til.

Bureauerne bag kampagnen er Co+ og Mindshare.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club