Creative Circle Award (CCA) formåede at sprede smil i 2015-udgaven: En spredt affære med 62 priser fordelt på 29 bureauer.
Også guldet blev mere ligeligt fordelt sammenlignet med sidste år, hvor 7 guld-cirkler gik til ét og samme arbejde: Made From Cool fra Jack & Jones, &Co og Bacon
Sidste år blev der i alt uddelt 18 guld – i år blev det til 12 fordelt på flere store vindere inden for både Advertising, Design og Digital.
Robert/Boisens ”Do It For Denmark” for Spies kom til tops i tre vidt forskellige kategorier; Integrated Campaigns, Branded Content og PR.
Det gav ikke blot tre-dobbelt guld, men også denne kommentar fra juryformand i Creative Circle, David Asmussen:
”Årets CCA understreger Robert/Boisens evne til at eksekvere stærkt på tværs af kategorier. Men det stærkeste er, at bureauet har formået at gøre dette i en 10-årig periode på tværs af kunder. Deres cases gør ofte, at bureauet er et fyrtårn for kreative.”
Kategorien Integrated Campaigns, i Reklame, er en krævende disciplin, men ikke desto mindre stærkt besat, mente juryen, der ikke kun uddelte guld til Robert/Boisen, men også sølv til DDB for ”Aappariippugut?!” – grønlandske første reality-program – og bronze til HalbyeKaag JWT for Mazda Happy Dogs.
Hello Monday dominerer i digital
I Digital demonstrerede Hello Monday nok en gang sin førerstilling – med 4 guld for 3 forskellige kunder. Dette udløste naturligvis titlen som årets bureau, digital, og dertil titlen som årets mest vindende bureau på tværs af siloer.
I denne silo blev det også til guld til DigitasLBi for Volvo og til Olivia Muus for en flot solopræstation i form af den originale Museum of Selfies.
Design gav guld til Jacob Birch
I Design fik Jacob Birch guld – og kan kalde sig en slags Danmarksmester i Editorial, for også sidste år blev det til en CCA-guld i denne disciplin.
Endelig var der guld til Bacon og Brandhouse i to håndværkskategorier – Cinematography og Direction – for Interflora-filmen Cirkus Love.
”Generelt er vi begyndt at have gode cases i Danmark. Dertil kommer gode soundbites a la Do It For Denmark og The Hypnotized Test Drive. Det skaber opmærksomhed allerede i headlinen på YouTube, hvilket lover godt for eksempelvis Cannes,” siger David Asmussen.
Knud Romer var vært og formåede at skabe en fin stemning med lige dele 90’er-anekdoter, branche- og selvudlevering tilsat evnen til at få publikum til at råbe ‘genialt!’ ved hver vinder.
Læs i denne artikel også:
- Årets guldvindere
- Årets Top5-bureauer – Reklame, Digital og Design + samlet set
- Årets Kunder
- Bureauliste – fordelt på guld-, sølv- og bronze
- Hele vinderlisten – med samtlige 62 cases
Årets guldvindere i CCA
- Integrated campaigns
Robert/Boisen & Like-minded + Gobsmack for Spies Travel – Do It For Denmark
- PR
Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack for Spies Travels – Do it for Denmark
- Branded Content
Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack for Spies Travels – Do it for Denmark
- Digital campaigns
DigitasLBi for Volvo Cars – Virtuel lancering af den helt nye Volvo XC90
- Digital design
Hello Monday for j.viewz – The DNA Project
- Brand and product driven apps and sites
Hello Monday for Google Creative Lab – Spell Up
- Content driven apps and sites
Hello Monday for j.viewz – The DNA Project
- Service driven apps and sites
