5 bureauer delte 15 EM-medaljer

Peter Engholm
25@mail.dk

En flot dansk præstation ved Eurobest blev fulgt lige så flot til dørs af nordiske kolleger. I alt seks Grand Prix’er gik til Norden. Se alle danske awards her.

Eurobest blev en flot afslutning på award-året 2013 for danske bureauer, produktionsselskaber og annoncører.

5 bureauer delte i alt 15 awards ved konkurrencen, og det var godt dobbelt-op i forhold til sidste års 7 vindere.

Mest opmærksomhed trak naturligvis de fem Christopher Walken-film fra Jack & Jones, &Co og Bacon, der vandt Grand Prix i Film – noteret som en kampagne, idet juryen valgte to af filmene som anledning til den fornemme pris. Andre to film fra kampagnen udløste én guld. Også i Film Craft blev det til guld … samt 1 sølv og 3 bronze.

Holder vi fast i Grand Prix’erne en stund, så sendte Eurobest-juryerne en god bid af dem på langfart – mod nord: Nordisk reklamekreativitet blev tildelt ikke færre end 6 af de i alt 15 Grand Prix’er, fordelt med 3 til Sverige og 1 til hhv. Norge, Danmark og Finland. Se alle Grand Prix-vindere forneden.

Forsman & Bodenfors, i øvrigt True Award-vinder for DR2, var kompetent og ubeskeden nok til at nappe alle de svenske Grand Prix’er, og bureauet blev Interactive Agency of the Year – med to norske bureauer, SMFB og Try/Apt, som hhv. nr. 2 og 3.

Danske Bacon fik The Eurobest Golden Palm som det bedste – i form af det mest belønnede – produktionsselskab.

Og mere dansk hæder: Han Kjøbenhavn, DDB og Spoiled Production vandt guld, sølv og bronze, mens både Hello Monday og Robert/Boisen & Like-minded fik sølv og bronze, og McCann rundede elegant håndfulden med danske bureauer af med bronzen i Outdoor for Black Sabbath-albummet.

Se oversigten forneden.

Eurobest er organisatorisk lillesøster til Cannes Lions-festivalen, men resultaterne kan – desværre, fristes man til at sige – ikke nødvendigvis ses som en opvarmning til sommerens VM i reklame.

”Cannes Lions er en helt ny situation, og det er ikke til at forudsige, hvordan juryen bedømmer. Lige så vildt glade, vi er for Grand Prix’en i Eurobest, lige så ydmyge er vi over for Cannes til sommer. Vi begynder nemlig forfra,” sagde Thomas Hoffmann, kreativ direktør i &Co, da han i fredags var i Lissabon for at modtage Danmarks første Grand Prix i Film ved Eurobest.

Dén udlægning bakker M2 Film og Thomas Falkenberg givetvis op om: De vandt sidste år en flot guld ved Eurobest for Midttrafik med ”Bussen” – med ved Cannes Lions et halvt år senere blev filmen end ikke nomineret.

Eurobest 2013 – danske awards 

  • Grand Prix – Film

    &Co – Made from cool – Premium by Jack & Jones (kampagne)
  • Guld – Film

    &Co – Made from cool – Premium by Jack & Jones (kampagne)
  • Guld – Film Craft

    Spoiled Production og DDB – SS Collection – Han Kjøbenhavn
  • Guld – Film Craft

    Bacon og &Co – Made from cool – Premium by Jack & Jones
  • Sølv – Interactive

    Hello Monday – Into the Arctic – Greenpeace
  • Sølv – PR

    Robert/Boisen & Like-minded – Spies Solar charging dummies – Spies
  • Sølv – Film Craft

    Spoiled Production og DDB – SS Collection – Han Kjøbenhavn
  • Sølv – Film Craft

    Bacon og &Co – Made from cool – Premium by Jack & Jones
  • Bronze – Interactive

    Hello Monday – Into the Arctic – Greenpeace
  • Bronze – Promo & Activation

    Robert/Boisen & Like-minded – The Generous Upgrader – Anthon Berg
  • Bronze – Outdoor

    McCann – The Legends Return (Black Sabbath) – Universal Music
  • Bronze – Film Craft

    Spoiled Production og DDB – SS Collection – Han Kjøbenhavn
  • Bronze – Film Craft

    Bacon og &Co – Made from cool – Premium by Jack & Jones (kampagne)
  • Bronze – Film Craft

    Bacon og &Co – Made from cool – Premium by Jack & Jones (kampagne)
  • Bronze – Film Craft

    Bacon og &Co – Made from cool – Premium by Jack & Jones (kampagne)

Grand Prix-vindere, Eurobest 2013:

  • Branded Content & Entertainment Forsman & Bodenfors Gothenburg, Sweden, ‘Live Test’, Volvo Lastvagnar / Volvo Trucks 
  • Craft – Film Being, Paris, Boulogne Billancourt, ‘The Lover’, Come4
  • Craft – Print & Poster Herezie, Paris, France, ‘All Day Long’, Barilla
  • Design Serviceplan Munich, Germany, ‘The Selfscan Report’, Auchan
  • Direct TBWABELGIUM, Brussels, ‘The Gap in the Market’, KBC
  • Film &Co. Copenhagen, Denmark, ‘Making the Cut’, ‘Sewing it Up’, Jack & Jones
  • Integrated Forsman & Bodenfors Gothenburg, Sweden, ‘Swedens Largest Energy Experiment’, E.ON
  • Interactive Forsman & Bodenfors Gothenburg, Sweden, ‘The Chase 360’, Volvo Lastvagnar / Volvo Trucks
  • Media Buzzman Paris, France, ‘Milka Last Square’, Mondelez International
  • Mobile TBWAHelsinki, Finland, ‘Adidas Window Shopping’, Adidas
  • Outdoor  Wien Nord Vienna, Austria, ‘The Opel Sky – Surprise’, Opel General Motors Austria
  • PR GMP Advertising Bucharest, Romania, ‘Why don’t you Come Over?’, Mediafax Group 
  • Print Ogilvy & Mather London, United Kingdom, ‘Wish Ewe Wre Ere’, Gry Sky’, Arm Leg’, Mum Dad IOU’, ‘Sun Sea Snd Sex’, Yoo Wat’, Expedia
  • Promo & Activation SMFB Oslo, Norway, ‘7 Days of Rain’, Geox
  • Radio Serviceplan Munich, Germany, ‘BMW Siri’, BMW