Af Peter Engholm 25@mail.dk

Topfolk fra en række bureauer står klar, når studerende – og kommende plannere på bureauer – tager på en usædvanlig studietur til Mad Men-city.

Flere danskere bureaufolk har fået foden inden for i New York – Lars Bastholm (AKQA, Ogilvy og Cheil) og Per Pedersen (Grey) har for længst markeret sig kraftigt, suppleret med yngre kræfter som Peter Ammentorp og Nicolai Villads (Ogilvy, nu i front for AKQA Paris) samt Lukas Lund og Andreas Hoff (på kontrakt hos Ogilvy).

Nu følger et regulært vikinge-togt – i form af 42 studerende fra CBS, nærmere bestemt kandidatlinjen “Marketing Communications Management”.

Formålet er få indsigt i, hvordan nogle af klodens hotteste bureauer tænker og arbejder.

“Linjen – der til sommer skifter navn til Brand and Communications Management – sigter bl.a. mod beskæftigelse på bureauer, typisk som stragegisk planner. Flere af os har allerede job på bureauer herhjemme, og det giver god mening at stifte nærmere bekendtskab med topbureauerne,” siger Patrick Poulsen, kandidatstuderende og arrangør af turen.

Takket være en generel åbenhed hos New York-bureauerne og ved at trække på forbindelserne hos de bureauer, hvor de studerende arbejder, er det lykkedes at sammensætte et stærkt program:

  • Droga5 – Agency of the Year (AdAge) og flerdobbelt Grand Prix- og guldløve-vinder i Cannes. CEO Andrew Essex vil tegne de store linjer, og et team vil give et dybere indblik i forretning og processer.
  • AKQA – Digital Agency of the Year (Adweek og Campaign) og prishøster for bl.a. Heineken, Fiat og Nike. General manager, David Bentley, sammensætter et hold, der vil lære fra sig og give indsigt i den digitale verden.
  • B-Reel – Production Company of the Year (AdAge/Creativity) for andet år i træk, bl.a. profileret via kampagner for Google. Med executive producer, Max Ahlborn, kommer holdet et skridt længere ind bag kampagnen og får indblik i teknologien.
  • Naked Communications – Co-founder og CEO, Paul Woolmington, er på AdAges Top10 inden for marketing og flerdobbelt jurymedlem i Cannes. Han står klar til at forklare, hvorledes bureauets måde adskiller sig fra branchen.
  • Vertic – ja, det danske digitalbureau. Her skal de studerende løse en case, som bureauet stiller. De briefes hos Vertic i København og præsenterer deres løsningsforslag i New York.
  • TBWA Worldwide – … en lidt anderledes aftale, hvor bureauet kvitterede for forespørgslen om et besøg med en invitation til drinks efter arbejdstid med alle de ansatte, så de studerende kan netværke …

“CBS mener, at studieturen har så højt fagligt potentiale, at de har støttet den med et beløb i en hidtil uset størrelse. Det er vi naturligvis glade for, men vi søger derudover også partnerskaber med virksomheder i forbindelse med rejsen,” siger Patrick Poulsen.

Bureau-turen finder sted i sidste uge af juni, i umiddelbar forlængelse af Cannes Lions.

Kommentarer

  1. Jeg kan ikke forestille mig en mere spændende studietur. Held og lykke og rigtig god tur!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club