Af Peter Engholm 25@mail.dk

Årets store vinder i det uofficielle DM i print overholder ingen regler og er ”en film på print”. Fem bureauer kom på podiet - fire valgt af juryen og sidste års store vinder valgt af publikum

Mere end 150 bureau- og kunderepræsentanter tilbragte tirsdag eftermiddag i JP/Politikens Hus på Rådhuspladsen i København, da Jyllands-Posten for 41. gang uddelte Auroraprisen til årets bedste printannoncer.

Interessen for prisen var stor, idet næsten 600 arbejder var indsendt til bedømmelse – men gevinstchancen var yderst beskeden, eller formuleret mindre jordnært: Vinderne tilhører en eksklusiv gruppe.

For selv om juryen har rost det generelt høje niveau, så pillede det ikke ved, at der blot blev uddelt 7 priser, fordelt på 4 kategori-vindere, 1 Aurorapris samt 1 Youngsters-pris, for kreative under 30 år. Samt en Publikumspris, hvor næsten 15.000 af Jyllands-Postens læsere havde afgivet stemme.

Og i dette felt stak Halbye Kaag JWT ud, idet bureauet ikke blot vandt i kategorien Langvarige Forbrugsgoder, men også blev tildelt arrangementets overordnede pris, Auroraprisen, for en kampagne for Quiksilver.

Juryformand Thomas Hoffmann, kreativ direktør hos &Co, forklarede valget på en lidt anderledes måde ved at fremhæve ting, som Aurora-vinderen ikke står for. Han indledte, med forsonende glimt i øjet, med at fremhæve “seks simple retningslinjer for en vinder”:

  1. Et flot foto,
  2. En god og præcis overskrift, der helt enkelt og i godt samspil med billedet på en overraskende måde forklarer afsenderens budskab, og så skal overskriften helst ikke indeholde flere end fem ord.
  3. En kort og let læselig brødtekst, der slår en fin krølle på budskabet.
  4. Et logo placeret nederst i højre hjørne.
  5. En URL i 16 punkt og 60 pct. grå
  6. Et pay-off, der lukker og slukker, så alle er med og ikke et øje er tørt.

“Årets Aurora-vinder har overholdt lige præcis ingen af disse regler. Årets vinder har skidt på alle regler, og derfor er det en vinder. Årets annonce er ikke en annonce, det er en film på print,” lød det fra juryformand Thomas Hoffmann, da han motiverede valget af vinder af Auroraprisen 2011.

De øvrige vindere i den ordinære kampagne, som det også fremgår af nedenstående oversigt, var BBDO, DDB og &Co. Således en relativ jævn fordeling af priserne i modsætning til 2010, hvor ét bureau – Mensch – nappede 5 nomineringer, 3 kategorier og 1 stk. Aurorapris.

Mensch kom dog ikke tomhændet hjem, idet bureauet vandt publikumsprisen på basis af to nomineringer. Den mest populære annonce blandt Jyllands-Postens læsere var en del af Menschs store kampagne for Landbrug & Fødevarer.

Se alle nomineringerne og juryens begrundelse for valget af kampagner på www.auroraprisen.dk.

Auroraprisen 2011 – vinderliste fordelt på bureauer

Bureaubiz giver 1 point pr. nominering, 5 point pr. kategori-vinder + 5 point for den overordnede pris

  • 11 Halbye Kaag JWT
  • 8 DDB
  • 7 BBDO
  • 7 Mensch 
  • 6 &Co
  • 1 Andersen & Blæsbjerg
  • 1 Bates Y&R
  • 1 Bonis
  • 1 DR Markedsføring
  • 1 Kommuinikationsbureauet København
  • 1 Sunrise
  • 1 TV2 Networks
  • 1 Uncle Grey
  • 1 Umwelt
  • 1 Nørgård Mikkelsen

Auroraprisen 2011 – vindere fordelt på kategorier

Bureau – Annoncør

Langvarige forbrugsgoder
+
Auroravinder:

  • Halbye Kaag JWT – Quiksilver
  • Kreative: Lasse Hinke og Rasmus Petersen

BtB

  • DDB – Codan
  • Kreative: Simon Naver og Bue P. Peitersen

Kortvarige forbrugsgoder

  • &Co – Bianco Footwear (serie på 6)
  • Kreative: Thomas Hoffmann og Martin Storgaard

Stillingsannoncer

  • BBDO – BBDO
  • Kreative: Lykke Aggergaard, Christoffer Flindt Gøtzshe, Mika Brøndal Wichmann og Chaga-Signe Bruun

Publikumsprisen

  • Mensch – Landbrug & Fødevarer
  • Kreative: Andrew Smart, Frederik Preisler, Bjørn Stene

Aurora Youngster

  • Annoncør: Dansk Frisbee Sport Union
  • Skole: Kreativ kommunikation, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • Kreative: Malene Lyngbæk Olsen og Line Lorentzen

Aurora juryen

Alle indsendte løsninger blev bedømt af:

  • Carsten Schiott, BBDO
  • Simon Wooller, Halbye Kaag JWT
  • Bjørn Karsholt, DRRB
  • Thomas Hoffmann, & Co
  • Viggo Linde Thomsen, Nørgaard Mikkelsen
  • Dorte Nielsen, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • Ole Andersen, Wonderful Copenhagen
  • Frank Vilstrup, DONG Energy
  • Ulrik Feldskov Juul, Recommended

Kommentarer

  1. Hvorfor blev Quicksilver-annoncen kåret til årets bedste annonce, når Thomas Hoffman siger at det ikke en gang er en annonce men en film på tryk? DEt var ikke det vi lærte på skolen i hvert fald.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club