Hello Monday for TV 2 Zulu/Carlsberg – Zulu BFF
- Self Promotional, Digital
Olivia Muus med Museum of Selfies
- Editorial
Jacob Birch for Langestrands Fladhjul – Postkort fra Langestrand
- Cinematography
Bacon og Brandhouse for Interflora – Circus Love
- Direction
Bacon og Brandhouse for Interflora – Cirkus Love
Årets mest vindende bureauer
Advertising:
1) Robert/Boisen & Like-minded
2) CP+B Copenhagen
3) DDB Copenhagen
4) Brandhouse
5) SeLigeMig
Digital:
1) Hello Monday
2) DigitasLBi
3) CP+B Copenhagen
4) Spring / Summer
5) Konstellation
Design:
1) Jacob Birch
2) Stupid Studio
3) Signe Bjerregaard & Britt Engelhardt Gundersen
4/5) e-Types / Designbolaget
Mest vindende bureau på tværs af alle siloer:
1) Hello Monday
2) Robert/Boisen & Like-minded
3) CP+B Copenhagen
4) Konstellation
5) DigitasLBi
Årets kunder
- Årets design kunde er Ruby Cocktail Bar
- Årets digitale kunde er Volvo Cars
- Årets reklamekunde er Spies Travels
Bureauliste – fordelt på 12 guld, 27 sølv og 23 bronze
Guld Sølv Bronze
- 4 4 1 Hello Monday
- 3 2 1 Robert/Boisen – alle (på nær 1 sølv) m. Gobsmack
- 2 1 2 Brandhouse – alle (på nær 1 bronze) m. Bacon
- 1 1 0 Jacob Birch
- 1 0 1 DigitasLBi
- 1 0 0 Olivia Muus
- 0 3 0 Seligemig
- 0 2 2 DDB Copenhagen
- 0 2 1 CP+B
- 0 2 0 Konstellation
- 0 2 0 Hjaltelin Stahl – heraf 1 i Craft
- 0 2 0 Ogilvy – heraf 1 i Craft
- 0 1 1 McCann Copenhagen
- 0 1 1 Signe Bjerregaard & Britt Engelhardt Gundersen
- 0 1 1 Stupid Studio – heraf 1 i Craft
- 0 1 0 Dwarf
- 0 1 0 LetsAdvertise.it
- 0 1 0 Spring/Summer
- 0 0 3 UncleGrey
- 0 0 2 HalbyeKaagJWT – heraf 1 i Craft
- 0 0 1 Designbolaget
- 0 0 1 e-Types
- 0 0 1 Komm.bureauet Kbh.
- 0 0 1 Kursiv
- 0 0 1 Molamil
- 0 0 1 Wunsch
- 0 0 1 AarhusKontoret – i Craft
- 0 0 1 Morten Bengtsson – i Craft
Creative Circle Award 2015 – Vinderliste
Retail
- Sølv
Ogilvy for Fernet Branca – The Bitter Voucher
Ambient
- Sølv
Konstellation for Røde Kors – The CANpaign
Radio
- Bronze
Brandhouse for Interflora – Blokfløjte
Integrated campaigns
- Guld
Robert/Boisen & Like-minded + Gobsmack for Spied Travel – Do It For Denmark - Sølv
DDB Copenhagen for Grønlands departement for Familie og Justitsvæsen – Aappariippugut?! – Grønlands første reality-program - Bronze
HalbyeKaag JWT for Mazda – Mazda Happy Dogs
Self Promotional, digital
- Guld
Olivia Muus med sit Museum of Selfies
Corporate Identity
- Bronze
Designbolaget for Statens Museum for Kunst – x-rummet
Rebrand identity
- Bronze
Hello Monday for NASA – NASA GeneLab - Bronze
e-Types for Codan – it’s a colorful world
Corporate Print
- Bronze
UncleGrey for Bolia – Bolia 2015 Collection Brandbook
Product print
- Bronze
Signe Bjerregaard & Britt Engelhardt Gundersen for Ruby Cocktail Bar – Ruby Menu
Editorial
- Guld
Jacob Birch for Langestrands Fladhjul – Postkort fra Langestrand - Sølv
Jacob Birch for Foreningen ILLEGAL! – ILLEGAL! Magasin
Type design
- Bronze
Kursiv for Gestalten – Karlo
PR
- Guld
Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack for Spies Travels – Do it for Denmark - Sølv
CP+B Copenhagen for AIAIAI / Stones Throw – When I didn’t have a mic, I rapped on headphones
Branded Content
- Guld
Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack for Spies Travels – Do it for Denmark - Bronze
UncleGrey for Opel Danmark – The Hypnotized Test Drive
Packaging/Food
