Crash The Super Bowl er Doritos’ årlige konkurrence, der fylder 10 år i år – og som de seneste tre år har været en global forestilling.
Chips-brandet opfordrer enhver til at lave en 30 sek.-reklame. Vinderen får sin film vist under Super Bowl og belønnes derudover med én 1 mio. dollar.
Forrige år var en trio fra DMJX med i opløbet, og denne bedrift gentager en kvartet i år – også fra DMJX, nærmere bestemt fra anden årgang på Kreativ Kommunikation: Jeppe Vidstrup, Christoffer Boas, Jonas Frederiksen og Thorbjørn Kragh Liljegren
Doritos’ opfordring i år udløste 5.111 film, og en jury bestående af bureauprofiler, instruktører og Doritos egne marketingfolk har nu frasorteret i stor stil:
Mere end 5000 film er væk, og tilbage står nu et semifinale-felt på 50 film.
Og én af disse er således dansk. A Tasty Tragedy hedder filmen, som bliver ledsaget med disse ord fra Thorbjørn Kragh Liljegren:
”Ideen skal være på plads, og det må – ifølge Doritos-universet – gerne være sjovt og fjollet. Ideen krævede grandiøse omgivelser og et specifikt krav til scenen. Vi gennemsøgte alle Danmarks teatre, og det eneste, vi havde råd til – og som havde dét, vi skulle bruge – var Helsingør Teater, som var genopbygget i Den Gamle By i Aarhus.”
Jonas Frederiksen tilføjer:
”Via venner i Aarhus og Facebook, herunder castingsider, fik vi samlet 25 statister. De var med i tre timer, og det tog samlet 7-8 timer at filme. Vi klippede den, sendte den ind – og er superglade for at være kommet så langt.”
De 50 film bliver i begyndelsen af januar skåret ned til et finalefelt på 3, som man kan stemme på. Men allerede nu kan mange views og høje ratings skabe røre om filmene, og det har de fire studerende nu taget hul på.
For at give den danske film mest mulig støtte viser vi den ikke her, men linker til konkurrencesitet:
Her kan du se filmen og rate den.
De fire danske studerende i Doritos-semifinalen er (fra venstre) Jeppe Vidstrup, Jonas Frederiksen, Christoffer Boas og Thorbjørn Kragh Liljegren.
Foto: Rasmus Løkke.