- Bronze
Wunsch for Bolcheriet – Candy Boxes
Direct, Acquisition
- Bronze
DDB Copenhagen for Fossflakes – Snowball
- Bronze
Robert/Boisen & Like-minded A/S og Molamil for Anthon Berg – The Generous Birthday Stand-ins
Direct, Loyalty
- Sølv
Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack for Spies Travels – Do it for Denmark
Digital campaigns
- Guld
DigitasLBi for Volvo Cars – Virtuel lancering af den helt nye Volvo XC90 - Bronze
CP+B Copenhagen for AIAIAI / Stones Throw – When I didn’t have a mic, I rapped on
Cinematography
- Guld
Bacon og Brandhouse for Interflora – Circus Love
Copywriting
- Bronze
HalbyeKaag JWT for Mazda – Man skal ikke kaste med grankogler, før bjørnen er skudt - Bronze
AarhusKontoret + Elektrisk for Hi-Fi Klubben – Børsen_Stiff nipple effect
Photography
- Bronze
Morten Bengtsson for Læger Uden Grænser – Donér Uden Grænser
Direction
- Guld
Bacon og Brandhouse for Interflora – Cirkus Love - Sølv
HjaltelinStahl for Kræftens Bekæmpelse – Konfirmation – jo flere vi er
Illustration
- Sølv
Ogilvy for Fernet Branca – The Bitter Voucher
Art Direction
- Sølv
Seligemig for Mads Nørgaard – Roskildefestival - Bronze
Stupid Studio for Bianco Footwear – Bianco x Putput
Social Media
- Sølv
Konstellation for Carlsberg – #BarBandits - Sølv
CP+B Copenhagen for Visit Denmark – Denmark’s Most Shareable Places
Self promotional, advertising
- Sølv
LetsAdvertise.it for LetsAdvertise.it – The Disguised Portfolio
Poster design
- Sølv
Stupid Studio for Bianco Footwear – Bianco x Misslotion
- Sølv
Seligemig for Mads Nørgaard – Roskildefestival - Bronze
Kommunikationsbureauet København for Læger Uden Grænser – Donor uden Grænser To sider af samme sag
Film – cinema og tv
- Sølv
Brandhouse og Bacon for Interflora – Cirkus - Sølv
HjaltelinStahl for Kræftens Bekæmpelse – Konfirmation – jo flere vi er - Bronze
Brandhouse og Bacon for Interflora – Mors dag
Posters
- Sølv
Seligemig for Mads Nørgaard – Roskildefestival
Film- internet
- Sølv
Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack for Spies Travels – Do it for Denmark - Bronze
UncleGrey for Opel Danmark – The Hypnotized Test Drive
Events
- Sølv
DDB Copenhagen for Fossflakes – Snowball - Bronze
DDB for Grønlands departement for Familie og Justitsvæsen/ Aappariippugut?! – Grønlands første reality-program
Small business identity
- Sølv
Signe Bjerregaard & Britt Engelhardt Gundersen for Ruby Cocktail Bar – Ruby - Sølv
McCann Copenhagen for The True Award – The True Award Identity
Digital design
- Guld
Hello Monday for j.viewz – The DNA Project - Sølv
Hello Monday for Google – Spell Up
Campaign driven apps and sites
- Bronze
DigitasLBi for Volvo Cars – Virtuel lancering af den helt nye Volvo XC90 - Bronze
McCann Copenhagen for SAS – Fang Europas Mest Punktlige Tilbud
Corporate driven apss and sites
- Sølv
Hello Monday for NASA – NASA GeneLab - Sølv
Hello Monday for Alectia – Alectia
Brand and product driven apps and sites
- Guld
Hello Monday for Google Creative Lab – Spell Up - Sølv
Spring/Summer for DIKO Creative – Reebok Move
Commerce driven apps and sites
- Sølv
Dwarf for Halifax – Halifax
Content driven apps and sites
- Guld
Hello Monday for j.viewz – The DNA Project
Service driven apps and sites
- Guld
Hello Monday for TV 2 Zulu/Carlsberg – Zulu BFF - Sølv
Hello Monday for Issuu – Issuu iOS App